Pääkaupunkiseudun uudet lähijunat

Juuri näinhän ollaan nyt toimimassa. Junakalusto Oy luovuttaa junia VR:lle vain YTV-liikenteen hoitoon. R-, H- ja Z-junissa ei Sm5:tä tulla varmasti näkemään koskaan, ja juuri siksi, että ne ovat "väärän värisiä". Tästä syystä todennäköisesti myös S- ja U-junat hoidetaan jatkossakin muilla kuin Sm5:llä, koska osa niistä jatkaa Karjaalle. Ne ovat muutenkin konseptiltaan erilaisia, nopeita junia, siinä vaiheessa kun kaupunkirataa on jatkettu Espooseen, ja kaupunkirataa ajavat E-junat korvaavat A-junat.
Riittävätkö Sm5:t kaikkiin kaupunkiratojen juniin senkään jälkeen kun kaikki nyt tilatut junat ovat käytössä? Sm2:ia ei varmaankaan maalata YTV-väreihin ainakaan niin kauan kun niitä käytetään myös YTV-alueen ulkopuolella.
 
Sm5 nähty tänään klo 7:35 Hiekkaharjussa raiteella 2 matkalla pohjoisen suuntaan. Koeajoja ilmeisesti? Oli se juna komean näköinen, en ollut ennen nähnyt :)
 
Tässä viestiketjussa mainitun rautatieharrastajien tutustumiskoeajon järjestäminen ennen virallisen liikenteen alkamista on tulossa ajankohtaiseksi lähiaikoina. Järjestelyt ovat tällä hetkellä siinä pisteessä, että alkavan viikon puolivälin tietämillä on tiedossa ajankohta.
 
Tässä viestiketjussa mainitun rautatieharrastajien tutustumiskoeajon järjestäminen ennen virallisen liikenteen alkamista on tulossa ajankohtaiseksi lähiaikoina. Järjestelyt ovat tällä hetkellä siinä pisteessä, että alkavan viikon puolivälin tietämillä on tiedossa ajankohta.
Onko tarkempaa päivämäärää virallisen liikenteen alulle tiedossa?
 
Onko tarkempaa päivämäärää virallisen liikenteen alulle tiedossa?

Rautatieasioihin keskittyvä keskustelupalsta tietää seuraavaa:
vaunut.org Resiina-keskustelu sanoi:
Sm5-kierto alkaen 18.11.2009:

A-junat:
(Helsingin lähtöajat)
0619, 0709, 0759, 0959, 1159, 1359, 1449, 1539, 1629, 1719 ja 1809

M-junat:
0853, 1053, 1253, 1858, 2013 ja 2113

Kierrossa siis yksi Sm5-runko, eli toinen on muualla testeissä / Ilmalassa.

Ensimmäinen kaupallinen Sm5-ajo lienee 18.11.2009 tuo 6.19 lähtevä A-juna Stadista, mikäli kaikki menee putkeen ja suunnitellusti.
 
Arvoisat joukkoliikennefoorumin käyttäjät,

Valitettavasti joudun ilmoittamaan Teille Sm5-tutustumisajosta, että sitä ei pystytä järjestämään ennen virallisen matkustajaliikenteen alkamista. Ensimmäinen virallinen vuoro on tarkoitus liikennöidä...

KESKIVIIKKONA 18.11.2009 KELLO 06:19 HELSINGISTÄ LEPPÄVAARAAN A-JUNANA

Pahoittelen matkan toteutumattomuutta. Siitä huolimatta tulen pyrkimään järjestää koeajon tulevaisuudessa esimerkiksi jonkun SRHS:n tutustumiskäynnin yhteydessä.
 
Hyvää kyytiä tarjosi Sm5 neitsytmatkallaan. Kaikin puolin mukavan oloinen peli. Ainoa miinus jonka havaitsin on ovien koko sulkeutumisen ajan piipittävä merkkiääni, joka tosin voisi olla ärsyttävämpikin.
 
Minäkin päätin kokeilla Sm5-uutuusjunaa heti ensimmäisenä liikennöintipäivänä ja kokemukset olivat pääosin hyviä. Sisätilat ovat avaria ja metromaisia, joskin tasovaihtelua sisätiloissa edelleen on. Kello 10.53 lähtö Helsingistä oli matkustajamäärältään vähäinen. Sain istuskella kuuden hengen penkkiryhmässä koko matkan yksinään. Istuinten ruuhkakestävyyden testaaminen jäi siis välistä, mutta saipahan rauhassa tutustua uuden kaupunkijunan sisätilojen yksityiskohtiin ja muoviseen tuoksuun. Selkeitä infonäyttöjä tuntui olevan joka puolella junaa, joten niihin voisi mielellään ohjelmoida aikataulutietoja kultakin asemalta lähtevistä busseista (ja raitiovaunuista).
 
