Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Uudet linjanumerot vaikuttavat harvinaisen järkeviltä. Uuden OB6:n ja OB71:n myötä voisi myös olettaa, että Loviisan keskustan kautta alkaa kulkea merkittävästi enemmän vuoroja, myös Porvooseen ja Kotkaan.

Mega- ja Flex-konseptien poistuminen on siinä mielessä harmillista, että tulevaisuudessa saattaa olla vaikeampi selvittää onko tiedossa mukava yksikerroksinen bussi vain entisen Mega-konseptin polvienleikkuukone.

EDIT: Aikataulut näkyvätkin jo Onnibussin sivuilla ja näköjään uusi OB71 on ihan yhtä hyödytön kuin entinen Porvoo–Loviisa–Kotka-reitillä kulkenut vuoro. OB6 onneksi parantaa tarjontaa yksinkin, mutta asiointimatka Loviisasta esimerkiksi Porvooseen on edelleen aika haastava.
 
Viimeksi muokattu:
Loviisa-Porvoo-väliähän täydennetään Ely-hankinnoilla ja mm Tidstrandin markkinaehtoisilla vuoroilla.
 
OB77:n reitti Turusta Porvooseen on muuten aika kiinnostava Pasilan kohdalla. Pysäkit ovat …Meilahti – Teollisuuskatu/Ratapihantie – Pasilan asema (oletettavasti nykyinen 848:n pysäkki) – Vaihdemiehenkatu (Messukeskus) – Veturitie/Hakamäentie – Kauppakeskus Tripla (Veturitie) – Pasilan konepaja (Teollisuuskatu) – Kalasatama… Toiseen suuntaan reitti on loogisempi, ja kulkee Teollisuuskadulta Ratapihantietä pohjoiseen, Hakamäentien kautta Triplan pysäkille ja siitä edelleen kohti Meilahtea.
 
Eiliseen Sipoon ketjun viestiini liittyen, saa nähdä myös, miten kapasiteetti riittää Porvoossa aamuruuhkan osalta. Aamuruuhkassa Porvoo–moottoritie–Kamppi-vuoroväli on tasainen 20 minuuttia verrattuna nykyiseen epätasaiseen vuoroväliin, joka on parhaimmillaan 10 minuuttia Helsinkiin klo 7.55-8.15 saapuvien vuorojen osalta. Ehkä idea on, että klo 8.00 Pasilaan saapuva OB77 keventää kuormaa tarpeeksi, kun Itä-Helsinkiin ja Pasilaan matkustavat siirtyvät sen kyytiin. On myös tietysti mahdollista, että aamun ruuhkalähdöillä alkaa näkyä kaksikerroksisia busseja myös OB72:lla.
 
On myös tietysti mahdollista, että aamun ruuhkalähdöillä alkaa näkyä kaksikerroksisia busseja myös OB72:lla.
OB72:lla, eli nykyisellä M77:lla ei ole tähän mennessä näkynyt juuri mitään muuta kuin kaksikerroksisia Astromegoja. Outo näky, kun ihmiset kulkevat Porvoossa niillä lyhyitä paikkurihyppyjä Kevätkummusta Porvoon torille.

Yksikerroksisia autoja on tähän mennessä näkynyt vain F77:lla, eli sillä linjalla Porvoo-Helsinki, josta nyt tulee OB71.
 
OB72:lla, eli nykyisellä M77:lla ei ole tähän mennessä näkynyt juuri mitään muuta kuin kaksikerroksisia Astromegoja. Outo näky, kun ihmiset kulkevat Porvoossa niillä lyhyitä paikkurihyppyjä Kevätkummusta Porvoon torille.

Yksikerroksisia autoja on tähän mennessä näkynyt vain F77:lla, eli sillä linjalla Porvoo-Helsinki, josta nyt tulee OB71.
Porvoossa ei ole juuri ylimääräisiä ykskerrosautoja joten se on varmasti osasyy sille ettei niitä noilla Porvoon megalinjoilla ole näkynyt.
 
