Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Vauhtitie on ajoittain kyllä ruuhkainen. Vaikka Vauhtitien Helsinginkadun päädyn valot pystyy "ohittamaan" kääntymällä juuri ennen valoja oikealle, on valoissa kuitenkin monesti jonoa sen verta ettet odottamatta pääse siitä. Ja valot on sen verran lyhyet että ehtii 3-4 autoa kerrallaan.

Mikä on siis Söderkullan/hitaan linjan kohtalo Helsingin päässä? Ymmärsin edellisestä viestistä, että linja kulkisi päivän ympäri Pasilan kautta Jäähalille. Viimeisimmän viestin perusteella linja ei kulkisi Pasilaan muuten kuin ruuhkavuorojen muodossa. Aikaisemmin mainitut Manskun katutyöt voisivat toki olla hyvä syy ohittaa Pasila, ja ajaa suoraan Sturenkatua pitkin Mannerheimintien valmiille osiolle, ainakin toistaiseksi. Silloin päätepysäkki olisi vanha tuttu Kamppi.
Kuulemma joka toinen ajaa ruuhka-aikana Pasilaan ja päättyy sinne sekä joka toinen ajaa Hämeentien ja Sturenkadun kautta Kamppiin.

Tulee kyllä aika sekamelska uudesta linjastosta... Söderkullalaisetkin joutuvat jatkossa tarkemmin miettimään millä bussilla menevät mihinkin aikaan. Linjanumerot muuttuvat ja sitten vielä Korsisaaren muutamat U848:t päälle, jotka ajavat yhä Pasilan kautta Kamppiin. Kaikille 3:lle eri linjalle (OB:n uudet + Korsisaaren) on pakko antaa eri linjatunnukset/kirjainvariaatiot HSL:n dataan. Näin yhdestä linjasta tulikin 3.
 
Viimeksi muokattu:
M77 (nykyinen M100) Porvoo–Pasila–Turku ajettaisiin Itäkeskuksen kautta, ja saisi lisävuoroja linjana F102 vain välillä Porvoo–Pasila

Tästä ei tule U-linjaa tuon Itäkaista-ryhmän postauksen mukaan. Mitenköhän HSL-alueen sisäiset matkat onnistuu käytännössä? Tuolla avautuu nimittäin ihan mielenkiintoisia uusia reittejä. Samoin esimerkiksi Itäkeskuksen ja Pasilan välillä kulkee ennestään 500, mutta tuossa kulkee tunnin välein toinen yhteys Itäkeskuksen ja Pasilan välillä, eikä jotain kaksi kertaa päivässä kulkevaa yhteyttä.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä reittiä M77 menee Itäkeskukseen / keskuksesta?

Tätä ei ole sanottu ainakaan Itäkaista-ryhmässä. Nykyään kaukoliikennevuoroja ajaa sekä Kehä III että Landbon kautta. Ois ihan mielenkiintoista tietää kumpi reitti valitaan vai valitaanko esimerkiksi hitaampi Mellunmäen metroaseman kautta ajettava reitti.
 
Jos olen ymmärtänyt oikein, kaikki "Landbon" kautta kulkevat bussit kulkevat suoraan moottoritietä ja pysähtyvät vain idän suuntaan pysäkillä H5501 (Landbo vt 7 I). Pysäkkiä lännen suuntaan ei ole olemassa. Helsinkiä lähempänä uskoisin nykyisten vuorojen käyttävän Kehä III:a, sillä ne pysähtyvät Mellunmäentien pysäkillä.

Olettaisin, että tuo uusi linja kulkee myös Kehä III:n kautta kuitenkin pysähtymättä Landbon kohdalla. Mellunmäen kautta kulkeva reitti olisi muutaman minuutin hitaampi, mutta tietysti avaisi uusia yhteyksiä Itä-Vantaan ja Koillis-Helsingin suunnalle erityisesti 999:n liikennöintiaikojen ulkopuolella. Nopeuden puolesta myös Kehä I:stä pitkin kulkeva reitti olisi mahdollinen. Uskoisin tosin, että ruuhkat vaikuttavat sillä reitillä paljon enemmän, erityisesti aamulla. Toki vastapainona on Kivikonlaidan merkittävästi paremmat yhteydet Malmin ja Pitäjänmäen suuntaan verrattuna Mellunmäentien pysäkkeihin.