Ainoa miinus jonka havaitsin on ovien koko sulkeutumisen ajan piipittävä merkkiääni, joka tosin voisi olla ärsyttävämpikin.

Voisi toki olla ärsyttävämpikin, mutta oli se silti todella ärsyttävä. Olo A-junassa oli kuin herätyskello soisi minuutin välein, kun omalle istumapaikalle kuuli erinomaisesti kolmenkin oven hieman eriaikaisen pirinän. Muuten hipihiljaisessa junassa se tuntui todella ärsyttävältä.

Sm5 tuntui myös puhisevan kovasti, niin kiihdytyksissä kuin jarrutuksissakin. En tiedä, kuinka huonon istumapaikan olin sen suhteen valinnut. Istuin takaa laskien toisen palkeen läheisyydessä.

Kuulin toisen käden kautta selityksen, että tuosta summerista olisi olemassa EU-direktiivi, jonka mukaan sen pitäisi olla myös vähintään 70 dB voimakkuudeltaan, mutta Suomessa lopulta viilattiin toteutus 64 dB:iin. Implementointivaiheessa ei kuitenkaan tainnut tulla kenellekään mieleen, että sisätiloihin sen ei olisi pakko kuulua niin kovaa, koska ei kukaan ovien väliin sisältä käsin vauhdilla ryntää.
 
Kai sen ovisummerin jonkinlaisella voimakkuudella pitää pärähtää, jotta minunkin ikäiset "huonokuuloiset" sen kuulisivat. Menomatkalla aamulla en edes huomannut koko toiminnon olemassoloa. Päivällä kun kuulin harrastajatoverien jupinaa aiheesta, niin päätin että seuraavalla kerralla yritän oikein kuunnella, onko sellainen oven merkkiääni todella kuultavissa. No FLIRThän sattui sitten iltapäivällä paluujunaksi, ja kyllähän siellä sellainen olematon sirkutus ovilta tuli niiden sulkeutuessa. Mutta silloinkaan en olisi varoitusääntä huomannut, ellen olisi oikein ponnistelemalla yrittänyt kuulla sitä. Kaipa noinkinkin hiljainen piipitys sitten pystyy jotakuta häiritsemään. Luultavasti vakiomatkustajat tottuvat siihen melko pian.
 
Minäkin päätin kokeilla Sm5-uutuusjunaa heti ensimmäisenä liikennöintipäivänä ja kokemukset olivat pääosin hyviä. Sisätilat ovat avaria ja metromaisia, joskin tasovaihtelua sisätiloissa edelleen on. Kello 10.53 lähtö Helsingistä oli matkustajamäärältään vähäinen. Sain istuskella kuuden hengen penkkiryhmässä koko matkan yksinään. Istuinten ruuhkakestävyyden testaaminen jäi siis välistä, mutta saipahan rauhassa tutustua uuden kaupunkijunan sisätilojen yksityiskohtiin ja muoviseen tuoksuun. Selkeitä infonäyttöjä tuntui olevan joka puolella junaa, joten niihin voisi mielellään ohjelmoida aikataulutietoja kultakin asemalta lähtevistä busseista (ja raitiovaunuista).

Panin kansssa mieleen siihen että infoihin oli panostettu, ja että ne näyttävät jopa seuraavan aseman jolla pysähdytään eikä sen jolta lähdettiiin, kuten Sm4:ssä.

