Bussipaketin ehdoton maksimikoko on 0,5 m3 ja maksimipaino 55 kg. Siinäkin on yhdellä kuskilla punnertamista, kun hän kuormaa sen.
Enhän minä tarkoittanut, että puolen kuution kokoisia paketteja pitäisi vielä pakata uudelleen. Mutta jos paketit koostuvat vain tuollaisista puolen kuution paketeista, tuskin niiden purkaminen ja kuormaaminen kestää sitten viittä minuuttia kauempaa.
Lentokoneitten modulikontit kuormataan apuvälineitä käyttäen ja varmaankin useamman miehen voimin.
Tuskin monen miehen voimin, mutta toki apuvälinein, koska lentokoneen ruuma sijaitsee monen metrin korkeudella. En kuitenkaan tarkoittanut sitäkään, että pitäisi toimia täsmälleen niin kuin lentokoneiden kanssa toimitaan. Apuvälineitä myös voi hankkia, eikä niiden tarvitse olla miljoonia maksavia trukkeja ja nostureita.
Sitten ei kaikki paketit mene aina samaan osoitteeseen vaan niitä täytyy monesti tiputella pitkin linjaa.
Kyllä, mutta niitä ei tarvitsekaan pakata sitten niihin perille asti meneviin kuormalaatikoihin. Eikä Onnibus muutenkaan jättäisi mitään matkan varrelle. Suurin kysyntä varmasti rahdissakin on suuresta kaupungista suureen kaupunkiin.
Eli siis joko rahtia on niin paljon, että sen pakkaaminen nopeasti kuormattaviin rahtilaatikoihin on hyödyllistä, tai sitten sitä on niin vähän, ettei sen kuormaaminen ja purkaminen muutenkaan vie paljon aikaa.
Toveri Allen, sorry nyt kun tuli kirjoitettua vähän pisteliäästi, mutta jotenkin tekee mieli kysyä paljonko on käytännön kokemusta bussirahdista.
Ei yhtään, mutta väitinkö muka että on? Onko se jokin ennakkovaatimus asiasta keskustelulle? Pitääkö suorittaa bussirahtiyliopiston tutkinto ennen kuin asiaa voi ymmärtää? Ei varmasti. Siksi asian perusteet voidaan hyvin keskustella tässäkin.
Enhän minä sanonut, että ideani on tässä ja se pitää niellä sellaisenaan. Ei minulla ollut mitään sellaista ideaa. Esitettiin vain hämärästi, että bussien rahdin purkaminen ja kuormaaminen kestää kauan, mutta ei mitään syitä miksi. Siksi pitää vain lähteä arvelemaan niitä syitä. Ja jos yksi syy on, että paketteja on kappalemäärällisesti paljon ja niiden asettelu bussiin kestää kauan, niin totta kai sitten ihmettelen, miksi ihmeessä asian niin pitää olla ja esitän asioita, joita on toisaalla tehty juuri saman ongelman ratkaisemiseen. Kyllä siinä vaiheessa oletan, että kun kyseessä on foorumi, saan asiallisen vastauksen perusteita, miksei niin tehdä sen sijaan että sanotaan vain että "ethän sinä näistä asioista voi ymmärtää mitään".
Halusin siis keskustelua aiheesta ja tietää syitä, miksi toimitaan niin kuin toimitaan. Ja herättää keskustelua siitä, että jos on olemassa jokin ongelma (bussin lyhyt kääntöaika), siihen on aina olemassa myös ratkaisu. Bussien ensisijainen tarkoitus on kuitenkin ajaa, ja siksi on aina eduksi, jos ei sitä turhaan käytetä kuorman purkamiseen ja lastaamiseen. Juuri tästä syystä se lentokoneidenkin kääntöaika on kaikin mahdollisin tavoin pyritty minimoimaan.
---------- Viestit yhdistetty klo 22:32 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:26 ----------
Jos kimppapaketeilla tai mitä nimeä halutaan käyttää, saadaan pudotettua kolliluku 20:stä 10:een, niin näitten pakettien tekemisestä ja purkamisesta pitää taatusti maksaa Matkahuollolle jotain, tippuisi äkkiä rahtitulotkin ja kuitenkaan ajansäästö ei olisi kummoinenkaan. Ja täytyisihän kuskin tarkistaa rahtikirjojen ja pakettien vastaavan toisiaan.
Eihän se nyt kuljettajan kuittaamisprosessiin mitään voi vaikuttaa. Ei kuljettaja tietenkään niiden valmiiksi pakattujen kollien sisältöä tarkista, vaan kuittaa koko kollin ihan samalla tavalla kuin kuljettaja kuittaa paketinkin avaamatta sitä ja katsomatta, onko sen sisällä sitä mitä rahtikirja sanoo sen olevan.
Ja totta kai se maksaa. Mutta niin maksaa myös bussinkuljettajan palkka, ja sekin, että bussi seisoo purkamassa ja lastaamassa rahtia sen sijaan, että olisi kuljettamassa matkustajia.
Jos kuitenkin puhutaan terminaalista, jolla tehdään päivän aikana montakymmentä rahtikuormaa, on asia paljon isompi.
Jos taas asia ei ole isompi, sitten varmaan se bussin kääntö nopeasti ei ollutkaan mikään ongelma. Eikä siis tarvitse ihmetellä sitäkään, voiko Onnibussin kääntö viidessä minuutissa onnistua. Ja jos nyt ongelma onkin, että eihän se nyt viidessä minuutissa voi onnistua, vaan vaatii peräti kahdeksan minuuttia, ollaan koko ajan puhuttu aikamoisesta lillukanvarresta.