OB72:lla, eli nykyisellä M77:lla ei ole tähän mennessä näkynyt juuri mitään muuta kuin kaksikerroksisia Astromegoja. Outo näky, kun ihmiset kulkevat Porvoossa niillä lyhyitä paikkurihyppyjä Kevätkummusta Porvoon torille.

Yksikerroksisia autoja on tähän mennessä näkynyt vain F77:lla, eli sillä linjalla Porvoo-Helsinki, josta nyt tulee OB71.
Niinpä onkin. Kaikki panokset pistetään sitten siihen, että OB77 keventää kuormaa tarpeeksi.
 
Tuon uuden konseptin mukaiset aikataulut on tosiaan täällä:

https://www.koivistonauto.fi/aikataulut-ja-liput/paikallisliikenne/porvoo/

Aikatauluista ja reiteistä tuli vielä sekavammat kuin aluksi arvelin, sillä viikonloppuisin ei ole resursseja ajaa kutakin linjaa tunnin välein, joten aikataulu vaihtuu joka tunti. Esimerkiksi Söderkullan Graniittitien pysäkin aikataulu keskustan suuntaan on sunnuntaisin nykyään tällainen:

06:​


06/848

07:​


46/848

09:​


06/848

19/848

10:​


06/848

11:​


06/848

12:​


06/848

13:​


06/848

14:​


06/848

39/848

15:​


06/848

16:​


06/848

17:​


06/848

18:​


06/848

19:​


06/848

20:​


06/848

21:​


06/848

22:​


26/848

Muutoksen jälkeen sunnuntaiaikataulu on tällainen:

06:​


04/848

09:​


04/848

21/848A

41/849

10:​


39/848

11:​


01/849

39/848

13:​


01/849

39/848

14:​


39/848

41/848A

15:​


01/849

16:​


39/848

17:​


01/849

18:​


01/849

39/848

20:​


09/848

31/849

22:​


31/849


Linjanumerot, joita päädyttiin nyt käyttämään, ovat:

OB78 - Töölön tulli - Pasila - Koskela - Viikki - Söderkulla - Kulloo - Gammelbacka - Porvoo - HSL:n U-linja 848
OB79 - Kamppi - Oopperatalo - Sturenkatu - Kumpula - Viikki - Söderkulla - Kulloo - Porvoo - HSL:n U-linja 849
OB71 - Kamppi - Oopperatalo - Sturenkatu - Kumpula - Viikki - moottoritie - Porvoo - Loviisa - Kotka
OB72 - Kamppi - Oopperatalo - Sturenkatu - Kumpula - Viikki - Porvoo - Kevätkumpu - Sairaala
OB7 - Kamppi - Oopperatalo - Sturenkatu - Kumpula - Viikki - Porvoo - Kotka
OB6 - Kamppi - Viikki - moottoritie - Loviisa - Sutela - Hamina - Lappeenranta
OB77 - Turku - Espoo - Meilahti - Pasila - Kalasatama - Itäkeskus - Porvoo

Korsisaaren pari vuoroa päivässä, jotka kulkevat samaa reittiä kuin nykyinen 848, jatkavat reitillään ja saavat HSL:n U-liikenteessä linjatunnuksen 848A.

Linjalla OB77 ei käy HSL-liput, mutta sillä ei ole otto- ja jättörajoituksia HSL-alueen sisäisillä matkoilla.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

OB77:n reitti Turusta Porvooseen on muuten aika kiinnostava Pasilan kohdalla. Pysäkit ovat …Meilahti – Teollisuuskatu/Ratapihantie – Pasilan asema (oletettavasti nykyinen 848:n pysäkki) – Vaihdemiehenkatu (Messukeskus) – Veturitie/Hakamäentie – Kauppakeskus Tripla (Veturitie) – Pasilan konepaja (Teollisuuskatu) – Kalasatama… Toiseen suuntaan reitti on loogisempi, ja kulkee Teollisuuskadulta Ratapihantietä pohjoiseen, Hakamäentien kautta Triplan pysäkille ja siitä edelleen kohti Meilahtea.

