Minäkin pääsin tänään kokeilemaan (vähän jälkijunassa) Flirtiä, ja kun paluumatka samalta reissulta tapahtui Sm4:lla, en malta olla laittamatta muutamaa kommenttia.
Voisi toki olla ärsyttävämpikin, mutta oli se silti todella ärsyttävä. Olo A-junassa oli kuin herätyskello soisi minuutin välein, kun omalle istumapaikalle kuuli erinomaisesti kolmenkin oven hieman eriaikaisen pirinän. Muuten hipihiljaisessa junassa se tuntui todella ärsyttävältä.
Olin huomaavinani, että piipityksen voimakkuus riippuu siitä, sattuuko istumaan laiturin puolella vai ei. Itse satuin Kannelmäessä junaan noustessa istumaan ajosuuntaan nähden vasemalle puolelle junaa, siis ei-laituripuolelle, ja Kannelmäessä ja Pohjois-Haagassa piipitys kuului miellyttävällä voimakkuudella. Kun laiturit Huopahdessa kuitenkin vaihtuivat sille puolelle jossa itse istuin, kuului piipitys häiritsevän voimakkaana. (Yksi mahdollinen selitys olisi tietysti myös se, että minulla on oikealla puolella kuulovaurio, mutta sellaista ei ainakaan ole diagnosoitu).
Joka tapauksessa nopea piipitys oli hiljaisellakin äänenvoimakkuudellakin melko ärsyttävä. Ennemmin ovien sulkeutumisäänenä olisi voinut olla sama pitkä piippaus kuin ovien avautuessa, tai sitten samanlaiset piippaukset kuin Sm4:sissa.
Kulkuäänet ovat todella hiljaiset. Vain tarkkaan kuunnellessa huomaa kiihdytyksessä tyylikästä sirinää, muuten ei kuulu juuri muuta kuin vaimeaa kiskojen kohinaa. Elmon mainitsemaa puhinaa kuului vain yhden nivelen kohdalla, mutta sitä oli vain vähän kiihdytyksissä sekä jarrutuksissa ja ennenkaikkea se ei ollut mitään varrattuna Sm4:n hermojaraastavaan puhinaan ja tirinään.
Tästä olen erittäin paljon samaa mieltä. Sm5:n äänimaailmaan kiinnitti matkustaeesa enemmän huomiota, koska se oli uusi. Kuitenkin Sm5:n kulkuääni oli todella miellyttävä tasainen humina, kun Sm4 kolisee ja sirittää kulkiessaan. Nivelen puhinakaan Sm5:ssa ei ollut mitään verrattuna Sm4:n nivelen kolinaan rohinaan. Lisäksi samanlaisesta puhinasta pääsee Sm4:ssä "nauttimaan" eteistiloissa...
Ainoat miinukset tulevat ikkunan vieressä olevasta roskiksesta. Ikkunapaikalla roskis on juuri polven kohdalla, eikä jalkaa saa mukavasti. Ovisummerit olivat myös jokseenkin häiritseviä, mutta niihin tottui yllättävän nopeasti. Etupään linjakilpi huurtui alareunasta, toki ulkona oli erittäin kosteaa.
Minä en kokenut roskista lainkaan ongelmana, sain mahdutettua jalkani varsin näppärästi oman penkkini alueelle roskiksesta huolimatta (ja lisättäköön, että 190-senttisenä minulla riittää jalkoja
). Itseasiassa polvea oli varsin miellyttävää nojata roskiksen etuseinään - myönnettäköön, että tällöin polveni teki roskiksen avaamisen mahdottomaksi. Joka tapauksessa roskiksen saavutettavuuden kannalta ikkunan vieressä on minusta ehdottomasti paras paikka.
Mitä tulee linjakilpeen, tänään sateessa koko kilpi oli junan tullessa Kannelmäkeen niin pahasti huurussa, että siinä olevan tekstin joutui lähinnä arvaamaan. Tämä ei tietenkään ole ongelma asemalla josta liikennöi vain yksi linja, mutta pää- ja rantaradoilla huurtuminen saattaa oikeasti aiheuttaa sekaannuksia.
Ainoan merkittävän miinuksen antaisin Flirtille penkeistä. Ne näyttävät oikein hyviltä, mutta istumismukavuus on huomattavasti kehnompaa kuin Sm1/2/4 -sarjojen nykyisillä penkeillä. Vanhemmissa vaunuissa on aina tuntunut siltä, että penkki tukee mukavasti selkää ja näin matkanteko on ollut mukavaa. Sm5:n penkeissä sen sijaan keskiselän tuki oli ainakin minulle liian matalalla mikä jätti epämiellyttävän tunteen selkään. Lisäksi päänojan alareuna painoi ikävästi lapojenväliä. Yleisesti penkeistä jäi sellainen tunne, että ne on suunniteltu merkittävästi pienemmille ihmisille kuin VR:n lähijunien penkit. Voi tietysti olla, että Sm1-4 lähijunasarjojen penkit ovat minua normaalikokoisemmille ihmisille epämukavat, missä tapauksessa ei varmaankaan pitäisi valittaa, mutta en ole ainakaan kuullut kenenkään valittavan muiden junien penkeistä.