Pääkaupunkiseudun uudet lähijunat

Ovien käyttämisestä pitäisi kuvata oppituntivideo Valimossa, kun A-juna pysähtyy siellä. Valimon asiakkaat nimittäin ovat oppineet yksiköiden pysähdyspaikat ja käyttävät kaikkia ovia. On ihailtavaa katsella sitä toimintaa päivittäin, kun tuollaiset 100-300 henkilöäkin saatetaan ottaa kyytiin tuollaisen 30 sekunnin aikana."

Totta, tiedä sitten onko työssäkäyvien ihmisten muisti parempi. Valimossa kun 100% junan käyttäjistä on menossa töihin tai tulossa sieltä. Esim Korsossa prosenttiosuudet ovat jotain aivan toista luokkaa, jokainen voi päätellä miten. Korsossakin samat ihmiset käyttävät junia, mutta eivät koskaan muista mihin se juna eilen pysähtyi. Korsossa väki seisoo AINA portaiden yläpäässä, ja AINA se on yhtä suuri ihmetys kun juna ei tulekaan porraspäähän saakka, vaan pysähtyy jo ennemmin pysähtymismerkkien mukaisesti. Vähän sama kuin "kakkakärpäinen" unohtaa sekunnin välein että lamppu on kuuma.

Tosin kehittää voisi VR:n / RHK:n toimintaakin siten, että laiturinäytössä olisi yksiköiden määrä kuvallisesti alalaidassa, siellähän on tilaa ja kai valmiuskin tälle. Näin matkustajat tietäisivät jo etukäteen yksiköiden määrän ja osaisivat sijoittua paremmin. Lisäksi laituriin voisi maalata yhden yksikön pysähtymiskohdan, joka tuottaa eniten ongelmia. Talvella tämä ei toki näkyisi lumen alta, hmmm, no can do.
 
Tosin kehittää voisi VR:n / RHK:n toimintaakin siten, että laiturinäytössä olisi yksiköiden määrä kuvallisesti alalaidassa, siellähän on tilaa ja kai valmiuskin tälle. Näin matkustajat tietäisivät jo etukäteen yksiköiden määrän ja osaisivat sijoittua paremmin.

Kaukoliikenteessähän tämä ja laiturisektorit ovat jo käytössä taajamajunia lukuunottamatta. Lienevätkö lähiliikenneasemien laiturinäytöt sen verran erilaisia, että tätä ei voida noin vain toteuttaa?
 
Kaukoliikenteessähän tämä ja laiturisektorit ovat jo käytössä taajamajunia lukuunottamatta. Lienevätkö lähiliikenneasemien laiturinäytöt sen verran erilaisia, että tätä ei voida noin vain toteuttaa?

Kyllä, ja varsin huonolla menestyksellä. Lahden asema uusittiin juuri ja ihmiset odottaa junaa aivan eri paikassa mihin junan sektorimerkit osoittavat junan pysähtyvän. Esim 4:n vaunun IC2 juna (hesaan päin mentäessä) pysähtyy merkkien mukaan niin että juna tulee vain katoksen puoleen väliin saakka ja puolet junasta jää vesisateeseen. Ja ihmiset ovat suurin osa veturista 50 metriä eteenpäin.

En tiedä onko
a) sektorimerkit väärässä paikassa junien pysähtymismerkkeihin nähden
b) junien pysähtymismerkit väärässä paikassa sektoreihin nähden
c) ihmiset väärässä paikassa
d) laiturinäytön vaunut väärässä sektorissa
e) katos ja raput väärässä paikassa
f) nämä kaikki jossain määrin eri paikoissa toisiinsa nähden

Jotkut ajavat junan ns katoksen kohtaan missä ihmiset ovat, tällöin sektorit eivät toki osu kohdilleen ja siitäkös ihmiset valittavat kun vaunua ei heti löydy. Mutta valitetaan siitäkin jos juna ei pysähdy ihmisten kohdalle.
 
Sm5-JUNAYKSIKÖIDEN VÄRIT JA MUOTOILU

Sm5-junayksiköiden hankinta on edennyt hankintasopimuksen aikataulun mukaisesti. Suunnitteluvaihe ja siihen kuuluva Sm5-junayksikön modifiointi Suomen olosuhteisiin ovat pääosin valmiit ja junayksiköiden kokoonpano on alkamassa Stadlerin tehtaalla Bussnangissa, Sveitsissä tammikuun 2008 aikana.

Junayksiköt tulevat matkustajaliikenteeseen vuoden 2009 viimeisen ja vuoden 2014 ensimmäisen neljänneksen välisenä aikana.

Kuvia Sm5-junayksiköissä toteutettavasta värityksestä ja sisustuksesta sekä uusin tiedoite luettavissa kokonaisuudessaan osoitteessa http://www.junakalusto.fi/uutisia.html
 
Minä en tuosta Ytv-värityksestä pidä. Juna pitää olla Vr-värein, eikä minkään ytv:n. Toivottavasti ei samalla vaihdu konduktöörinkin työasun väritys, vaan pysyy sama fiksu ja vr eli junamainen tyyli..
 
Juna pitää olla Vr-värein, eikä minkään ytv:n.

VR Oy ei omista ko. junia, eikä toivottavasti pian myöskään aja niitä. Liikenneministeri Anu Vehviläinen on jo ilmoittanut, että pääkaupunkiseudun lähijunien kilpailuttaminen selvitetään. Jos selvitys tehdään asiallisesti, se johtaa kilpailutukseen nopealla aikataululla.

