Mutta mikä takaa että ne tulevatkin kulkevat?
Tässä tapauksessa se, että sinulla on ostettu lippu sellaiselle tulevalle vuorolle.
Tässä keskustelussa nyt minusta kadotetaan hieman kokonaiskuva. Tämä kyseinen liikenne lakkautettiin, koska se ei pärjännyt kilpailulle. Ihan samalla tavoin jos naapurin Lidl lopettaa, sitten mennään sinne seuraavan korttelin Alepaan. Molemmissa on kyse yhtä suurista murheista. Jokainen lipun ostanut matkustaja kuljetettiin perille. Jos ei lippua olisi jonain päivänä saanutkaan, sitten oltaisiin ostettu lippu VR:ltä tai Matkahuollosta. End of story. [Edit, lisäys: ja kysehän ei ollut siitä, että tieto olisi tullut ilmi samana päivänä, vaan varsin säädyllisellä parin viikon varoitusajalla, jos nyt oikein muistan.]
Sitten on ne tilanteet, jossa Onnibus (tai tulevaisuudessa mikä tahansa bussiyrittäjä) on ainoa vaihtoehto (joukkoliikennettä käyttäen). Silloin joko matkustajapohja on joka tapauksessa niin pieni, että saa syyttää vain itseään, jos yhden uuden bussilinjan parin päivittäisen vuoron takia myy autonsa. Tai sitten kyseessä on sellainen yhteys, jossa yhteiskunnan tulisi nähdä tarve yhteyden jatkuvalle ja pitkäaikaiselle ylläpitämiselle. Silloin yhteiskunnan kuuluukin ostaa se liikenne. Ja silloin yhteiskunta on se taho, joka isolla riskinkantokyvyllään takaa, että bussia ajetaan, vaikka sitten kaksi vuotta tyhjillään. Kuten jo aiemmin sanoin, tällaisen riskin kantaminen ei kuulu bussiyrittäjälle.
---------- Viestit yhdistetty klo 19:42 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:38 ----------
Jo menee ihmeelliseksi jutut tällä palstalla. Aikataulut pantaisiin kellumaan, eli bussifirmat pitäisivät netissä aikataululottoa, arvotaan huomiset lähtöajat, sitähän tässä joku yrittää esittää. Kyllä linja-autoliikenteen perusolemukseen kuuluu jonkinmoinen jatkuvuus, että ihmiset voivat suunnitella menemisensä.
Ei, näin ei missään tapauksessa esitetty. Kannattaa lukea ne aikaisemmat viestit uudelleen. Ainakin muistaakseni janihyvarinen kirjoitti juuri päinvastoin. Eli linja-autoliikenteen perusolemukseen kuuluu toki jatkuvuus ja säännöllisyys, mutta idea oli se, ettei yhteiskunnan kannata eikä ole tarpeen säätää siitä jatkuvuudesta millään tavoin lailla. Idea on, että ihmiset sitten ostavat lippuja vain sellaisilta bussifirmoilta, jotka tarjoavat sen riittävän jatkuvuuden. Jos ihmiset eivät halua aikataululottoa netissä tehdä, sellainen bussiyhtiö ei menesty. Jos taas menestyy, voimme todeta ettei se aikataululotto sittenkään ollut mikään kovin paha asia.