Pääkaupunkiseudun uudet lähijunat

Mitäs täällä on pimitetty..?

Sillä ehkä viitattiin vaunut.orgissa käytyyn keskusteluun siitä, pitäisikö kuvia julkaista, koska jonkun mukaan VR/Junakalusto olisi kieltänyt niiden julkaisun. Tuskin on kieltänyt, eikä kiellolla muutenkaan olisi merkitystä, koska Suomessa saa vapaasti kuvata kaikkea julkisella paikalla liikkuvaa, ja rataverkko kuuluu julkisiin paikkoihin.
 
Mitäs täällä on pimitetty..?
Eihän täällä mitään "pimitetty". Eräs VR:n edustaja on esittänyt vain toiveen kuvien julkaisun suhteen. Tämän toiveen yhteydessä oli mainintaa mahdollisesta tutustumisesta Sm5:een ennen kaupallista liikennettä jos ehkä jotenkin onnistuttaisi pitämään Sm5:n kuvat vielä toistaiseksi omassa taskussa.

Kukaan ei kiellä julkaisemasta kuvia junasta. Ei voi kieltää (riippuen kuvauspaikasta (kuvauslupa)).

Itselleni jos Sm5 sattuu tulemaan kuvatuksi mietin kyllä julkaisenko kuvia. Toisaalta, miksi julkaisisin? Entä miksi en julkaisisi? Jokainen päättää itse mitä tekee kuvillansa jos vain luvat kuviin on kunnossa..
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Sanoisin kuitenkin suurilla kirjaimilla, että Onpas.

Tätä ennen ei koskaan ennen tällaista tapahtunut, mutta nyt on kulttuurissa tapahtunut muutos. On omittu jotain.

Eikö muuten surullisenkuuluisten Dm10-kiskobusien eli "mandolinojen" kanssa ollut sama juttu, että niiden ollessa vielä valmistajan omistuksessa, je koko sen ajan ajan kun ne eivät olleet yleisessä liikenteessä,niitä ei saanut kuvata?

t.Rainer
 
Eikö muuten surullisenkuuluisten Dm10-kiskobusien eli "mandolinojen" kanssa ollut sama juttu, että niiden ollessa vielä valmistajan omistuksessa, je koko sen ajan ajan kun ne eivät olleet yleisessä liikenteessä,niitä ei saanut kuvata?
Tarkennuksena vain, että Dm10 oli "Junttilan salama", matkustajavaunusta muutettu kiskoauto. "Mandolinojen" littera oli Dm11.
Kyllä noista kuvia löytyy. Yleisellä paikalla saa kuvata (ei voi kieltää). Suljetut alueet ovat tietenkin toinen asia.
Dm10: http://vaunut.org/kuvasivu.php/44388
Dm11: http://vaunut.org/kuvasivu.php/20940
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Eräs VR:n edustaja on esittänyt vain toiveen kuvien julkaisun suhteen.

No juu... Tuo samainen kaikkien tietämä "VR:n edustaja" kyllä tulee julkaisemaan kasan kuvia Sm5:sta sen virallisen ensiesittelyn jälkeen päätellen siitä innosta, jolla hän syöksyi aamupimeässä taksilla Sompasaareen ottamaan Sm5:n vaunuista kuvia, kun ne vielä olivat lavettien päällä. Miten lie sitten puhunut itsensä portilla sisään, sillä paikalla asianmukaisin luvin ja varustein olleen kollegansa mukaan oli kyseessä tuon "VR:n edustajan" vapaapäivä... Ehkä Sompassa valvonta oli jo loppuaikoina tavallista leväperäisempää.
 
Viimeksi muokattu:
No juu... Tuo samainen kaikkien tietämä "VR:n edustaja" kyllä tulee julkaisemaan kasan kuvia Sm5:sta sen virallisen ensiesittelyn jälkeen päätellen siitä innosta, jolla hän syöksyi aamupimeässä taksilla Sompasaareen ottamaan Sm5:n vaunuista kuvia, kun ne vielä olivat lavettien päällä. Miten lie sitten puhunut itsensä portilla sisään, sillä paikalla asianmukaisin luvin ja varustein olleen kollegansa mukaan oli kyseessä tuon "VR:n edustajan" vapaapäivä... Ehkä Sompassa valvonta oli jo loppuaikoina tavallista leväperäisempää.

