Tämä kuulostaa hienolta,mutta Suomen oloihin "liiian hienolta". Karvalakkiversio voisi olla sellainen kuten Tukholman metrossa, jossa laituriin on maalattu viivat jossa kerrotaan mistä mihin juna ylettyy ns "matalaliikenteen" (=lågtrafik) aikaan kun ajetaan lyhyillä junilla. Laitureiden infotauluissa voisi lisäksi kertoa onko seuraava juna sitten lyhyt, keskilyhyt vai pitkä.
Entä talvella, jos ilmastonmuutos ei vielä aivan heti iskekään? Miten viivat näkyvät lumen tai hiekoitushiekan alta? Laiturinäytön suoma lisäinformaatio ei toki olisi pahitteeksi. Taitaa vain olla vr:n/rhk:n (kumpikohan tästäkin päättää) politiikka sellaista, ettei mitään yksittäistä asemaa voida räätälöidä hieman paremmin palvelevaksi. Siellä varmaan ajatellaan niin, että jos esim Pasilan asemalle tehdään matkustajia lähijuniin ohjaavat viivat tms, niin sitten sama sapluuna pitää tehdä kaikille Suomen asemille, aina Kemijärvelle saakka, ja se tulee kalliiksi.
Mielestäni edes muutamia eniten ihmisruuhkaa aiheuttavia asemia voisi parantaa paremmalla opastuksella. Ei luulisi laiturinäyttöön olevan mahdotonta saada lähijunaa merkittyä vaunujen muodossa, ja lipunmyyntivaunu merkittynä vaikkapa täytetyllä värillä, tai jollain merkillä. Softapäivityksestähän tuo on kai kyse, ja tahdosta.
Helsingin päässä ongelmana on monasti epäselvyys, kun samalta laiturilta lähtee ensin vaikkapa I-juna ja sitten perään K-juna. Tämänkin voisi jotenkin informoida laiturinäytössä. Esim graafisesti vaunujen muodossa, tai sitten ihan kirjaimin. Vai onko laiturinäytöt sellaisia, ettei niihin mahdu mitään lisäinformaatiota, muuta kuin kankealla ja epäselvällä tavalla. Eikö niitä hankittaessa ole ajateltu tulevaisuuden vaatimuksia, sitä että matkustajille pitäisi informoida joskus jotain muutakin kuin pelkkä I Tikkurila 13.10.
Kuulutukset ovat yksi tapa ilmaista asiaa. Mutta sen ongelma piilee taas siinä, että kaikki tiedonjanoiset eivät välttämättä ole juuri kuulutushetkellä kuulemassa, tai sitten kuulutus menee jostain syystä ohi. Visuaalinen informaatio on parempaa, sen voi jokainen omaan tahtiin lukea ja ymmärtää, eikä tarvitse olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Samaa kuulutusta ei ole edes järkevää hokea minuutin välein esim Helsingin 4 raiteelle. Parempi informaation on olla näytöissä.