Jos nyt vähän mennään off topicciin ja ajatellaan, että osa linja-autovuoroista kannattaa vain rahdin takia niin kyllä ollaan syvällä suossa. Eikös linja-auto ole ihmisten kuljettamista varten, eikä elloksen rättipussien kuljetusta varten? Eihän Vantaan 53 kuskaa aamulla Sanomalasta Iltasanomia Martsarin aseman kioskille, vaan kyllä siihen on ihan oma kuljetusväline. Posti on pakettien lähettämistä varten ja linja-auto ihmisiä ja sen matkatavaroita varten. Eikä niin, että ajellaan matkustamo tyhjänä ja alusta täys pakettia. Samahan se on sitten ne paketit kuskata rekka-autolla ja menee vielä nopeammin kun sillä rekka-autolla ei käydä kaiken maailman Pulkkiloita, Korpilahteja ja Kyyjärvejä..
Itse olen ehdottomasti sitä mieltä, että Onnibussin tulo on ollut pelkästään positiivinen asia. Heillä on yksinkertaisesti onnistunut tuote, vaikka ajavat vielä pääsääntöisesti keskustojen ja suurempien linja-autoasemien sijasta muita reittejä, koska kartelliyhtiöt ovat mussuttamassa vastaan. Tarjotaan edullisia matkalippuja, tulee paljon matkustajia = suuri täyttöaste, jolloin pystytään pitämään lippujen hinnat alhaalla. Kunhan kartelliyhtiöiden yksinoikeudet lakkaavat, voisin veikata että suoria yhteyksiä linja-autoasemalta A linja-autoasemalle B tulee Onnibussille huomattava määrä. Tuskin silti noista "vanhoista" reiteistä luopuvat siitä huolimatta, ymmärtääkseni ovat kannattavia. Lisäksi suomeen on saatu kasvava yritys, joka maksaa laajentuessaan kokoajan enemmän veroja. Tässä hyötyvät matkustajat ja suomen valtio. Ja nyt kun kartelliyhtiöt ovat tuoneet omia tarjouksiaan on saatu Onnibussista lisähyöty matkustajille sillä, että hekin ovat "pakotettu" tarjoamaan edullisempia matkalippuja. No tiedän kyllä, että Vainio lopetti Toijan mummon kauppayhteyden. Ymmärtääkseni Kasnäsin vakio oli osin tuettu yhteys, joten oletan että kunta järjestää mummolle esimerkiksi taksiseteleitä, jotta pääsee sinne kauppaan. Raaka fakta tulee olemaan se, että enemmin tai myöhemmin perinteisten yhtiöiden on vain muututtava tai sitten ne haihtuvat pois markkinoilta. Bisnekseen kuuluu vain, se että menestyvät menestyvät ja ne jotka eivät menesty katoavat markkinoilta. Oli sitten kyse linja-autoliikenteesta, lentoliikenteestä, kaupan alasta tai vaikka telealasta..