Arvoisa Joukkoliikennefoorumin väki,

Keskustelu on täälläkin käynnissä, joten pieni "puolustuksen puheenvuoro" lienee paikallaan. Kuten suurin osa Teistä on ymmärtänyt missään vaiheessa ei ole kielletty ketään ottamasta kuvia julkisilla paikalla liikkuvasta kalustosta. Kuvien julkaisemista ei niin ikään ole missään kielletty, vaan ainoastaan toivottu(!) hillittävän ennen virallista esittelytapahtumaa. Jokainen tekee mielensä mukaisesti ja antaa omanlaisensa arvon toisen henkilön esittämille toiveille - joko häntä ymmärretään tai sitten provosoidutaan asiasta.

Sm5-junayksikössä ei ole mitään salaista, joka voisi paljastua valokuvaamisella. Ainoa asia, jonka vuoksi henkilökohtaisesti kuvia toivoin pidettävän piilossa oli Pääkaupunkiseudun Junakaluston julkistamistilaisuuteen asti "suuren yleisön" mielenkiinnon säilyttäminen asiaa kohtaan. Tämän vuoksi tein tällaisen henkilökohtaisen toiveen ja samalla lupasin pyrkiä järjestämään rautatieharrastajille koeajomahdollisuuden jo ennen virallisen liikenteen aloittamista. Kaikista selkään annetuista puukoniskuista huolimatta, kiitos niistä jokaiselle antaneelle, aion edelleen jatkaa tuollaisen koeajon järjestämistä. Voin kyllä kertoa suoraan, että motivaatio ei ole kovin korkealla lukiessani tällaisia kommentteja täysin turhasta - mielestäni.

Eki on ollut erittäin tarkkaavaisena henkilönä Sompasaaressa tai ainakin raportoinut tapahtumista siellä kaikille mahdollisille osapuolille. Hienoa, että tällaista toimintaa on edelleen maailmassa. Etenkin turvaliivittömyydestäni vapaa-aikanani raportointi jopa virallisia kanavia pitkin eteenpäin työnantajalle oli hieno ele, kun asiasta ei pystynyt minulle henkilökohtaisesti mainitsemaan satama-alueella - vaikka esittäydyin kyllä paikalla olleille henkilöille ennen kuvaamistani - julkisella paikalla muuten tuokin. Kiitos, että olet ollut noin paljon kiinnostunut turvallisuudestani. Henkilökohtaisesti tuo taksin käyttäminen ei minulle ole kovin iso asia (muistaakseni maksoi 25 euroa), mutta kun sen halusit myös tuoda esille niin toivottavasti olet asiasta tyytyväinen. "Aamupimeässä" kulkeminen (arkiaamuna kello 9-9:30) ei mielestäni ollut kuitenkaan suuren uutisoinnin arvoinen asia.

Sompasaaren satama-alueelle pääsemiseksi toimintaohje oli virallisesti seuraavanlainen: "Satunnaisesti satamassa asioivat eivät tarvitse kulkulupaa. Heidän tulee kuitenkin varautua selvittämään asiansa ja todistamaan pyydättäessä henkilöllisyytensä." Näin toimin myös tuona "pimeänä aamuna".

Uskon, että Suomessa perinteisesti vahvoilla ollut luonteenpiirre on tässä asiassa vain se kompastuskivi, johon on toiset meistä halunneet potkia varpaitaan. Jokainen kuitenkin jatkakoon omilla raiteillaan harrastusmaailmassa. Suvaitsevaisuus ja toisten kunnioittaminen toivottavasti jatkuvat tämänkin tapahtumaketjun joskus sulkeutuessa.

Aika velikultia.

Ystävällisin terveisin,
Lari Nylund
 
Olen ymmärtänyt, että suurinta närää tässä asiassa aiheuttaa se, että Stadler, Junakalusto et al "palkitsevat" rautatieharrastajat tutustumiskäynnillä, jos jättävät julkisella paikalla ulkokuvat julkaisematta. Närää ei aiheuttaisi, jos pyyntö koskisi selvästi vain junan sisältä otettuja kuvia, joita ei tosin muutenkaan luvatta pääse ottamaan. Yksi tällainen kuvahan on toki nähtävillä ja ihan virallisia teitä.
 
Närää aiheuttaa myös se, että toiveen esittää henkilö yksityishenkilönä, vaikka on asiasta keskustellut Stadlerin kanssa rautatieyhtiön edustajana. Tulee mieleen työehtosopimusten vaitiolovelvollisuusasiat.
Lisäksi, tällaisista kuvausrajoituspyynnöistä tiedotus kuuluu Stadlerille, ei yhden Stadlerin asiakkaan yhden ammattiryhmän yhdelle edustajalle, jolla ei ole minkäänlaista tiedotusmandaattia työnantajaltaan.

