Koska tämä suurpiirteinen taivaanrannanmaailailu jatkui länsimetroketjussa, avasin tämän ketjun uudelleen ja siirsin länsimetroon liittymättömät keskustelut tänne. Ketju suljetaan uudelleen, jos tästä tulee taas sävyltään kovin syyllistävä.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Tuntuu siltä, että on syytä olla Sebastinin kanssa samaa mieltä siitä, mitä hän esitti edellisessä viestissään.Metro on osoittanut ylivoimaisuutensa, kukaan ei jää Anteron lisäksi kaipaamaan 45min bussimatkaa Haagasta Elielille.
Tapahtuu sama mitä Sörkassa aamuisin: ihmiset vaihtavat oma-aloitteisesti metroon bussista.
Vaikea uskoa. Kurvissa vaihdetaan toiseen bussin tai ratikkaan, metroon vaihtamisessa ei ruuhkassakaan ole ajan tai vaivan kannalta mitään järkeä jos ei ole menossa itään tai Ruoholahteen.
Kun täällä väitetään, että metroa pohjoiseen ei tarvita ja Antero Alku on sitä mieltä, ei voi vetää muuta johtopäätöstä kuin että Anteron mielestä matka-aika Haagaan on kohtuullinen.
Kuten sanoin, jos on menossa Ruoholahteen ja siitä edelle Espoon suuntaan niin metroon vaihdossa voi olla järkeä, ydinkeskustaan mennessä kuitenkaan ei.Itsekin aamuisin ja päivälläkin Kumpulasta Lauttasaareen matkustaessani katselen liikennettä sillä silmällä, kannattaako vaihtaa metroon Sörkässä ja uudelleen bussiin Ruoholahdessa vaiko mennä bussilla koko matka. Liikennetilanne vaihtelee varsin paljon ja yleensä tässä suunnassa aamuruuhkassa ylimääräiset tasonvaihdot tuovat säästöä matka-aikaan.
Juuri näin. Ja tämän osoittaa olemassa oleva tilanne Sörkän ja Rautatieaseman välillä: Metrosta ei ole hyötyä tälle matkalle, vaan pintaliikenne on nopeampi. Huolimatta siitä, että pintaliikenteessä on vielä runsaasti nopeuttamisen varaa toisin kuin metrossa, jolle ei voi tehdä mitään. Vaan päin vastoin, jos metroon ympätään vielä automaatti, sen käyttö hidastuu nykyisestä.Raitioteiden jatkaminen Haagaan, sisältäen Topeliuksenkadun raitiotien ja Mannerhemintien raitiotien nopeuttaminen
Metron automatisointi ei hidasta mitään, vaan varmentaa matkantekoa.
Ihan oikeasti, tämä on aihe on potkittu kuoliaaksi tällä foorumilla jo jonkun sataa kertaa, kts. esim. http://jlf.fi/f13/14-automaattinen-metro/Metron automatisointi ei hidasta mitään, vaan varmentaa matkantekoa. Kuten Anterokin lautakunnan jäsenenä voi esityslistasta lukea, länsimetron vuoroväli on Tapiola-Itäkeskus välillä 2,5min ja jokaisen linjan väli on siis 5min.
Niin mistä mihin se on hitaampi? Jatkettu 10 Huopalahden asemalta Stockalle, noin 30 minuuttia nykyisinkin etuuksin. Bussi suurinpiirtein saman verran. Kunnon etuuksin kummatkin ehkä 20 - 25 minuuttia.Ei metro lisää autoilua, vaan tekee julkisen liikenteen houkuttelevammaksi. Raitiovaunu Haagaan on yksi vaihtoehto, mutta hitaampi kuin metro, mikäli sotketaan autojen kanssa.
Tämäkin asia on potkittu kuoliaaksi: Ei ole mitään kokemusperäistä eikä teoreettista näyttöä siitä, että metro olisi lisännyt julkisen liikenteen houkuttelevuutta. Silti uskon, että se tekee niin, mutta liityntäliikenteellä menetetään houkuttelevuutta vastaavasti. Ainoa tilastollinen ja pitävä näyttö on, että metron aikana joukkoliikenteen käytön osuus on vähentynyt dramaattisesti. Ja eikös ole niin, että se mitä jää viivan alle, ratkaisee.Ei metro lisää autoilua, vaan tekee julkisen liikenteen houkuttelevammaksi.
Kiitos Temelle omasta kommentistaan, joka on aivan oikein.Metron automatisointi ei hidasta mitään, vaan varmentaa matkantekoa.
Kuten Anterokin lautakunnan jäsenenä voi esityslistasta lukea, länsimetron vuoroväli on Tapiola-Itäkeskus välillä 2,5min ja jokaisen linjan väli on siis 5min.
Tämäkin asia on potkittu kuoliaaksi: Ei ole mitään kokemusperäistä eikä teoreettista näyttöä siitä, että metro olisi lisännyt julkisen liikenteen houkuttelevuutta. Silti uskon, että se tekee niin, mutta liityntäliikenteellä menetetään houkuttelevuutta vastaavasti. Ainoa tilastollinen ja pitävä näyttö on, että metron aikana joukkoliikenteen käytön osuus on vähentynyt dramaattisesti. Ja eikös ole niin, että se mitä jää viivan alle, ratkaisee.
Ainoa tilastollinen ja pitävä näyttö on, että metron aikana joukkoliikenteen käytön osuus on vähentynyt dramaattisesti. Ja eikös ole niin, että se mitä jää viivan alle, ratkaisee.