Kuvassa näkyy vielä Google Mapsin antamat matka-ajat noille reiteille nyt illalla puoli kahdeltatoista.
Screenshot 2024-10-14 at 22.31.04.png
 
Jos olen ymmärtänyt oikein, kaikki "Landbon" kautta kulkevat bussit kulkevat suoraan moottoritietä ja pysähtyvät vain idän suuntaan pysäkillä H5501 (Landbo vt 7 I). Pysäkkiä lännen suuntaan ei ole olemassa. Helsinkiä lähempänä uskoisin nykyisten vuorojen käyttävän Kehä III:a, sillä ne pysähtyvät Mellunmäentien pysäkillä.

Liikenne Vuorelan bussit kulkee itään tuolla tavalla ja länteen ne ajaa reittiä Porvoonväylä (vt 7) – Knutersintie – Uusi Porvoontie (mt 170) eli siirtyy pois moottoritieltä Landbon liittymässä. Tuota siis tarkoitin "Landbon" kautta kulkemisella.
 
Viimeksi muokattu:
Liikenne Vuorelan bussit kulkee itään tuolla tavalla ja länteen ne ajaa reittiä Porvoonväylä (vt 7) – Knutersintie – Uusi Porvoontie (mt 170) eli siirtyy pois moottoritieltä Landbon liittymässä. Tuota siis tarkoitin "Landbon" kautta kulkemisella.
Olimme näköjään kummatkin joksenkin oikeassa. Vuorelan bussit kulkevat Itäkeskuksesta Porvoon suuntaan Kehä III:sta pitkin ja Porvoosta Itäkeskuksen suuntaan Sakarinmäen kautta.
 
Tulee kyllä aika sekamelska uudesta linjastosta... Söderkullalaisetkin joutuvat jatkossa tarkemmin miettimään millä bussilla menevät mihinkin aikaan.

Joo vähän sekavaa. Käytettävissä olevilla resursseilla olisin itse vetänyt linjat seuraavasti:

848 Helsinki–Sturenkatu–Viikki–Söderkulla–Porvoo, U-linja

vuoroväli ruuhka 15 min, arki 9–15 ja L 11–19 30 min, S 60 min, viimeinen vuoro M-To, S Helsingistä noin 01 ja Porvoosta 00, L ja S läpi yön

M7, M77, M100 Helsinki–Pasila–Itäkeskus–Porvoo

vuoroväli ruuhka 15 min, arki 9–15 ja L 11–19 30 min, S 60 min, viimeinen vuoro Helsingistä noin 22 ja Porvoosta 21

Linjat synkronoitaisiin keskenään siten, että 30/60 minuutin vuoroväli tarkoittaisi mahdollisimman tasaista 15/30 minuutin välein kulkevaa tarjontaa Helsingin ja Porvoon välillä.

Nopeinta reittiä ajava linja ja Söderkullan ja Pasilan välinen yhteys menetettäisiin, mutta luulen, että selkeämpi ja tiheämpi tarjonta korvaisi menetyksen.
 
Viimeksi muokattu:
Onko tässä yhteydessä tiedossa muutoksia muuten yöliikenteeseen, erityisesti nykyisen 848:n reitille? Esimerkiksi Söderkullan yöliikenne on HSL:n taholta hyvin onnetonta, vain 841N, joka kulkee vain viikonloppuöisin, ja silloinkin kaksi kertaa keskustasta ja kerran keskustaan.
 
Onko tässä yhteydessä tiedossa muutoksia muuten yöliikenteeseen, erityisesti nykyisen 848:n reitille? Esimerkiksi Söderkullan yöliikenne on HSL:n taholta hyvin onnetonta, vain 841N, joka kulkee vain viikonloppuöisin, ja silloinkin kaksi kertaa keskustasta ja kerran keskustaan.

Itäkaista-ryhmässä lukee, että 103 Porvoo – Söderkulla – Moottoritie – Sturenkatu – Kamppi "ajetaan myös hiljaiseen aikaan".
 
Takaisin
Ylös