- Liittynyt
- 7 Maaliskuu 2009
- Viestit
- 1,491
Ymmärsit varmaan, mutta tarkoitin: "Koska Onnibussit tulevat aina täyteen joka paikalle erikseen kysynnän mukaan laskelmoidun hinnan vuoksi..."Mikäs bussiyhtiö ei tähtäisi kaikkien paikkojen täyttämiseen?
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Ymmärsit varmaan, mutta tarkoitin: "Koska Onnibussit tulevat aina täyteen joka paikalle erikseen kysynnän mukaan laskelmoidun hinnan vuoksi..."Mikäs bussiyhtiö ei tähtäisi kaikkien paikkojen täyttämiseen?
Tällaisten omien bussiasemien perustamisessa saattaisi olla se haittapuoli, että niistä kertyisi varmaankin jonkinlaisia kuluja - omistaahan matkahuoltokin omat kiinteistönsä.
Kysy uudelleen, kun Suomessa on oikeasti markkinaehtoista liikennettä, jossa yritykset ovat myös vastuussa markkinoinnista ja lipunmyynnistä ja jossa mukana on myös ulkomaisia yrityksiä.
Mutta oliko tämä ulkomaisen toimijan vika? Eikö yleisesti ole hyväksyttyä ymmärtää, ettei huonon tuotteen kauppa ole myyjän vaan ostajan vika, kun suostuu huonoa ostamaan.Jatkopointtina se, että omasta mielestäni ei ollut pelkästään positiivinen muutos kun ulkomaisia bussifirmoja aikanaan tuli pk-seudun liikenteeseen. Kaluston kunto ja yleinen matkustusmukavuus nitkahti aikalailla. Eihän se toki tarkoita sitä, etteikö ulkomailta voisi tulla myös hyvin asiallisia ja laadukkaita toimijoita. Mutta ulkomaisten firmojen tulo tänne vapahtamaan asiakkaat tehottomuuden ja välistävedon ikeestä on aika usein kuultu mantra täällä Härmässä.
Jatkopointtina se, että omasta mielestäni ei ollut pelkästään positiivinen muutos kun ulkomaisia bussifirmoja aikanaan tuli pk-seudun liikenteeseen.
Edelleen, kun aina haen esimerkkini hiukan paremmin tuntemastani rahtialasta, niin siellä ulkomaiset firmat ei ole tuoneet suomalaisille yrityksille kuin harmia. Hetkellisesti lyhytnäköiset suomalaiset kuljetustenantajat toki nettoavat rahtien poljennasta, mutta pitemmällä tähtäimellä kaikki kärsii myös asiakkaat, kun asiansa pykälien mukaan hoitavat ja laadukasta palvelua tarjoavat toimijat ovat vaikeuksissa.
Jos HSL alueella yhtiöille maksettaisiin edes sen vertaa että liikennöinnin kulut saataisiin piloon, ja tulisi vielä voittoa.)
Se miksi asiat olivat "paremmin" ennen johtuu siitä, että linjoja ja busseja oli selkeästi vähemmän jolloin olemassa oleviin riitti enemmän rahaa, samoin yhtiöitä oli vähemmän tai ne olivat pienempiä (Liikennöinnistä saatavat korvaukset suurempia, koska ei ollut yhtiöitä jotka saivat ulkomailta tai kotimaasta (Helb) lähes rajattomasti rahaa, jolloin ne voivat tehdä vaikka 1 sentin tarjouksen).
Liikennöitsijälle maksetaan juuri sen verran kuin tarjouksessa pyydetään.
Liikennöinnistä saatavat korvaukset olivat suurempia, koska ei tarvinnut tehdä edes 1 sentin tarjouksia.
Ei tarvinnut kilpailla liikenteestä.
Helbin edeltäjä oli kaupungin laitos, myöhemmin kaupungin liikelaitos ja budjetti oli osa kaupungin budjettia.
HKL-bussiliikenteen osuus kaupungin budjetista oli isompi kuin mitä kaupunki nyt sijoittaa Helsingin Bussiliikenne Osakeyhtiöön.
Tosiaan, joku ajatusvirhe minulla käynyt kun tuota kirjoitin. Joka tapauksessa tarjoisten tietoinen polkeminen alas laadun kustannuksella oli se pääasia tuossa lauseessa.
Tarkkaan ottaen HSL ei valitse halvinta vaan kilpailun ehtojen ja vaatmusen mukaan kokonaisedullisimman. HSL:n kilpailutuksessa on myös laatupisteitä, jotka vaikuttavat.Liikennöitsijät hinnoittelevat tarjouksensa kuten haluavat. Jos HSL ei valitse tarjouspyynnön mukaista edullisinta tarjousta siitä seuraa valituksia markkinaoikeuteen.
Onnibussin kilpailijoita ovat toiset bussiyhtiöt, mutta Porin reitillä ei kukaan, koska mikään muu yhtiö ei hakenut reitille liikennöintilupaa.