Hei!
Düsseldorfissa on kai aina ollut 1435 milliä, mutta Bochumissa, Essenissä, Gelsenkirhenissä ja Hernessä on "levennetyt" normaaliraiteiset (eli se 1435 milliä) U-Stadtbahnit, kun niissä normaali katuratikka on 1000 milliä.
Düsseldorfissa oli aikanaan kaksi raideleveyttä rinnakkain 1435/1000, mutta metrin verkosto oli huomattavasti pienempi. Muistaakseni 60-luvulla nämä linjat suurimmaksi osaksi lakkautettiin. Muutama pätkä kai leveennettiin.
Sen sijaan raideleveysvaihtoja tehtiin Chemnitzissä, itäisessä Saksassa. Silloin kaupungissa oli käytössä ainutlaatuinen raideleveys: 925mm. Myös Grazin raitiotielinja 1 Mariatrostiin oli ennen (siis kauan kauan sitten) kapearaiteinen. Enempää ei nyt äkkiseltään tule mieleen.
Toisaalta Zürichissä vaihdettiin raitioteiden sähköistyksen myötä normaaliraideleveydestä metriseen.
Faktana kuitenkin pysyy, että raideleveyden muuttaminen on melko hankalaa ja hyödyt eivät mitenkään mainittavan arvoiset, ellei halua rakentaa Karlsruhen tyyppistä verkkoa.
Siinä olette kyllä ihan oikeassa, että siirtyminen ainakin 2,4 m leveisiin vaunuihin olisi enemmän kuin toivottavaa. Hannoverilainen ratkaisu olisi varmasti erittäin näppärä kun rakenteelliset muutokset pysäkeillä kutistuvat huomattavasti. Myös vaunujen pituutta pitää tietenkin kasvattaa rajusti.
Jos tällaisia uudistuksia liikkuvaan kalustoon ja rajuja uudistuksia infraan ei tehdä, ei mielestäni Helsingin raitiovaunut voi missään tapauksessa ottaa vastaan tärkeämpää roolia pääkaupunkiseudun liikenteen hoidossa.
Metro on tietenkin leveä ja tilava mutta kaukana taloudellisesta. Onhan asuntoautokin tilava ja mukava, mutta kuka ajaa sellaisella joka aamu töihin?
Terveisin GM 5