Voin olla väärässä - on mahdollista, että Lari on liikkeellä täysin vilpittömästi - mutta hyvin monesta "Larin projektista" paistaa tarve olla esillä ja kerätä irtopisteitä nuoren polven rautatieharrastajilta. Pahoitteluni, jos olen väärässä, mutta tältä mielikuvalta ei ole voinut välttyä, kun on projekteja sivusta seurannut.

Lari viitannee viimeisessä kappaleessa kateuteen, suomalaisena perinteisenä luonteenpiirteenä. Kateuteen vetoaminen on myös vanha perisuomalainen tapa yrittää ohittaa vastapuolen argumentit. Mikä tässä edes olisi kateuden syy? Se, että itse ei ole päässyt asemaan, jossa voi kiristää harrastajaporukkaa: "jos nyt ette ole kilttejä ja tottele esittämääni pyyntöä, saatan ehkä olla järjestämättä teille ajelua uudella junalla"?

Kiitos Larille puolustuksen puheenvuorosta, se valaisi muun muassa kuvausblokkitoiveen alullepanijan. Jossain määrin olisi ollut ymmärrettävissä, että Stadler olisi pyytänyt Laria välittämään harrastajayhteisölle yhtiön toivomuksen. Tosiasiassa kuitenkin toive olikin Larin henkilökohtainen. Panee ihmettelemään henkilön motiiveja.
 
Voin olla väärässä - on mahdollista, että Lari on liikkeellä täysin vilpittömästi - mutta hyvin monesta "Larin projektista" paistaa tarve olla esillä ja kerätä irtopisteitä nuoren polven rautatieharrastajilta. Pahoitteluni, jos olen väärässä, mutta tältä mielikuvalta ei ole voinut välttyä, kun on projekteja sivusta seurannut.

Rautatieharrastusta on monenlaista, kuten on harrastajiakin. Ihmisiä tässä kaikki "vain" ovat. Toiset tykkäävät tehdä hommia kaapeissa, toiset järjestellä asioita ja pyrkiä saada tekemistä mahdollisesti toisillekin. Kaikkia ei missään tapauksessa pysty kuitenkaan miellyttämään, kuten tämänkin "via dolorosan" aikana on jälleen kerran pystytty havaitsemaan.

Tarpeeni "paistatella esillä ja kerätä irtopisteitä" ovat yhden henkilön mielikuva asiasta, josta en lähde kiistelemään. Kuitenkaan sen ihmeellisempää kuin hänkään eli kirjoittanut rautateiden asioihin liittyvällä internetsivustolla ei kuitenkaan ole ollut kysymys. Voinkin kysyä, että oletko itsekin täällä paistattelemassa ja keräämässä pisteitä?

Olen pyrkinyt lähtemään niistä lähtökohdista, jotka itselleni ovat tulleet vuosikymmenien aikoina tutuiksi. Ajattelen kokonaisuuksia, en välttämättä pieniä yksityiskohtia ja pyrin ottamaan mahdollisimman paljon huomioon. Tällöin saa mahdollisesti enemmän aikaiseksi useammalle kuin vain pienelle sisäpiirille. Omat lähtökohtani rautatieläisenä ovat vahvasti rautatieharrastajan taustassa, joka on saanut rehtiä ja rehellistä oppia vanhoilta, jo legendoiksi luettavien suomalaisten rautateiden tekijöiden siipien suojassa. Kyllä sillä tiellä on kolhuja tullut koulukiusaamisesta lähtien, mutta myös melkoisen hyvä itseluottamus ja -tunto jaksaa vaikeuksista ylitse. Tämä voi joillekin näyttäytyä sitten "paistatteluna ja irtopisteiden keräämisenä", mutta - mitä sitten?

Kiitos Larille puolustuksen puheenvuorosta, se valaisi muun muassa kuvausblokkitoiveen alullepanijan. Jossain määrin olisi ollut ymmärrettävissä, että Stadler olisi pyytänyt Laria välittämään harrastajayhteisölle yhtiön toivomuksen. Tosiasiassa kuitenkin toive olikin Larin henkilökohtainen. Panee ihmettelemään henkilön motiiveja.

