Omasta mielestäni bussiliikenne on varsin eri asia kuin lentoliikenne.
Millä tavalla? Toimintalogiikka ei eroa kyllä mitenkään, matka tehdään paikasta A paikkaan B. Lisäksi suurin osa bussiyrityksistä on osakeyhtiömuotoisia. Ja osakeyhtiölaki sanoo, että osakeyhtiön tehtävä on tuottaa voittoa omistajilleen. Ja jos se tekee jotain muuta, se rikkoo lakia. Tässä on jo selvä yhteys siihen, miksi kannattamaton liikenne on lopetettu tai loppuu jokaisella yhtiöllä. Lisäksi edelleen monella tuntuu tässäkin keskustelulangassa useaan otteeseen tehdyt laskelmat unohtuneen. Halpabussin ideahan ei ole polkea hintoja, vaan sen idea on tehdä halvoilla lipuilla rahaa
enemmän kuin perinteisellä mallilla. Tässä vähän kaaviota kylkeen:
Tapaus perinteinen yhtiö: Aikuisen matkalippu maksaa 30 €, täyttöaste 30 % ja kaksi kolmesta menee sosiaalisen statukseen sidotulla alennuksella, vuoron kokonaismatkustaja määrä on siis 20. Näin aikuisia on 6 ja muita 14. 6 x 30 € + 14 x 15 € = 380 €
Tapaus halpabussiyhtiö, saman kaltainen reitti: Täyttöaste on korkea, matkustajia on vuorolla 40. Keskihinta on hieman perinteisen liikennöitsijän opiskelijahintaa edullisempi, 13 €. 13 x 40 = 520 €. Esimerkkitapaus tuottaa siis enemmän rahaa.
Kuten Möttökin on sanonut, kyse ei ole siitä, että mitä saadaan yksittäiseltä matkustajalta vaan siitä, mikä on lopputulos kun tehdään laskutoimitus keskitäyttöaste x keskihinta. Tuossa kuvailemassa keississä itse asiassa halpayhtiöllä olisi parempi edellytys ristiin subventoimisella. Kokonaan toinen asia on toki ristiin markkinointi, eli että tehokas jakeluverkko pystyyn ja kunnolliset runkolinjat kuten uskon vielä jonkun ryhmittymän tekevän.
Uskoisin, että olennainen osa bussiyhtiöiden ansaintalogiikkaa tulee ennemmin tai myöhemmin olemaan oheispalvelut, kuten etenkin halpalentoyhtiöillä jo on. Bussimatkan yhteyteen hotellipakettia, elämyspaketteja. Tästä viitettä on jo Onnibussin pienimuotoinen pakettihinnoittelu Bore-hotellin ja Linnanmäen kanssa.
Edelleenkään ketään ei ole perustellut sitä, miksi uudet toimijat ja siten uudet innovatiiviset palvelut joukkoliikenteessä pitäisi rajata pois. Ja itse toivon, että nämä perinteiset tekisivät konseptiinsa kriittisen tarkastelun ja nimenomaan siten, että miten nuo runkoreitit saadaan kannattamaan paremmin jolla voidaan hyötyjä heijastella markkinaehtoisesti myös jatkokuljetuksiin.