Käytät vanhentunutta selainta. Selaimesi ei mahdollisesti näytä tätä tai muita sivustoja oikein. Sinun tulisi päivittää selaimesi tai käyttää vaihtoehtoista selainta..
Uudet linjanumerot vaikuttavat harvinaisen järkeviltä. Uuden OB6:n ja OB71:n myötä voisi myös olettaa, että Loviisan keskustan kautta alkaa kulkea merkittävästi enemmän vuoroja, myös Porvooseen ja Kotkaan.
Mega- ja Flex-konseptien poistuminen on siinä mielessä harmillista, että tulevaisuudessa saattaa olla vaikeampi selvittää onko tiedossa mukava yksikerroksinen bussi vain entisen Mega-konseptin polvienleikkuukone.
EDIT: Aikataulut näkyvätkin jo Onnibussin sivuilla ja näköjään uusi OB71 on ihan yhtä hyödytön kuin entinen Porvoo–Loviisa–Kotka-reitillä kulkenut vuoro. OB6 onneksi parantaa tarjontaa yksinkin, mutta asiointimatka Loviisasta esimerkiksi Porvooseen on edelleen aika haastava.
OB77:n reitti Turusta Porvooseen on muuten aika kiinnostava Pasilan kohdalla. Pysäkit ovat …Meilahti – Teollisuuskatu/Ratapihantie – Pasilan asema (oletettavasti nykyinen 848:n pysäkki) – Vaihdemiehenkatu (Messukeskus) – Veturitie/Hakamäentie – Kauppakeskus Tripla (Veturitie) – Pasilan konepaja (Teollisuuskatu) – Kalasatama… Toiseen suuntaan reitti on loogisempi, ja kulkee Teollisuuskadulta Ratapihantietä pohjoiseen, Hakamäentien kautta Triplan pysäkille ja siitä edelleen kohti Meilahtea.
Eiliseen Sipoon ketjun viestiini liittyen, saa nähdä myös, miten kapasiteetti riittää Porvoossa aamuruuhkan osalta. Aamuruuhkassa Porvoo–moottoritie–Kamppi-vuoroväli on tasainen 20 minuuttia verrattuna nykyiseen epätasaiseen vuoroväliin, joka on parhaimmillaan 10 minuuttia Helsinkiin klo 7.55-8.15 saapuvien vuorojen osalta. Ehkä idea on, että klo 8.00 Pasilaan saapuva OB77 keventää kuormaa tarpeeksi, kun Itä-Helsinkiin ja Pasilaan matkustavat siirtyvät sen kyytiin. On myös tietysti mahdollista, että aamun ruuhkalähdöillä alkaa näkyä kaksikerroksisia busseja myös OB72:lla.
OB72:lla, eli nykyisellä M77:lla ei ole tähän mennessä näkynyt juuri mitään muuta kuin kaksikerroksisia Astromegoja. Outo näky, kun ihmiset kulkevat Porvoossa niillä lyhyitä paikkurihyppyjä Kevätkummusta Porvoon torille.
Yksikerroksisia autoja on tähän mennessä näkynyt vain F77:lla, eli sillä linjalla Porvoo-Helsinki, josta nyt tulee OB71.
OB72:lla, eli nykyisellä M77:lla ei ole tähän mennessä näkynyt juuri mitään muuta kuin kaksikerroksisia Astromegoja. Outo näky, kun ihmiset kulkevat Porvoossa niillä lyhyitä paikkurihyppyjä Kevätkummusta Porvoon torille.
Yksikerroksisia autoja on tähän mennessä näkynyt vain F77:lla, eli sillä linjalla Porvoo-Helsinki, josta nyt tulee OB71.
OB72:lla, eli nykyisellä M77:lla ei ole tähän mennessä näkynyt juuri mitään muuta kuin kaksikerroksisia Astromegoja. Outo näky, kun ihmiset kulkevat Porvoossa niillä lyhyitä paikkurihyppyjä Kevätkummusta Porvoon torille.
Yksikerroksisia autoja on tähän mennessä näkynyt vain F77:lla, eli sillä linjalla Porvoo-Helsinki, josta nyt tulee OB71.
Aikatauluista ja reiteistä tuli vielä sekavammat kuin aluksi arvelin, sillä viikonloppuisin ei ole resursseja ajaa kutakin linjaa tunnin välein, joten aikataulu vaihtuu joka tunti. Esimerkiksi Söderkullan Graniittitien pysäkin aikataulu keskustan suuntaan on sunnuntaisin nykyään tällainen:
Korsisaaren pari vuoroa päivässä, jotka kulkevat samaa reittiä kuin nykyinen 848, jatkavat reitillään ja saavat HSL:n U-liikenteessä linjatunnuksen 848A.