Tässä tapauksessa henkilön motiivit ovat olleet sellaiset, että pyrin järjestämään rautatieharrastajille hyvissä ajoin ennen matkustajaliikenteen virallista aloittamista koeajomahdollisuuden uudella junalla. Toki tämäkin on käännettävissä yritykseksi päästä paistattelemaan ja keräämään irtopisteitä - vaihtoehtoisesti ottaa toisia huomioon, pyrkiä ajamaan harrastajien etuja ja järjestää leipää sekä sirkushuveja kansalle.

Ihmettelen suunnattomasti myös, ettei kuvausblokkitoiveen alullepanija ole ollut selvä meistä aivan jokaiselle. Sen oli kirjoittanut saman niminen henkilö kuin minä ja missään ei mainittu toiveen esittäjäksi ketään muuta kuin allekirjoittanut. Stadlerin edustajat ovat kyllä tietoisia asiasta esitetystä toiveesta, kuten myös Pääkaupunkiseudun Junakaluston väki. Myös "kuvausblokin" tarkoitus ainoastaan malttaa kuvien julkaisemista ennen virallista julkistamista ei ole tullut kaikille ymmärretyksi - tosin suurin osa on jutun idean tajunneet ja kiitos jälleen heille.

Lopuksi ehdotan, että Te allekirjoittaneesta vahvoja mielipiteitä kirjoittavat henkilöt ottaisitte rohkeasti yhteyttä suoraan minuun. Yhteystietoni eivät kovin salaiset ole. Keskusteltaisiin näkemyseroista, päivän kuulumisista ja muutenkin rautateiden ihmeellisestä maailmasta joskus. Huomattavasti mukavampi olisi lukea Teidän näkemyksiänne asioista tai henkilöistä, jotka olisivat edes kerran elämässänne olleet Teidän kanssa samaan aikaan samassa paikassa. Uskon, että näkemyksissä saattaisi tapahtua muutoksia. Kaikki tosin lähtee liikkeelle mielikuvista ja miten niitä haluaa käsitellä.

Kuten jo aikaisemmin päätin kirjoitukseni, niin jatkan samalla linjalla: Aika velikultia.
 
Tarpeeni "paistatella esillä ja kerätä irtopisteitä" ovat yhden henkilön mielikuva asiasta, josta en lähde kiistelemään.

On vain sinun mielikuvasi asiasta, että kyseessä olisi vain yhden henkilön mielikuva.

Voinkin kysyä, että oletko itsekin täällä paistattelemassa ja keräämässä pisteitä?

Voinet hyvin kuvitella, ettei kirjoitustyylilläni paljoa pisteitä keräillä. Elän leivällä, en pisteillä.

Tässä tapauksessa henkilön motiivit ovat olleet sellaiset, että pyrin järjestämään rautatieharrastajille hyvissä ajoin ennen matkustajaliikenteen virallista aloittamista koeajomahdollisuuden uudella junalla. Toki tämäkin on käännettävissä yritykseksi päästä paistattelemaan ja keräämään irtopisteitä - vaihtoehtoisesti ottaa toisia huomioon, pyrkiä ajamaan harrastajien etuja ja järjestää leipää sekä sirkushuveja kansalle.

Harrastaja-ajelumahdollisuus on kaikin tavoin kannatettava ja positiivinen asia, siitä tässä ei ole kysymys ollutkaan. Kyse on siitä, mitä keinoja käytetään päämäärän saavuttamiseksi. Ammattilaisuuden ja harrastajan välisen rajan hämärtäminen (eturistiriidat, vaitiolovelvollisuudet!) sekä kiristäminen kuvien julkaisulla eivät todellakaan ole fiksuja tapoja ajaa asiaa. Sirkushuveja toki olet järjestänyt, mutta osittain ehkä et haluamallasi tavalla. :)

Ihmettelen suunnattomasti myös, ettei kuvausblokkitoiveen alullepanija ole ollut selvä meistä aivan jokaiselle. Sen oli kirjoittanut saman niminen henkilö kuin minä ja missään ei mainittu toiveen esittäjäksi ketään muuta kuin allekirjoittanut.

Se, että VR:n konduktööri (siinähän roolissa sinä projektissa mukana käsittääkseni olet) asettaa mainitunlaisia toiveita, tuntui niin uskomattomalta, että uskottavampaa oli arvella Stadlerin olevan toiveen taustalla. Mutta totuus olikin se uskomattomampi.

