Mietin juuri tätä itsekin ja olisikohan mahdollista, että Jokerikin lopulta toteutettaisiin leveäraiteiseksi ja 2,65 metriä leveillä matalalattiavaunuilla.
Varmasti se olisi mahdollista, riippuen siitä mitä lopulta haetaan takaa. Lähtisin itse siitä, että kun Jokeri kiskoille toteutetaan se olisi järjestelmänä pikaraitiotie.
Stadin perinteiset kierto-ja keskustanlinjat jäisivät edelleen nykyiselleen, sillä niillä taitaa yli 2,4 metriset vaunut olla mahdottomuus, kun taas noilla modernisoiduilla ja levennetyillä osuuksilla kalusto olisi 2,65-metristä. Muutenkin niiden pysäkkien mitoitukset olisivat valmiit ottamaan vastaan maksimissaan 60-metrisiä junia (2xK4500). Kalusto voisikin olla muuten samankaltaisia, mutta eroa olis mitoituksessa. Ja lisäksi keskustanlijoilla olisi peruskorjattuja ja välipaloitettuja Nr-vaunuja ja Varioita(?).
Mun ajatus menisi jokseenkin seuraavasti:
Aloitetaan metrosta
Nykyinen Vuosaaren metro, josta käytän tässä nimitystä M1 laajenisi itäpäässä Vuoraasen satamaan. Lännessä Länsimetron verran Matinkylään vuorovälin ollessa 8 minuuttia.
Sen lisäksi olisi nykyinen Mellunkylän suunnan metro, josta käytän nimitystä M2. Kun tätä linjaa aletaan laajentamaan kohti Itäsalmea välille tullee asema ainakin länsisalmeen. Ehkä muitakin. samalla pitäisi laajentaa ko linjaa siten, että se erottuisi Kalasataman ja Sörnäisten välissä kohti Pasilaa. Tuolla haaralla asemia olisi Vallillassa ja Pasilassa. Osuus olisi helppotehdä eikä kustannustasokaan päätä huimaisi, koska tuolla voidaan metro rakentaa suurelta osin joko vanhalle ratapohjalle tai katettuna kuiluun. Kyseistä linjaa voidaan edelleen jatkaa joko Ruskeasuon tai Pikku-Huopalahden kautta Munkkiniemeen tai Munkkivuoreen, riippuen alueiden rakentamisesta. M2 linjalla ajettaisiin Itäkeskuksen itäpuolella pysähtyen ainoastaan Kontulassa ja itäsalmessa vuorovälillä 8 minuuttia.
Itäkeskus-Itäsalmi välillä olisi myös erillinen linja, josta voidaan käyttää nimitystä M3. Tämä vuoro ajaisi myös 8 minuutin vuorovälillä pysähtyen kaikilla asemilla siten, että tasainen 4 minuutin vuoroväli olisi Kontulassa. Tällöin mahdollinen vaihto olisi mahdollisimman lyhyt itäkeskuksessa, eikä edellistä jatkuvasti pysähtyvää vuoroa saada kiinni.
Myös Lännessä olisi samankaltainen lyhyt vuoro, olkoon sitten M4. Tämä sitten ajaisi välillä Tapiola-Kalasatama. Tällöin mahdollisesti Kalasatama saattaa tarvita yhden lisäraiteen. Mikäli länsimetro saa joskus jatkeen Matinkylästä Kivenlahteen, niin tämä tämä lähtisi tuolta kuten M2 vuorokin, mutta pysähtyisi vain Matinkylässä, ennen Tapiolaa eli järjestely olisi samanlainen kuin Idässäkin.
leveäraidelinjoja olisivat:
4,(5),10 (Maskun suuntaan)
1,6,8, (Hämeentien suunta)
Perinteisiä linjoa olisivat:
3, 7, 9
Edelleen jatkaisin siitä, että mainitsemasi 3 linjaa toimisivat siten kuin mainitset. sen sijaan en rakentaisi leveäraiteisia linjoja kukevaksi kantakaupungin halki. Sen sijaan lisäsin nykyratikoile linjausta. Tällöin 1A kulkisi hernesaareen asti, 6 Jätkänsaareen, 8 Lauttasaareen länsiosaan, 4 jatkaisi Krunikasta Laajasaloon ja edelleen Herttoniemen rannan kautta Siilitien metroasemalle. Lisäksi palauttaisin valikoimiin 5en, joka kulkisi kulosaaresta Herttoniemen rannan ja Roihuvuoren kautta Itäkeskukseen.
Pohjoisessa linjat 4, 10, 1, 8 ja 6 jatkaisivat Jokerin tasalle.
Tuo on oikein hyvä malli siitä miten liityntä pitäisi tehdä ja mielestäni sopisi hyvin perinteisen ratikan sekä "syöttöbussin" ja Jokerilinjan yhteysasema malliksi.