Pääkaupunkiseudun uudet lähijunat

Tilaajakuosi on hankala toteuttaa nyky-pääkaupunkiseudulla, koska tilaajia (ja siis myös kuoseja) on kaksi (YTV ja HKL).

En tietenkään tarkoittanut, että YTV:llä ja HKL:llä olisivat omat värityksensä, koska se olisi järjetöntä. Seudun liikennejärjestelmäkin on yksi kokonaisuus, joten niin tulee olla brändinkin. Uskoisin, että nykyjärjestelmässäkin olisi mahdollista, että YTV ja HKL sopisivat yhteisestä brändivärityksestä, mutta toki se on vielä helpompaa yhdistämisen jälkeen.
 
Huomenna 11.11. ensimmäisen Sm5:n kasaus alkaa Länsisatamassa klo 8 tehtaan edustajien toimesta. Dieselveturi on tilattu ~klo 16 hakemaan hökötys Ilmalaan.
 
Ei tietenkään, vaan Helsinkiin. Ja sinnekin Sompasaareen, ei Länteen, kuten alkuperäinen tieto oli.
Sen verran on ristiriitaista tietoa noutoajasta, että toisen tiedon mukaan veturi tulisi vasta klo 20. Jää nähtäväksi...
 
Viimeksi muokattu:
Tai VR/HKL yhdistelmävärityksellä valkoinen/oranssi. Näin saataisiin muodikas retroväritys. ;)
 
Minulle tuo väritys kelpaisi, muuten mutta muuttaisin siniset raidat valkoisiksi. Nyt junan kyljessä on vähän liikaa värejä, siitä tulee jotenkin sekava vaikutelma. Jos Ovet halutaan laittaa eri värillä, ne voisivat sitten vaikka olla siniset tai vihreät.

Toisaalta ei varmaan sellaista väritystä johon kaikki, tai edes suurin osa olisi täysin tyytyväinen. Ja tärkeintähän ei ole junan väri, vaan toimivuus ja sopivuus tarkoitukseensa.
 
Värityksestä tulee hieman mieleen Sm1 #41:n (?) värityskokeilu...

Jotenkin alunperin kuvittelin, että tuo Sm5 olisi ollut täysin matala päätytelien kohtaa lukuunottamatta, mutta eihän se olekaan. Low entry -juna vain, kuten Sm4:kin.
 
Tai VR/HKL yhdistelmävärityksellä valkoinen/oranssi. Näin saataisiin muodikas retroväritys. ;)

Mielestäni on jo aikakin että pääkaupunkiseudun lähijunat saavat oman värityksensä että erottuvat selvästi VR:n kaukojunien puna-valkoisesta.

Ainoa seikka joka junan osalta vähän askarruttaa, on että miksi päätyvaunuissa on vain yhdet ovet /sivu, ja se ainoa ovi ei ole edes keskellä vaunua vaan toisessa päässä. Pelkään että järjestely ei tule toimimaan ruuhka-aikaan, vaan Flirtit joutuvat seisomaan asemilla yhtä kauan kuin vanhat korkealattiaiset Sm 1/2 -junat, ja matka-aikojen nopeutukset voidaan siltä osin unohtaa.

Tuliko nyt vahingossa tilattua taajamajunaversio Flirtistä? Valmistajahan tekee erikseen myös varsinaisia kaupunkiratoja varten tarkoittettua versiota jossa päätyvaunussa on kahdet ovet kuten välivaunuissakin. Osaako joku kertoa miksi valittiin tämä versio?

t. Rainer
 
Valmistajahan tekee erikseen myös varsinaisia kaupunkiratoja varten tarkoittettua versiota jossa päätyvaunussa on kahdet ovet kuten välivaunuissakin. Osaako joku kertoa miksi valittiin tämä versio?

Kyse tuskin on varsinaisesti versioista, vaan kunkin asiakkaan haluamasta varustelusta. Tänne on varmaankin haluttu mahdollisimman paljon istumapaikkoja yhteäisiin osastoihin ja siksi päätyvaunun toisista ovista on luovuttu. Liikenteen tempoa ei ehkä pidetä tarpeellisena nopeuttaa sen enempää kuin matalalattiaisuus, läpikuljettavuus ja erillisten eteisten poistaminen kulkua nopeuttavat.

Pääkaupunkiseudun Flirtin välivaunut taitavat muuten olla pidempiä kuin yleensä muualla. Nopeasti katsoen muualla on pääty- ja välivaunujen ovien välissä 2 ikkunaa. Meillä välivaunujen ovien välissä on 3 ikkunaa, joskin päätyvaunuihin jäisi 2 ikkunaa, jos niissä olisi ovet. Kyse voi tietysti olla myös erilaisesta ikkunajaosta.

Minusta meikäläisen Flirtin ikkunalinjatkin ovat hiukan oudot. Muualla on käytössä sellaisiakin versioita, joissa kaikkien ikkunoiden yläreuna on samassa linjassa. En tiedä onko niissä oikeasti isommat ikkunat, vai ulkolasi sisälasia korkeampi, mutta levollisemmalta se minusta näyttää.
 
Takaisin
Ylös