Muutenkin Onnibus on tuntuu pitävän perinteellisiä linja-autoasiakkaita toisen luokan kansalaisina, eli asiakkaat jotka tulevat ennalta varaamatta lähtöpysäkille ostaakseen kuskilta lipun ja vieläpä maksimihinnalla. Kas kun ei kaikilla ole nettiä ja kuurovammaisella ihmisellä tuskin älypuhelintakaan. Jotkut muuten vaan spontaanisti liikkeellä.
No nyt palataan taas asian ytimeen. Olet aivan oikeassa: Onnibus ei tosiaankaan ensi sijassa pyri palvelemaan perinteisiä linja-automatkustajia, yksinkertaisesti siksi, että maa on jo täynnä linja-autoyrityksiä, jotka tekevät tätä. Uuden yrityksen kannattaa etsiä uusia asiakkaita. Ja tästä onnibussin koko toimitakonseptissa on kyse: asiakkaille todellakin tarjotaan monelta osin vaatimattompaa palvelua, ennen kaikkea enemmistö asiakkaista hankkii lipun etukäteen tietylle vuorolle, mutta juuri tämä mahdollistaa paremman täyttöasteen ja tämä puolestaan edullisemmat hinnat, joiden takia asiakkaat ovat valmiita hyväksymään vaatimattomamman palvelun.
Vanhat pikavuorot eivät ole hävinneet minnekään, joten niitä voi käyttää, jos edellä mainittu kaupankäynti ei tunnu itselle edulliselta. Ja uskoisin, että juuri näin tapahtuu, eikä Helsingin ja Tampereen välillä perinteiset pikavuorot ole menettäneet paljoakaan matkustajia. Onhan lipunhinta jo sitä luokkaa, että pikavuorojen matkustajille ei matkan hinnalla voi olla suurtakaan merkitystä. Onnibussin liput taas ovat niin paljon periteisiä lippuja halvempia, että ne ovat väkisinkin houkuttaneet ison joukon matkustajia, jotka eivät aikaisemmin kaukobusseilla ole kulkeneet. Näinhän on lentoliikenteessäkin, missä halpalentoyhtiöt ovat mieluummikin houkutelleet matkustajia, joilla ei ole ollut varaa aikaisemmin lentää, kuin matkustajia muilta yhtiöiltä.
Uskoisin kehityksen olevan suunnilleen samanlaista, kuin lentoliikenteessä: jako kahteen, halpabussiyhtiöt ja verkostobussiyhtiöt, jotka ennen kaikkea tarjoavat säännöllistä liikennettä myös hiljaisina aikoina, laajan ja taatun vaihtoyhteysverkon ja tilaa busseissa myös ilman ennakkovarausta. Matkahuollolle ja expressbusseille saattaa käydä huonosti, sillä matkahuolto voi olla liian kömpelö organisaatio muuttuakseen oikeaksi Starin tai One Worldin kaltaiseksi allianssiksi, isot perinteiset verkostoyhtiöt saattavat perustaa oman allianssin.
Syrjäseudut ovat oma lukunsa, mutta PSA:n hengessä seuduilla, jossa ei ole edellytyksiä vapaalle liikennöinnille ja siihen liittyvälle kilpailulle, vaikkapa potentiaalisiakin matkustajia on niin vähän, että tilaa ei ole kuin yhdelle liikennöitsijälle, tulisi joukkoliikenneviranomaisen ottaa liikenne vastuulleen. Toimiva ratkaisu voisi olla tosiasiassa linjalupaliikenteen kanssa identtinen liikennöinti sillä erotuksella, että oikeus lupiin huutokaupataan uudestaan säännöllisin väliajoin.