Tuo on kyllä eksoottinen nyt kun näkyy Matkahuollon kartoissa:

1734890404382.png

Ehkä Pasilan sillan pysäkit on liian täynnä, jotta voi rauhassa vaihtaa matkustajia ja tasata aikaa?
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä Pasilan sillan pysäkit on liian täynnä, jotta voi rauhassa vaihtaa matkustajia ja tasata aikaa?
Hakamäentien kautta kulkeva reitti liittyy Onnibusin (ja Helsingin?) haluun käyttää Veturitien pysäkkejä kaukoliikenteen pysäkkeinä. Itse ihmettelen vain kulkusuuntaa, kun tuo lenkki olisi nopeampi kiertää toiseen suuntaan.
 
Mahtaisikohan olla nopeampaa ajaa Turunväylältä Hakamäentien kautta Veturitielle Meilahden sijaan? Toki siinä jäisi palvelematta Munkkiniemi ja Meilahti, mutta Turusta on jo vaikka kuinka paljon liikennettä sille seudulle, ja Meilahdessa menee kävelymatkan päästä OB78/U848.
 
Mahtaisikohan olla nopeampaa ajaa Turunväylältä Hakamäentien kautta Veturitielle Meilahden sijaan? Toki siinä jäisi palvelematta Munkkiniemi ja Meilahti, mutta Turusta on jo vaikka kuinka paljon liikennettä sille seudulle, ja Meilahdessa menee kävelymatkan päästä OB78/U848.
Eikös se Meilahti ole kuitenkin syy miksi linja tuolta ajaa
 
Aikataulu- ja linjastomuutosten yhteydessä Onnibus tiedotti, että Mega- ja Flex-konsepteista luopuminen mahdollistaisi autojen kierrättämisen vapaammin linjalta toiselle. Ainakin nyt alkuun näyttäisi, että OB71:llä on yksittäisiä kaksikerroslähtöjä ja että OB72:lla on yksi yksikerroslähtö. OB7 ja OB77 Turkuun ajetaan vain kaksikerrosbusseilla kuten ennenkin. Samoin OB78 ja OB79 ajetaan vain yksikerrosbusseilla. OB77:n Pasilaan päättyvät lähdöt ajetaan yksikerrosbusseilla, mikä ei olisi ennen ollut mahdollista samalla linjanumerolla.

Saa nähdä tapahtuuko kierrätystä enemmän, kun Onnibus saa dataa täyttöasteesta. Itse olen edelleen hieman epäileväinen tuosta 170-tien tunnin vuorovälistä Kampin suuntaan myös ruuhkassa. Pasilaan asti on ainakin hieman epätasainen 30 minuutin vuoroväli, mutta onhan tuo silti heikennys nykyiseen 20 minuutin vuoroväliin. Siellä saattaisi olla potentiaalia kaksikerrosbusseille. Kaikki Helsinkiin klo 7:15–8:35 saapuvat moottoritielähdöt sentään ajetaan kaksikerrosbusseilla, joten siltä suunnalta ei löydy ekstrakapasiteettia tuollaisilla konsteilla.
 
Matkahuollon lipputuotteet ovat tähän mennessä olleet käytössä muutamia poikkeuksia lukuunottamatta vain Flex-brändin alla liikennöivissä busseissa. Nyt kun kaikki yhdistetään yhdelle konseptille, hämärtyy myös se mitä lipputuotteita mikäkin vuoro hyväksyy. Toistaiseksi entiset Flex-vuorot tulevat hyväksymään Matkahuollon tuotteita, mutta tämä selviää ainoastaan Matkahuollon omasta reittihausta. Ehkäpä tässä lähivuosien aikana tehdään päätös siitä, lopetetaanko MH-tuotteiden hyväksyminen kaikessa liikenteessä (pl. ostoliikenne).
 
Takaisin
Ylös