Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Ne harvat kerran kun joutuu riistohintaista "suomalaista" taksia käyttämään niin minä ainakin valitsen autoni, jos otan sen tolpalta ja valinnanvaraa on. Kuski kitisee aluksi, mutta kyllä se ajoon lähtee. Kovin valikoiva en ole, mutta pakettiautoon en astu eli nappaan jonosta ekan vapaana olevan henkilöauton.

Tuo Onnibussin Ylläs-vuoro vähän pelottaa. Onkohan se nyt fiksua laajentua tällaisille pari kertaa viikossa ajettaville oudoille reiteille? Kuka lähtee Ylläkselle syksyllä? Ja bussilla? Eikö Onnin konsepti toimisi parhaiten nimenomaan kaupunkien välisessä liikenteessä, jossa ajomatkat ovat melko lyhyitä ja matkustajia on melko paljon?
 
Itse en kannata taksiliikenteen täydellistä vapauttamista koska jo nykyäänkin autoja on ruuhkan ulkopuolella tolpilla liikaa. Siihen kuitenkin uskon että halvemmilla hinnoilla taksit houkuttelisivat lisää matkustajia myös ruuhkien ulkopuolella.

Mikä perustelu rajoittaa kilpailua on, että autoille ei riitä koko päivää töitä? Miksi taksiautoilun pitäisi olla suurelle osalle kuskeista kokopäiväammatti, kun kysyntä vaihtelee kovasti. Nykyäänhän ruuhka-aikaan taksien saaminen on sen verran vaikeaa, että ajoon tarvittaisiin entistä enemmän osapäiväisiä autoja, jotka ajaisivat vain isoimman kysynnän aikoihin.
 
Tuo Onnibussin Ylläs-vuoro vähän pelottaa. Onkohan se nyt fiksua laajentua tällaisille pari kertaa viikossa ajettaville oudoille reiteille? Kuka lähtee Ylläkselle syksyllä? Ja bussilla? Eikö Onnin konsepti toimisi parhaiten nimenomaan kaupunkien välisessä liikenteessä, jossa ajomatkat ovat melko lyhyitä ja matkustajia on melko paljon?

Keskimatkat on ajanut ko. reittiä jo ennestään vissiin vuoden verran. Lippujen hintoja ei onnibussin sivuilta näemmä löydy. Itseasiassa kun verkkokaupassa klikkaa Turku-Oulu-Ylläs väliä antaa verkkokauppa valittavaksi Tampere-Pori välin matkoja kun klikkaa ensiksi jotain jo olemassaolevaa yhteyttä... Keskimatkojen sivuilla on ainostaan mainos menupaluusta hintaan 135€.
 
Keskimatkat on ajanut ko. reittiä jo ennestään vissiin vuoden verran. Lippujen hintoja ei onnibussin sivuilta näemmä löydy. Itseasiassa kun verkkokaupassa klikkaa Turku-Oulu-Ylläs väliä antaa verkkokauppa valittavaksi Tampere-Pori välin matkoja kun klikkaa ensiksi jotain jo olemassaolevaa yhteyttä... Keskimatkojen sivuilla on ainostaan mainos menupaluusta hintaan 135€.

Ohessa Keskimatkojen aikataulu viime ja edellis talvelta

http://www.keskimatkat.fi/turkuyllasturku.html
 
Tuo Onnibussin Ylläs-vuoro vähän pelottaa. Onkohan se nyt fiksua laajentua tällaisille pari kertaa viikossa ajettaville oudoille reiteille? Kuka lähtee Ylläkselle syksyllä? Ja bussilla? Eikö Onnin konsepti toimisi parhaiten nimenomaan kaupunkien välisessä liikenteessä, jossa ajomatkat ovat melko lyhyitä ja matkustajia on melko paljon?
Ylläksen vuoro kuljettaa matkustajia myös väleillä Turku–Pori, Pori–Parkano–Seinäjoki ja Seinäjoki–Kokkola–Oulu.
Mikä perustelu rajoittaa kilpailua on, että autoille ei riitä koko päivää töitä? Miksi taksiautoilun pitäisi olla suurelle osalle kuskeista kokopäiväammatti, kun kysyntä vaihtelee kovasti. Nykyäänhän ruuhka-aikaan taksien saaminen on sen verran vaikeaa, että ajoon tarvittaisiin entistä enemmän osapäiväisiä autoja, jotka ajaisivat vain isoimman kysynnän aikoihin.
Tässä olisi vaikka perheen ajokortilliselle nuorisolle sivutyö: isin biili viikonloppuöiksi lainaan kuten nyttenkin, mutta pimpparallin sijaan tuottavaan käyttöön, vaikka sitten Taksiliiton taksoilla. Rahastuslaite vain koneeseen (minituarisaation ansiosta siirreltävä taksamittari ei ole mikään mahdottomuus) ja baanalle.
 
