Pääkaupunkiseudun uudet lähijunat

Ei siihen VR:n värejä kai sentään tule, kun ei VR junia omistakaan. Joku pieni operaattorin logo jossain kulmassa ehkä voisi olla. Se on sitten helppo vaihtaa kun operaattori vaihtuu jollakin kilpailukierroksella...
 
HS:n video uuden lähijunan esittelystä. Ei mennyt ihan nappiin ensi esiintyminen ovien ja oviluiskien osalta. No... Itse luotan Sveitsiläiseen laatuun. Eiköhän se siitä lähde. :)
 
Mä olin aluksi vähän epäilevä tuon värityksen suhteen, mutta sehän näyttää paljon paremmalta kuin oletin! Nyt kiinnostaisi tietää, että onko tuon YTV-värityksen tarkoitus aikanaan levitä mahdollisesti kaikkiin juniin ja onko suunnitelmia värittää raitiovaunuja ja tulevia pikaratikoita, busseja jne tuolla samalla värityksellä? Olisi kyllä komeaa jos olisi edes/ainakin raskasraideliikenteen osalta sama, selkeä ja raikas brändi. Mutta no, toiveajattelua Suomessa...:frown:
 
Nyt kiinnostaisi tietää, että onko tuon YTV-värityksen tarkoitus aikanaan levitä mahdollisesti kaikkiin juniin ja onko suunnitelmia värittää raitiovaunuja ja tulevia pikaratikoita, busseja jne tuolla samalla värityksellä? Olisi kyllä komeaa jos olisi edes/ainakin raskasraideliikenteen osalta sama, selkeä ja raikas brändi.
Joo olishan se hienoa, jos olisi yhteinen raskasraidebrändi, mutta oma makuni tykkää enemmän HKL-metron pirteän oranssista kuin VR-metron mistään nykyvärityksestä.

Sm-junien vanha "liekkiväritys" kilpailee mehukkuudessaan metrojunien värityksen kanssa, mutta enpä tiedä, miten väritys sopii uusiin juniin. Sm1 ja Sm2 ovat nykyään väritykseltään todella pliisuja, punavalkoisuus ei pue vanhaa kalustoa yhtään.

Miltähän mahtaisi näyttää, jos vanhat Sm-junat maalattaisiin metron oransseiksi + liekkikeulat ja uudet Sm5:t kokonaan oransseiksi?
 
HS:n video uuden lähijunan esittelystä. Ei mennyt ihan nappiin ensi esiintyminen ovien ja oviluiskien osalta. No... Itse luotan Sveitsiläiseen laatuun. Eiköhän se siitä lähde. :)

Liukuaskelman toimimattomuus harmitti, kuten varmasti voitte arvata, paikalla ollutta esittelijää ja ratkaisua ongelmaan ei pystynyt keksimään mm. vähäisten käyttökokemusten vuoksi. Saimme kuitenkin esiteltyä rampin toiminnan toisen puolen liukuaskelman avulla ja liikuntaesteisten järjestön edustaja oli tyytyväinen näkemäänsä.
 
Liukuaskelman toimimattomuus harmitti, kuten varmasti voitte arvata, paikalla ollutta esittelijää ja ratkaisua ongelmaan ei pystynyt keksimään mm. vähäisten käyttökokemusten vuoksi. Saimme kuitenkin esiteltyä rampin toiminnan toisen puolen liukuaskelman avulla ja liikuntaesteisten järjestön edustaja oli tyytyväinen näkemäänsä.
Onko tuollainen ramppi vain yhdessä ovessa per puoli, vai kaikissa ovissa? Luulisi että olisi käytännöllisempää jos kaikki lastenvaunujen tai pyörätuolin kanssa kulkevien ei tarvitsisi kulkea samasta ovesta - paitsi tietysti jos kaikki näille varatut tilat ovat sen oven läheisyydessä. Samalla yhden rampin toimimattomuus ei hankaloittaisi niin paljon junaan pääsyä.
 
Onko tuollainen ramppi vain yhdessä ovessa per puoli, vai kaikissa ovissa? Luulisi että olisi käytännöllisempää jos kaikki lastenvaunujen tai pyörätuolin kanssa kulkevien ei tarvitsisi kulkea samasta ovesta - paitsi tietysti jos kaikki näille varatut tilat ovat sen oven läheisyydessä. Samalla yhden rampin toimimattomuus ei hankaloittaisi niin paljon junaan pääsyä.

Lastenvaunujen kanssa kulkeminen ei todennäköisesti tule kaipaamaan liukuaskelmaa, koska junan ja laiturin väliin jää hyvin minimaalinen rako. Olisikohan mutuna tuollaisen kengän kokoa 20 verran.

Liukuaskelman toiminnassa ollut ongelma on valmistajan toimesta myös saatu selvitettyä. Liukuaskelma on lämmitetty, joka todennäköisesti aiheutti lämpölaajenemista sen verran, että askelma meni vikatilaan. Tämä havainto tehtiin valitettavasti esittelytapahtumassa ensimmäisen kerran ilmentyneen vian johdosta, joka kuitenkin oli huomattavasti parempi ajoitus kuin matkustajaliikenteessä. Asiaan on löydetty korjaus ja toivottavasti se ei tule uusiutumaan enää tulevaisuudessa.

Pieni yksityiskohta junan esittelytilaisuudesta oli myös, että juna esiteltiin "väärin päin" eli normaaliliikenteessä lähtökohtana on B-ohjaamon sijainti Helsingin päässä ja näin palveluvaunu on lähempänä Helsingin asemaa sitten aikanaan. Tosin lentokenttäliikenne tulee vuoden 2014 jälkeen mahdollisesti sekoittamaan tämän, jos kehärata liikennöidään ympärälinjana Helsinki-Vantaankoski-Lentoasema-Tikkurila-Helsinki tai päinvastoin.
 
Onko tuollainen ramppi vain yhdessä ovessa per puoli, vai kaikissa ovissa? Luulisi että olisi käytännöllisempää jos kaikki lastenvaunujen tai pyörätuolin kanssa kulkevien ei tarvitsisi kulkea samasta ovesta

Lastenvaunuille askelmaa ei varmaankaan tarvita, kuten Lari jo kirjoittikin. Olisin kyllä asentanut liukuaskelman palveluvaunun molemmille oville molemmin puolin, jotta mahdollisesti vikaantuneelle askelmalle löytyisi edes yksi varakappale. Onkohan vaivaisen askelman vikaantuminen jatkossa riittävä syy ottaa runko pois liikenteestä korjattavaksi?
 
http://www.hel.fi/wps/portal/HKL/Ar...ankohtaista/uusi+kaupunkijuna+ensiesittelyssaTodella hienon näköinen! Nyt vaan vielä VR:n värit ja tunnukset pintaan, niin homma on täydellinen.

Vaikka en pahemmin tykkää uusista väreistä, niin ei ainakaan VR:n valkopunaharmaa ole yhtään metromaisempi. Jos kaupungista haluaisin metroa etsiä, niin valitsisi kyllä mielummin tämän Junakaluston värin mukaan.

Ja mitä tulee operaattoriin. Kyllä uskoisin, että Veoliakin haluaisi ajaa Tukholman lähijunia, maanalaista, ratikoita ja busseja mielummin tällaisissa väreissä. Vaan kun näitä päätöksiä ei tee Veolia eikä tule tulevaisuudessa tekemään DB Tunnelbana AB:kaan.
 
Ei värin tarvitse olla "metromainen". Riittää, väritys on yhdenmukainen ja siisti.
Eli joko valitaan vanhat värit tai uudet värit.

Työnjako on aivan selvä: HKL operoi metroa ja valtio junia, hyvä niin, muutoksia ei tarvita.
 
Ei värin tarvitse olla "metromainen". Riittää, väritys on yhdenmukainen ja siisti.
Eli joko valitaan vanhat värit tai uudet värit.

Työnjako on aivan selvä: HKL operoi metroa ja valtio junia, hyvä niin, muutoksia ei tarvita.

Kyllä väritys saa minun mielestäni kertoa matkustajille laadukkaasta ja/tai nopeasta metroliikenteestä. Ja etenkin turisteille. Bussi-Jokeri on Helsingissä loistava esimerkki metrobrändin suosiosta. Saisihan tuota sinivihreätä (ehkä vaaleana tosin) olla muissakin metron tapaisissa. Mielestäni toimii.

Mielestäni työnjako on selvä näin:
Metrojunien (metropolin rautatie), jopa metroratikoiden ja metrobussien, menee ne sitten Vantaankoskelle, Matinkylään, Viikkiin tai Mellunmäkeen tulisi olla samanväriset, vaikka liikennöijä olisi eri.
 
Ei värin tarvitse olla "metromainen". Riittää, väritys on yhdenmukainen ja siisti.
Eli joko valitaan vanhat värit tai uudet värit.
Toisaalta värit voitaisiin jakaa myös niin, että YTV-alueen sisällä liikennöivät junat maalataan kaikki YTV:n väreihin ja YTV-alueen ulkopuolelle liikennöivät junat pysyvät VR:n väreissä. Näin matkustajalle (myös muualta tulevalle) on selkeämpää, mikä juna menee minnekin.
 
Toisaalta värit voitaisiin jakaa myös niin, että YTV-alueen sisällä liikennöivät junat maalataan kaikki YTV:n väreihin ja YTV-alueen ulkopuolelle liikennöivät junat pysyvät VR:n väreissä.

Juuri näinhän ollaan nyt toimimassa. Junakalusto Oy luovuttaa junia VR:lle vain YTV-liikenteen hoitoon. R-, H- ja Z-junissa ei Sm5:tä tulla varmasti näkemään koskaan, ja juuri siksi, että ne ovat "väärän värisiä". Tästä syystä todennäköisesti myös S- ja U-junat hoidetaan jatkossakin muilla kuin Sm5:llä, koska osa niistä jatkaa Karjaalle. Ne ovat muutenkin konseptiltaan erilaisia, nopeita junia, siinä vaiheessa kun kaupunkirataa on jatkettu Espooseen, ja kaupunkirataa ajavat E-junat korvaavat A-junat.
 
Takaisin
Ylös