Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Mielenkiintoinen tuo Mötön kommentti koskien Varsovaa ja Moskovaa. Kovat laajenemissuunnitelmat ja se on hyvä se jos toiminta vain on kannattavaa.

Itse olen omilla pikavuoromatkoillani totutellut uuteen tapaan, että ennen lippujen ostoa pitääkin tarkistaa ainakin kolme eri kanavaa: VR, Matkahuolto ja Onni. Vertailu todella kannattaa kuluttajalle, tänään ostin liput parin kuukauden päähän Turku - Jyväskylä reitille ja huomioiden tarjoukset ja ennakkoalennukset oli tulos tämä:

VR noin 3 tuntia 45 min / suunta ja menopaluu 62,37 €
EB 4 tuntia 40 minuuttia - 5 tuntia 20 minuuttia (vaihdoton) 79,80 €
Onnibus 4 tuntia 15 minuuttia 17,80 €

Matka-ajat per suunta ja hinnat menopaluu. Ja toki on huomioitava, että Onnin hinta lienee reitin halvin ja muut tarjoavat ajoittain merkittäviä tarjouksia, jolloin Onnibus ei automaattisesti ole edullisin. Olen itse kertaalleen kilpailuttanut matkan Helsinkiin siten, että Pohjolan Liikenne on ollut edullisin. Mutta kilpailu on tervetullutta, sillä huomaan myös VR:n laskeneen hintojaan ennakkolippujen muodossa. Itse uskon tämän laittavan alan kunnolla jaloilleen enkä tarkoita sitä, että yrittäjien olisi kilpailtava itsensä hengiltä tarjoten käytännössä ilmaisia matkoja suhteessa kuluihin.
 
Sitten onkin mielenkiintoista nähdä, että lähteekö Satakunnan liikenne mukaan kilpailuun tuomalla tarjouslippuja Helsinki-Pori ja Helsinki-Rauma-välille. Pohjolan Liikennehän ei ilman Onnibussia olisi alkanut tarjoamaan alkaen 5e Helsinki-Turku. Itsellä on vähän sellainen sutina, että Koivistolaiset eivät kilpailemaan lähde. Näin jo sanoivat muistaakseni Jyväskylän paikkurin kilpailuun viitaten..
 
Itsellä on vähän sellainen sutina, että Koivistolaiset eivät kilpailemaan lähde. Näin jo sanoivat muistaakseni Jyväskylän paikkurin kilpailuun viitaten..

Ovat sanoneet, etteivät lähde kilpailutuksiin. Sitä, lähtevätkö he kilpailuun, eivät he voi valita itse. Sen päättävät asiakkaat.
 
Ovat sanoneet, etteivät lähde kilpailutuksiin.

Tarkoittaako tämä, että KA on aikonut olla jättämättä esim. Jyväskylän, Kuopion, Lahden ja Varkauden paikallisliikenteestä? Kuulostaa aika oudolta. Itse olen joskus jostain haastattelusta lukenut, että yhtymä seuraa hintatason kehitystä ja on kiinnostunut jopa pk-seudun liikenteestä, mikäli kate paranee.

Muistaakseni syksyllä tai talvella samaan KA-yhtymään kuuluva Porvoon Liikenne oli sitä mieltä, että vapaa reittiliikenne olisi Helsingin ja Porvoon välille paras tapa järjestää liikenne. Olikohan arvio, että lipun hinta asettuisi viiden euron tietämiin? Halua kilpaillakin on mitä ilmeisimmin. En mitenkään jaksa uskoa, ettei Porvoon Liikenne jättäisi tarjousta Porvoon paikallisliikenteen hoitamisesta yhtymän periaatteen vuoksi.

Onnibussin 1-3 Satakunnan Liikenteen kanssa kilpailevaa vuoroa eivät muodosta sellaista uhkaa tunnin välein kulkeville runkolinjoille, että tarvitsisi välttämättä ryhtyä erityisiin toimenpiteisiin.
 
Rauman kaupunkiliikenteen kilpailutukseen lähtivät. Ja sen myös voittivat. Samaten ovat useisiin ELY:n kilpailutuksiinkin osallistuneet ja varmaan niissä pärjänneetkin.

OK, voin olla väärässäkin. Kommenttini pohjautuu lähinnä muistikuviin siitä, mitä ovat sanoneet, ei mihinkään tiettyyn lähteeseen. Ja voivat olla toki muuttaneetkin mielipidettä.

---------- Viestit yhdistetty klo 16:55 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:54 ----------

Onnibussin 1-3 Satakunnan Liikenteen kanssa kilpailevaa vuoroa eivät muodosta sellaista uhkaa tunnin välein kulkeville runkolinjoille, että tarvitsisi välttämättä ryhtyä erityisiin toimenpiteisiin.

Eivät, ja tässä vaiheessa eivät saakaan muodostaa ("jatkuvaa ja vakavaa"). Enemmänkin ajan takaa sitä tilannetta, kun siirtymäkauden sopimukset loppuvat ja todellinen kilpailu alkaa.
 
Onnibus - vanha pikavuoroyritys

Tänään osui korviini useaankin kertaan Onnibusin radiomainos FM 102,8-kanavalla (ent. "Bassoradio", nyk. JPC-Studiot Oy - "Sun Helsinki"), jossa Pekka Möttö kertoi lyhyesti ensikohtaamisestaan loppuvuonna 2011 toisen nykyisen Onnibusin pääjehun eli Lauri Helken kanssa. Mainos on harkitun asiallinen ja lähes kuin "toimituksellista" tasoa. Syntetisaattorihumppa sekä pellemiljoonahömppä puuttuvat.
 
Onnibus kehitti uudenlaisen mobiilimaksutavan ja jätti siitä patenttihakemuksen. Ideana on tehdä varaus netissä helposti puhelinnumerolle, jolta järjestelmä jää määrätyksi ajaksi odottamaan SMS-kuittausta "OB".

Ei tarvitse syöttää luottokorttitietoja, avainlukuja, salasanoja eikä kirjoitella monimutkaisia SMS-rimpsuja. Vain oma puhelinnumero ja tekstari "OB" riittävät.

Kokeilkaapa:

m.onnibus.fi
 
Onnibus kehitti uudenlaisen mobiilimaksutavan ja jätti siitä patenttihakemuksen. Ideana on tehdä varaus netissä helposti puhelinnumerolle, jolta järjestelmä jää määrätyksi ajaksi odottamaan SMS-kuittausta "OB".

Ei tarvitse syöttää luottokorttitietoja, avainlukuja, salasanoja eikä kirjoitella monimutkaisia SMS-rimpsuja. Vain oma puhelinnumero ja tekstari "OB" riittävät.

Kokeilkaapa:

m.onnibus.fi

Tämä on kyllä loistavasti toteutettu! Great job!
 
Tänään Kauppalehdessä yksi allianssiin kuuluva yritys listoilla yli 2000 e maksurästeistä

Onko kohtuutonta vaatia että kerrot mikä yritys jne. Kun ei ainakaan lehden nettisivuilla ollut siitä mitään ja näköislehti maksaa jotain.
 
Takaisin
Ylös