Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Tietenkin on niin, etteivät ne voi toimia käytännössä, jos niitä ei käytetä. Se, miksi niitä ei käytetä, onkin kokonaan toinen juttu. Esim. Vuosaaren metroa rakennettaessa perusteltiin, että kaupunki saa metrorahat maan arvon nousuna. Tietääkseni ei ole kuitenkaan saanut. Maat kun Vuosaaressa omisti pääasiassa Paulig, joka kai maksoi jotain kaavoitusmaksua, mutta runsaan sadan miljoonan euron metrourakan rinnalla kaavoitusmaksut taisivat olla pikkurahoja.Jos nyt oikein ymmärrän, minä sanon että kaavoitusmaksuihin, tms. maanarvon nousun leikkaamiseen perustuvat rahoitusmallit ovat teoriassa hyviä, Antero on samaa mieltä ja uskoo niiden toimivan myös käytännössä.
Totta. Käytännön ongelma kuitenkin on se, että jossain työikäisiä on enemmän ja toisaalla vähemmän. Sama koskee myös kouluikäisiä. Eihän siinäkään ole järkeä, että samaan aikaan toisaalla rakennetaan uusia kouluja ja päiväkoteja kun toisaalla suljetaan entisiä.Huoltosuhde on valtakunnan tason ongelma, ja se ei määritelmällisesti ratkea sillä että jossain kunnassa on enemmän työikäisiä koska toisessa on silloin vähemmän.
Yhtenä tällaisten ongelmien taustana pidän kuntien ikärakenteiden vinoutumisia. No, tässä aletaan mennä jo aika etäälle liikenteestä muuta kuin sen osalta, että joukkoliikenne on se liikennemuoto, jota sekä vanhukset että nuoret voivat käyttää. Sen sijaan silloin, kun liikenne perustuu autoiluun, vinoutunut ikärakenne aiheuttaa kustannusongelmia kunnille. Ja sosiaali- ja sivistystoimen kuljetukset ovatkin merkittävä osa kuntien "joukkoliikennekuluista".
Periaatteessa kyllä, jotta raideliikenteestä saataisiin verkko eikä tähti. On tyhmää kuvitella, että ihmiset eivät kulje kehämäisiä reittejä, kun matka siten on lyhin. Ja kun nämä yhteydet puuttuvat, ajetaan autoilla. Tätä vain ei meillä virallisessa joukkoliikennesuunnittelussa edelleenkään tunnuta uskovan (viittaan PLJ:hin).Mistä päästään takaisin ketjun aiheeseen eli Nikkilän suuntaan, pitäisikö tämä Helsingistä itään kulkeva (jonkinlainen) raideyhteys kytkeä Porvoon rataan esim. Söderkulla - Nikkilä radalla?
Antero