Löysin muuten sellaisenkin kaupunkiseudun kuten "Padova-Venetsia", asukasluku 1.6 milj.
Harrastan tuolla Venetossa matkailua. Venetsian kaupunkiin kuuluu vanha Venetsia laguunissa ja mantereen puolella paikallinen Vantaa eli Mestre, joka on samata/teollisuuskaupunki. Paikalliset sanovat että maailman rumin ja kaunein kaupunki vierekkäin.
Venetsiasta Mestren läpi kulkee vilkas rautatie ja Milano - Venetsia moottoritie Veneton laakson läpi Padovaan (n. 30km) ja edelleen Vizencaan ja Veronaan. Koko laakso on tiheään asuttua, kaupunkiseudun raja on vähän mielivaltainen. Padovan kaupunki itsessään on suurinpiirtein Tampereen kokoinen yliopistokaupunki.
Paikallinen joukkoliikenneviranomainen ACTV liikennöi vaporettoja (vesibusseja) ja busseja. Vanhassa Venetsiassa asuu n. 60 000 ihmistä ja lisäksi päivittäin saapuu varmaan saman verran turisteja ja työntekijöitä mantereelta. Näistä lähes kaikki tulevat junalla tai busseilla.
Venetsialaiset kulkevat etupäässä kävellen koska matkat ovat niin lyhyitä ja vaporetot hitaita. Autoja Venetsiaan ei päästetä ja pyöriäkään en ole juuri nähnyt, kadut ovat kapeita ja portaita on joka paikassa.
Paikallisia joukkoliikenne-erikoisuuksia on trarghetto, gondoli jossa pääsee kolikolla yli Canal Granden muutamissa paikoissa. Huomionarvoista on myös se että tavaraliikenne kulkee osittain vaporetoilla, ja muuten veneillä. Esimerkiksi jätteet kerätään niin että kaveri kärryn kanssa hakee roskapussit ovien edustoilta ja sitten kärrää ne veneeseen.
Venetsiaan on suunniteltu metroa, ja sinne se sopisikin, mutta mitään valmista ei ole tullut. Yksi suunnitelma oli jatkaa penkereellä tulevaa rataa tunnelissa Venetsian ali ja edelleen lentokentälle Laguunin toiselle rannalle. Ylipäänsä raskasraide tuollapäin on keskeinen osa joukkoliikennettä, mutta mitään halua viedä sitä maan alle ei tunnu olevan.
Ainoa ratikka Venetossa johon olen törmännyt on Padovan uusi kumipyöräratikka, kirjoitin aiheesta ketjussa
http://jlf.fi/f29/1331-clermont-ferrandin-uusi-raitiotie/ vaikutti toimivalta ja suositulta. Verkostoa on tarkoitus laajentaa.
ACTV:n bussit sahaavat pitkin Veneton tasankoa, palvelutaso on suurinpiirtein samaa luokkaa kuin Helsingissä. Paikallisjunat ovat tärkeässä roolissa ja ilmeisen suosittuja, välillä Padova - Venetsia törmäsin sellaiseen erikoisuuteen kuin kaksikerroksinen paikallisjuna. Paikallinen VR eli FS on vähintään Suomen tasoinen ja liput maksavat puolet siitä mitä täällä.
Italialaiset itse sanovat olevansa autohullua kansaa, ja että joukkoliikenne on heillä lapsen kengissä. Keskiaikainen kaupunkirakenne tukee erittäin hyvin joukkoliikennettä eikä tuo näin suomalaisittain niin kauhean autoistuneelta alueelta vaikuta. Kaksipyöräliikenne on erittäin vilkasta, polkupyöriä ja skoottereita on ajoittain ruuhkaksi saakka, ja autot pieniä ihan sen takia että tietkin ovat.
Semmoinen huomionarvoinen seikka muuten Italiaan vertaillessa on että siellä on neljä ruuhka-aikaa: aamun työmatkaliikenne, lounaan menoliikenne, lounaan paluuliikenne, ja illan työmatkaliikenne.