Tässä olisi vaikka perheen ajokortilliselle nuorisolle sivutyö: isin biili viikonloppuöiksi lainaan kuten nyttenkin, mutta pimpparallin sijaan tuottavaan käyttöön, vaikka sitten Taksiliiton taksoilla. Rahastuslaite vain koneeseen (minituarisaation ansiosta siirreltävä taksamittari ei ole mikään mahdottomuus) ja baanalle.
Tämäpä olisikin sitä parahinta lääkettä maailmalaajuisestikin vertaillen erittäin luotettavana ja hyvän paikallistuntemuksen omaavana pidetyn suomalaisen taksin maineen kannalta. Juuri kortin saanut, karvanoppia taustapeilissä roikottava lökäpöksy "kalliin" ja turvalliseksi koetun henkilövuokra-auton puikoissa näyttämässä muille, miten isin työsuhde-Volvo liikahtaa :D

Hetkittäin en oikeasti tiedä, pitäisikö ehdotuksillesi itkeä vai nauraa... Ts. onko tämäkin "idealampun välähdys" ihan vakavin ilmein tuherrettu, pitkänkin aivotyön tulos, vaiko pilkahdus sittenkin olemassa olevasta, mutta hieman omalaatuisesta huumorintajusta?
 
Tämäpä olisikin sitä parahinta lääkettä maailmalaajuisestikin vertaillen erittäin luotettavana ja hyvän paikallistuntemuksen omaavana pidetyn suomalaisen taksin maineen kannalta. Juuri kortin saanut, karvanoppia taustapeilissä roikottava lökäpöksy "kalliin" ja turvalliseksi koetun henkilövuokra-auton puikoissa näyttämässä muille, miten isin työsuhde-Volvo liikahtaa :D

On ehkä joskus ollut. Nykyisin Jevgeni kirjoittaa navigaattoriin osoitteen kuin osoitteen suurin piirtein eduskuntatalosta lähtien, ja jos kirjoitusvirheitä on riittävän vähän, niin navi ohjaa sitten perille mitä kummallisimpia reittejä ja ties mistä vasemmalle kääntyen.

Ja ne juuri täysi-ikäisyyden saavuttaneet istuu nytkin ihan sen mersutaksin kuskinpaikalla, oli lökäpöksyt tai ei.

Ei suomalainen taksi ainakaan mun silmissä enää nauti kovin kummoisesta maineesta. Oli toki aika, jolloin taksi osasi ajaa ja löysi perille. Mutta se juna, ei kun siis taksi, meni jo. Ainakin täällä Helsingissä.
 
On ehkä joskus ollut. Nykyisin Jevgeni kirjoittaa navigaattoriin osoitteen kuin osoitteen suurin piirtein eduskuntatalosta lähtien, ja jos kirjoitusvirheitä on riittävän vähän, niin navi ohjaa sitten perille mitä kummallisimpia reittejä ja ties mistä vasemmalle kääntyen.
Onneksemme Suomi käsittää suurimmalta osaltaan kaikkea muuta, kuin kehä kolmosen sisäpuolta...

---------- Viesti lisätty kello 21:57 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 21:56 ----------

Ei suomalainen taksi ainakaan mun silmissä enää nauti kovin kummoisesta maineesta. Oli toki aika, jolloin taksi osasi ajaa ja löysi perille. Mutta se juna, ei kun siis taksi, meni jo. Ainakin täällä Helsingissä.
Lue edellinen lainaukseni uudelleen...
 