Linjalla OB77 ei käy HSL-liput, mutta sillä ei ole otto- ja jättörajoituksia HSL-alueen sisäisillä matkoilla.
OB77:n reitti Turusta Porvooseen on muuten aika kiinnostava Pasilan kohdalla. Pysäkit ovat …Meilahti – Teollisuuskatu/Ratapihantie – Pasilan asema (oletettavasti nykyinen 848:n pysäkki) – Vaihdemiehenkatu (Messukeskus) – Veturitie/Hakamäentie – Kauppakeskus Tripla (Veturitie) – Pasilan konepaja (Teollisuuskatu) – Kalasatama… Toiseen suuntaan reitti on loogisempi, ja kulkee Teollisuuskadulta Ratapihantietä pohjoiseen, Hakamäentien kautta Triplan pysäkille ja siitä edelleen kohti Meilahtea.
Hakamäentien kautta kulkeva reitti liittyy Onnibusin (ja Helsingin?) haluun käyttää Veturitien pysäkkejä kaukoliikenteen pysäkkeinä. Itse ihmettelen vain kulkusuuntaa, kun tuo lenkki olisi nopeampi kiertää toiseen suuntaan.
Mahtaisikohan olla nopeampaa ajaa Turunväylältä Hakamäentien kautta Veturitielle Meilahden sijaan? Toki siinä jäisi palvelematta Munkkiniemi ja Meilahti, mutta Turusta on jo vaikka kuinka paljon liikennettä sille seudulle, ja Meilahdessa menee kävelymatkan päästä OB78/U848.
Mahtaisikohan olla nopeampaa ajaa Turunväylältä Hakamäentien kautta Veturitielle Meilahden sijaan? Toki siinä jäisi palvelematta Munkkiniemi ja Meilahti, mutta Turusta on jo vaikka kuinka paljon liikennettä sille seudulle, ja Meilahdessa menee kävelymatkan päästä OB78/U848.
Aikataulu- ja linjastomuutosten yhteydessä Onnibus tiedotti, että Mega- ja Flex-konsepteista luopuminen mahdollistaisi autojen kierrättämisen vapaammin linjalta toiselle. Ainakin nyt alkuun näyttäisi, että OB71:llä on yksittäisiä kaksikerroslähtöjä ja että OB72:lla on yksi yksikerroslähtö. OB7 ja OB77 Turkuun ajetaan vain kaksikerrosbusseilla kuten ennenkin. Samoin OB78 ja OB79 ajetaan vain yksikerrosbusseilla. OB77:n Pasilaan päättyvät lähdöt ajetaan yksikerrosbusseilla, mikä ei olisi ennen ollut mahdollista samalla linjanumerolla.
Saa nähdä tapahtuuko kierrätystä enemmän, kun Onnibus saa dataa täyttöasteesta. Itse olen edelleen hieman epäileväinen tuosta 170-tien tunnin vuorovälistä Kampin suuntaan myös ruuhkassa. Pasilaan asti on ainakin hieman epätasainen 30 minuutin vuoroväli, mutta onhan tuo silti heikennys nykyiseen 20 minuutin vuoroväliin. Siellä saattaisi olla potentiaalia kaksikerrosbusseille. Kaikki Helsinkiin klo 7:15–8:35 saapuvat moottoritielähdöt sentään ajetaan kaksikerrosbusseilla, joten siltä suunnalta ei löydy ekstrakapasiteettia tuollaisilla konsteilla.
Matkahuollon lipputuotteet ovat tähän mennessä olleet käytössä muutamia poikkeuksia lukuunottamatta vain Flex-brändin alla liikennöivissä busseissa. Nyt kun kaikki yhdistetään yhdelle konseptille, hämärtyy myös se mitä lipputuotteita mikäkin vuoro hyväksyy. Toistaiseksi entiset Flex-vuorot tulevat hyväksymään Matkahuollon tuotteita, mutta tämä selviää ainoastaan Matkahuollon omasta reittihausta. Ehkäpä tässä lähivuosien aikana tehdään päätös siitä, lopetetaanko MH-tuotteiden hyväksyminen kaikessa liikenteessä (pl. ostoliikenne).
Tämä sivusto käyttää evästeitä sisällön personoimiseksi, käyttökokemuksesi räätälöimiseksi sekä pitämään sinut kirjautuneena sisään mikäli rekisteröidyt.
Jatkamalla tämän sivuston käyttöä hyväksyt evästeiden käytön.