Myös "kuvausblokin" tarkoitus ainoastaan malttaa kuvien julkaisemista ennen virallista julkistamista ei ole tullut kaikille ymmärretyksi - tosin suurin osa on jutun idean tajunneet ja kiitos jälleen heille.

Blokin tarkoitus oli hyvinkin selvillä, mutta sen syyt ja perustelut eivät ole tästä maailmasta.

Lopuksi ehdotan, että Te allekirjoittaneesta vahvoja mielipiteitä kirjoittavat henkilöt ottaisitte rohkeasti yhteyttä suoraan minuun. Yhteystietoni eivät kovin salaiset ole. Keskusteltaisiin näkemyseroista, päivän kuulumisista ja muutenkin rautateiden ihmeellisestä maailmasta joskus.

Nythän meillä tässä on suora yhteys. Aiheen livetessä otsikon ulkopuolelle, voimme perustaa asiaankuuluvan threadin asiaankuuluvaan osastoon. Minulla ei ole tarvetta pimittää keskustelua mahdollisesti aiheesta kiinnostuneilta, juttuni kestävät päivänvaloa, ja jolleivät kestä, kannan niistä täyden vastuun.

Huomattavasti mukavampi olisi lukea Teidän näkemyksiänne asioista tai henkilöistä, jotka olisivat edes kerran elämässänne olleet Teidän kanssa samaan aikaan samassa paikassa.

Olemme olleet samaan aikaan samassa paikassa, laskujeni mukaan kolmesti. En vain ole niin helposti muistettava henkilö, koska en tykkää tehdä kovin suurta numeroa itsestäni.

Tyylikkäästi jätit kommentoimatta kahta muuta kirjoittamaani kappaletta. Niistä eritoten ensimmäiseen olisi mielenkiintoista kuulla sinun kantasi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
---

Pitää sanoa Larin puolustukseksi, että hän on saanut aikaan paljon hyvää SRHS-rintamalla. Tultuaan valituksi johtokuntaan, on kerhoiltoihin saatu paljon eri liikenneasiantuntijoiden luentoja ja esittelyjä hyvinkin mielenkiintoisista aiheista. Ennen tultiin vain kokoustilaan, sammutettiin valot ja katsottiin jonkun paikalletuomia dioja.

SRHS on ollut tänä vuonna ensi kertaa esillä myös valtakunnallisissa ja paikallisissa rautatieharrastusnäyttelyissä. Ennen Larin SRHS-toimikautta Seura ei osallistunut mihinkään ulospäin näkyvään toimintaan, kuten lähes kaikki muut pienemmät toimijat jo tekivät. Ihmeellistä se on jo senkin takia, että kyseessä on maamme suurin rautatieharrastusyhdistys, jolla luulisi olevan resursseja vaikka mihinkä.

"Vanhanaikainen" johtokunta keskittyi vain pyörittämään Seuraa ilman sen ihmeellisempiä toiminnallisia tavoitteita. Joskus vuosien mittaisten taukojen jälkeen järjestettiin jokin jäsenten juna-ajelukin, mutta toiminta oli lähinnä Resiinan kustantamista. Nyt on tapahtunut ilahduttavaa piristymistä ja toivotaan sen jatkuvan - ja siitä vielä runsastuvankin!

Johtokunnan jäsenten pitää ideoida kaikenlaista uutta "kivaa" tapahtumaa jäsenistölle. Olen itse jäsenenä eräässä toisessa yhdistyksessä ja siellä on myös tapana ajella jäsenten kanssa kaikilla uusilla sen alan vekottimilla heti kun ne vaan suostuvat liikkumaan - ennen härveleiden "kaupallista" lanseerausta. Mikään juttu ei ole kuitenkaan henkilöitynyt kehenkään, vaan vaikuttaa siltä, että yhdessä johtokunnanjäsenet niitä miettivät ja panevat vireille. Joku sen idean tietysti sielläkin kai ensimmäisenä sanoo, ja sanojat luullakseni vaihtelevat, mutta tapahtumat ovat "johtokunnan ideoita". Joku sitten ohjaa "asiat" keskitetysti onnelliseen loppuun, mutta tekijästä ei ole tietoa... Ehkä SRHS:ssä ei ideoita synny kuin Larin päässä? Pitäisikö siellä johtokunnassa olla mukana muitakin ideoitsijoita, jotta jutut vaikuttaisivat kollektiivisemmalta SRHS-toiminnalta?
 
Takaisin
Ylös