Koematkustin sen iltapäiväruuhkassa ja oli ihan mukava vehje. Vähän varovaisesti kuski sitä ajoi, olihan se uusi vehje joten ei sitä heti sovi rääkätä ja rikkoa. Sisustus oli vähän "sairaalamainen" mutta eipä lähijunan sen kummempi tarvitse olla. Päätyvaunuissa olisi saanut olla kahdet ovet purkautumisen nopeuttamiseksi. Aika näyttää miten toimiva sitten se ratkaisu että kaikki lastenvaunupaikat ovat yhdessä osastossa, ja WC on minun mielestäni täysin turha junassa jolla matkustetaan vain alle 30 minuutin pituisia matkoja. WC:n paikalle olis voinut laittaa jopa 6 istumapaikkaa lisää. Ovien sulkemisesta varoittava piipitys olisi syytä kyllä vaihtaa joksikin muuksi, esimerkiksi sellaiseksi kuin metrossa on.

t. Rainer
 
Itsekin pääsin Sm5'n kyytiin.
Junan sisätilojen suunnittelu on erittäin miellyttävä, väritys mielestäni sopivan hillitty, mutta ei liian steriili. Valoisuuttakin on kiitettävästi.
Matkustajainfon näyttötaulut saavat täydet pisteet. Kai vuosien kuluessa informaatiota voi vielä kehittää,(esim. liityntäasemilta lähtevien bussien lähtöajat).
Itseäni ei ovien sulkeutumisen varoitusääni häirinnyt. Sen pitääkin olla tarpeeksi voimakas kuuluaakseen kaiken hälinän yli. Tosin piippaukset alkavat mielestäni liian aikaisin.
Kokemus oli hyvä ja jään odottamaan junatyypin yleistymistä YTV-liikenteessä.
 
Matkustin eilen ja tänään useita kertoja (tottakai :biggrin:) Sm5:llä. Esimakua oli jo Sveitsistä, mutta silti oli ilo matkustaa laatujunalla. Sisätilat ovat tasaisesti valaistut sekä avarat. Läpikuljettavuus tasasi hyvin matkustajakuormia sekä loi tilan tuntua entisestään.

Kulkuäänet ovat todella hiljaiset. Vain tarkkaan kuunnellessa huomaa kiihdytyksessä tyylikästä sirinää, muuten ei kuulu juuri muuta kuin vaimeaa kiskojen kohinaa. Elmon mainitsemaa puhinaa kuului vain yhden nivelen kohdalla, mutta sitä oli vain vähän kiihdytyksissä sekä jarrutuksissa ja ennenkaikkea se ei ollut mitään varrattuna Sm4:n hermojaraastavaan puhinaan ja tirinään.

Matkustajainformaatioon on ihan oikeasti panostettu, onhan eteisten asemanäyttöjen lisäksi siellä täällä telkkareita jossa näytetään reitin lisäksi kaikki oleellinen aina nopeutta ja ulkolämpötilaa myöden.

Kokonaisuus vaikuttaa todella hyvältä! :p

Ainoat miinukset tulevat ikkunan vieressä olevasta roskiksesta. Ikkunapaikalla roskis on juuri polven kohdalla, eikä jalkaa saa mukavasti. Ovisummerit olivat myös jokseenkin häiritseviä, mutta niihin tottui yllättävän nopeasti. Etupään linjakilpi huurtui alareunasta, toki ulkona oli erittäin kosteaa.

Mutta kokonaisuudessaan miinukset jäävät hyvin vähäisiksi. Olen erittäin tyytyväinen, että rautatieliikenteeseen saatiin vihdoin tuulahdus tulevaisuudesta, lukeehan kyljessäkin JKOY.

Mainitakoon vielä se, että kannssamatkustajat vaikuttivat tyytyväisiltä, mutta useamman kerran kuulin jupinaa tyyliin, "että saa nähdä miten tämä kestää Suomen oloissa" tms. Teki vain mieli sanoa, että koeajojahan ollaan ajettu vuoden aikana "vain" yli 70 000 km Lappia myöden. No, maallikothan eivät välttämättä osaa vetää eroa italialaisten ja sveitsiläisten tuotteiden välille.
 
Innostuin ensimmäisestä kerrasta niin paljon että päätin toistamiseen kokeilla Flirtiä eilen.

Kiinnitin huomioon sellaisen seikkaan että toisen keskivaunun (siis sen jossa on tavalliset istuimet ) matalan osan paikat olivat kaikki merkitty tarroilla että ne olisivat liikuntaesteisille/invalideille/odottaville äideile. Silti niissä istui tervettä väkeä (minäkin), koska tarrat olivat aika pienet eikä nitä huomannut.

Mikä on oikein idea että liikuntaeteiset laitetaan yhteen vaunun ja terveet muualle? Eikö olisi ollut järkevämpää varata joka oviaukon lähelle vaikka yksi tai kaksi penkkiä liikuntaesteisille, kuten metrossa tai raitiovaunuissa?

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös