Matkustin eilen ja tänään useita kertoja (tottakai :biggrin
Sm5:llä. Esimakua oli jo Sveitsistä, mutta silti oli ilo matkustaa
laatujunalla. Sisätilat ovat tasaisesti valaistut sekä avarat. Läpikuljettavuus tasasi hyvin matkustajakuormia sekä loi tilan tuntua entisestään.
Kulkuäänet ovat todella hiljaiset. Vain tarkkaan kuunnellessa huomaa kiihdytyksessä tyylikästä sirinää, muuten ei kuulu juuri muuta kuin vaimeaa kiskojen kohinaa. Elmon mainitsemaa puhinaa kuului vain yhden nivelen kohdalla, mutta sitä oli vain vähän kiihdytyksissä sekä jarrutuksissa ja ennenkaikkea se ei ollut mitään varrattuna Sm4:n hermojaraastavaan puhinaan ja tirinään.
Matkustajainformaatioon on ihan oikeasti panostettu, onhan eteisten asemanäyttöjen lisäksi siellä täällä telkkareita jossa näytetään reitin lisäksi kaikki oleellinen aina nopeutta ja ulkolämpötilaa myöden.
Kokonaisuus vaikuttaa todella hyvältä!
Ainoat miinukset tulevat ikkunan vieressä olevasta roskiksesta. Ikkunapaikalla roskis on juuri polven kohdalla, eikä jalkaa saa mukavasti. Ovisummerit olivat myös jokseenkin häiritseviä, mutta niihin tottui yllättävän nopeasti. Etupään linjakilpi huurtui alareunasta, toki ulkona oli erittäin kosteaa.
Mutta kokonaisuudessaan miinukset jäävät hyvin vähäisiksi. Olen erittäin tyytyväinen, että rautatieliikenteeseen saatiin vihdoin tuulahdus tulevaisuudesta, lukeehan kyljessäkin JKOY.
Mainitakoon vielä se, että kannssamatkustajat vaikuttivat tyytyväisiltä, mutta useamman kerran kuulin jupinaa tyyliin, "että saa nähdä miten tämä kestää Suomen oloissa" tms. Teki vain mieli sanoa, että koeajojahan ollaan ajettu vuoden aikana "vain" yli 70 000 km Lappia myöden. No, maallikothan eivät välttämättä osaa vetää eroa italialaisten ja sveitsiläisten tuotteiden välille.