Siinä vaiheessa kun peruskaduntallaaja astuu junaan tai bussiin, ei tietenkään ole mitään merkitystä sillä, minkä värinen se on, eikä edes sillä, mikä sen välineen nimi on. Mutta nämä ovat asioita, jotka vaikuttavat paljon, paljon ennen sitä päätöstä. Yhtenäinen brändi on helpompi hahmottaa, ja joukkoliikenteen kokonaispalvelusta välittyy oikeampi kuva.
Mä uskallan omalta osaltani kyseenalaistaa sitä kulkuneuvon värin merkitystä ainakaan paikallisjoukkoliikenteen houkuttelevuuteen ja brändin luomaan mielikuvaan.
Jos lasketaan pois sellaiset ihan lohduttomat värit kuten VR:n vanhojen puuvaunujen likaisenruskea tai hiirenharmaa, niin ulkokuoren värillä ei sinänsä ole merkitystä, eikä värimaaliman ole edes pakko olla yhtenäinen. Sehän ollaan nähty etteivät matkustajat koe mainosteipattuja busseja ja ratikoita epämiellyttäviksi, ja graffititkin hyväksytään varauksin tiettyyn rajaan asti, kunhan ikkunoita ei sotketa estämään näkemästä ulos kummassakaan tapauksessa. Myös ulkoapäin likaiset kulkuneuvot ovat luotaantyöntäviä.
Sensijaan matkustajaopastukseen liittyvillä seikoilla on merkitystä, eli linjanumeroiden näkyminen, pysäkkien ja asemien ja eri tunnusten väritys, reittikartoilla, sekä myös ääni- ja hajumaailmalla. Kirskuvia jarruja ja pauhaavia kompressoreita ovat asioita joita ei kovin meilellään haluaisi kuunnella, eikä haistella pakokaasuja.
Moni joka tietoisesti valitsee laivamatkansa laivan värin perusteella, on tietysti eri mieltä, mutta tässä tapauksessa on kyse siitä että kaksi kilpailevaa varustamoa ovat tehneet siitä laivan väristä niin ison jutun ettei millään muulla ole oikeastaan väliä. Tunnustamalla minkä värisellä laivalla mielummin matkusta, paljastaa hieman intiimejä asioita itsestään, niinkuin mitä puoluetta äänestää, tai tykkääkö enemmän tummista vai blondeista
. Laivamatkallehan lähdetään nimenomaan vapaa-aika viettämään, toisin kun jos lähtee aamulla töihin. Silloin valinta tehdään oman auton tai joukkoliikenteen tai jonkun muun välillä, ei minkä värisellä.
Toki joukkoliikenteen brändillä on merkityksensä, mutta silloin on kyse koko kaupungin yhteisestä joukkoliikenteestä. Jos joukkoliikeneyhtiöillä olisi samassa kaupungissa keskenään kilpailua samoilla reiteillä, niin silloin värillä alkaisi olla merkitystä.
t. Rainer