Se on sinun onnesi, ei minun, joka asuu täällä Kehä III:n sisäpuolella yhdessä 20 % suomalaisista kanssa. Mutta onkohan teillä edes niitä kamalia taksijonoja, joista koko keskustelu lähti liikkeelle?
 
Tämäpä olisikin sitä parahinta lääkettä maailmalaajuisestikin vertaillen erittäin luotettavana ja hyvän paikallistuntemuksen omaavana pidetyn suomalaisen taksin maineen kannalta. Juuri kortin saanut, karvanoppia taustapeilissä roikottava lökäpöksy "kalliin" ja turvalliseksi koetun henkilövuokra-auton puikoissa näyttämässä muille, miten isin työsuhde-Volvo liikahtaa :D

Hetkittäin en oikeasti tiedä, pitäisikö ehdotuksillesi itkeä vai nauraa... Ts. onko tämäkin "idealampun välähdys" ihan vakavin ilmein tuherrettu, pitkänkin aivotyön tulos, vaiko pilkahdus sittenkin olemassa olevasta, mutta hieman omalaatuisesta huumorintajusta?
Karvanopat isin työsuhde-Volvossa? No mikäs siinä, ei kai Tampereen Aluetaksikaan ole kieltänyt yrittäjiään somistamasta autojaan karvanopin.

Tälläkin foorumilla on eräs alle 20-vuotiaana pirssikuskina aloittanut, sittemmin Maunun Pasin talliin siirtynyt kuljettaja. Ymmärtääkseni hän on mitä moitteettomin ajuri.

Brainstormaukseen kuuluu myös huonot ideat. Tuhannen hiekanjyvän joukosta saattaa vaskoolilla löytyä joskus se kultahippu. Tämä oli siis pureksittavaksi tarkoitettu heitto, muita viimeaikaisia ehdotuksiani kannatan, kunnes joku osoittaa ne huonoiksi verrattuna tarjoamaansa vaihtoehtoon.

Huumorintaju kyllä on jos sen puutteesta on ollut epäilystä, joskin omalaatuinen sellainen.
 
Yritykset ovat valittaneet Tampere-Helsinki-luvasta hallinto-oikeuteen. Tässä puolestaan Tampere-Helsinki-reittimuutoshakemuksen (Hämeenlinnan ja ramppien oikaisu) tuottamat vastineet, jotka ovat yllättävän positiivisia. Joskin koomista että tämä mukamas sittenkin vain pahentaa haittaa, kerrotaan valitusvirsissä. Ja haitta on edelleen niin vakavaa ja niin jatkuvaa...
 

Liitetiedostot

  • Onnbus vuolle rl Tre-Hki muutos 8 2012.pdf
    418 KB · Lukukerrat: 349
  • Vuolle Onnibus 08-12 (2).pdf
    81.6 KB · Lukukerrat: 420
  • Paunun laus VuolleOnnibus (1).pdf
    37.1 KB · Lukukerrat: 438
Hyvässä yhteistyössä ovat LAL ja Paunu lausuntonsa rustanneet. Ilmeisesti lyhyt lausuntoaika ei sitten yhteistyötä haitannut. Mutta aika epäammattimaista kitinää nuo ovat. Melkein tulee mieleen joku Kruununhaka-seuran nillitys noita lukiessa.
 
Heidän siirtymäajan sopimuksensa päättyvät joka tapauksessa lähivuosina ainakin. Ainaisen valittamisen sijaan heidän tulisi kehittää vastaveto Onnibus:ille, muuten voi käydä huonosti kun liikenne vapautuu ja joutuu oikeasti kilpailemaan matkustajista.
 
"Ihmettelemme yritysten tiedottamistapaa, jossa asiakkaille ilmoitetaan muutokset ja niiden aloittamispäivämäärät samana päivänä, kun hakemus on allekirjoitettu Kokevatko Onnibus-yritykset, että viranomaisten rooli on toimia pelkkänä kumileimasimena yritysten hakemuksille? "

Niin, onko viranomainen pelkkä kumileimaisin?
 
Takaisin
Ylös