EDIT:

No joo, onhan VR osakas nykyisessä Pääkaupunkiseudun junakalusto Oy:ssä, ja hyviin tapoihin toki kuuluu toivottaa jokaiselle onnea kilpailuun. Nykyisellään VR Oy ei toki tuota kilpailua voita.
 
Harmaan suuri osuus värityksestä saa sen näyttämään vähän kolkolta ainakin kuvassa. Samaa värimaailmaa eri pohjavärillä on käytetty sinipohjaisissa jokeribusseissa ja vihreäpohjaisissa jäteautoissa ja ne molemmat näyttävät paljon iloisemmilta.

Sisätilat muuten näyttävät ihan toimivilta.
 
Ehdotettu ulkoväritys on tosiaan synkkä.
Itsekin kannattaisin lähempänä jokeribussia olevaa väritystä.
Sisätilat ovat miellyttävän rauhoittavan sävyiset. Toivottavasti materiaalit valitaan mahdollisimman kestäviksi, mutta samalla miellyttäviksi.
Lopullisen kannan voin sanoa vasta prototyypin nähtyäni.
Ja mitä henkilökunnan työasuihin tulee, niin jään odottamaan sitä disainia. Suomessa luulisi löytyvän hyviä suunnittelijoita.
 
Ulkovärityksestä minulle palaa mieleen seikkailu nivelraitiovaunujen harmaan ”huomiovärin” kanssa. Asiasta piti tapella pari vuosikymmentä kunnes epäonnistunut väritys myönnettiin.

Tämäkin juna on kuin mustavalkofilmistä. Ja molemmissa ”väreissä” eli mustassa ja valkoisessa kura ja lika näkyvät heti. Värimaailma tulee ajatella päinvastoin kuin nyt. Vihreän ja sinisen tulee olla hallitsevat värit, joita koristellaan mustilla tai valkoisilla yksityiskohdilla.

En itse ymmärrä muotoilijoiden ja arkkitehtien viehtymystä mustavalkoisuuteen. Tämä näkyy Jokeribusseja, HKL:n uutta bussiväritystä ja metrojunia lukuunottamatta kaikessa seutumme joukkoliikennekalustossa. Ja nimenomaan niin, että perinteisestä täysvärityksestä on siirrytty valkoiseen eli värittömyyteen, jossa entinen hallitseva väri kelpuutetaan vain vähemmistönä olevana muistumana.

Itse lisäisin vihreän hallitsevaksi väriksi, kun sininen on Jokeribussien myötä omittu bussikalustoon. Sininen olisi koristeena, ja jossain voi kulkea vaikka musta, harmaa ja valkoinen yhdistelmäraita. Vai pelottaako mielleyhtymä entiseen piristävään Espoon auton väritykseen?

PA190421_r500.jpg


Antero
 
Perinteinen vr-väritys on paras, Suomeen ei kaivata mitään Veolioita tai Connexeja kuorimaan kermaa. Vr:n pitäisi edelleen olla valtion laitos, joka palvelisi koko maata. Minusta Espoon autojen myrkynvihreä väritys on karmea, joka tuo mieleen minulle busseja täynnä olleen Kampin kentän. Toivottavasti Vr liikennöi junia ja toivottavasti niissä on VR:n, Suomen kansan omistamien rautateiden värit, eikä jonkin ulkomaisen pellefirman. Mikko, kuka sen kilpailun voittaa? Hakunilan Liikenne Oy:n haamut vai peräti Sirola? :eek:
 
Yritätkö, -Epex82-, tahallaan provosoida vai oletko oikeasti ärsyttävä tyhmine mielipiteinesi?
 
Voisitko perustella miksi mielipiteeni ovat tyhmiä? Olen eri mieltä kanssasi, en tosin tiedä omaa kantaasi. Olisi kiva saada sitä asia-argumentointia. Olen edelleen sitä mieltä, että Espoon autojen väritys oli ruma (makuasia) ja ne myrkynvihreät autot tuovat minulle mieleen sen ajan, kun Kampissa oli tuulinen diesel-laakso ja hirveä määrä busseja loskaisella,ankealla kentällä. Mielestäni VR on hyvä operaattori ja sen väritys on perinteinen ja hyvä. Mitä tyhmää on siinä, että pidän nykytilannetta VR:n ja sen värityksen osalta sopivana?
 
Mikko, kuka sen kilpailun voittaa? :

Tämän päivän tilanteessa on kaksi vaihtoehtoa:
- Mikkojen Junat Oy, jonka perustan Mikko Alameren ja muiden Raideryhmäläisten ja Kaupunkiraideryhmäläisten kanssa
- HKL - metroliikenne

Molemmat tarjoavat liikennettä nykyisen HKL-metroliikenteen hinnalla, joka on n -30% verrattuna VR Oy:hyn.
 
Kyllä on todella ankean näköiset junat. Uskomatonta. Muuttuisikohan väritys jos joku viitsisi vähän uutisoida noita? Vaikka toisaalta, mikäs tänne harmaaseen suomen talviankeuteen paremmin sopisi kuin yhtä harmaa ja ankea juna.

Olen edelleen sitä mieltä, että junat olisi pitänyt maalata metro-oransseiksi edistämään raskasraideintegraatiota ainakin markkinoinnin tasolla.
 
Takaisin
Ylös