Pääkaupunkiseudun uudet lähijunat

Mielestäni VR on hyvä operaattori ja sen väritys on perinteinen ja hyvä. Mitä tyhmää on siinä, että pidän nykytilannetta VR:n ja sen värityksen osalta sopivana?

Olen samaa mieltä kirjoittajan kanssa. Kyllä Vr ihan hyvin hoitanut hommansa ja minäkin pidän Vr:n värityksestä. Minä en kaipaa junaliikenteeseen mitään Veolioita sun muita hoitamaan. Ainoa miinuspuoli Vr:ssä on se, että se saa hinnoitella matkat ja palvelut melkein miten haluaa, kun ei ole kilpailua.
 
No väritys on mikä on, sitä emme kukaan enää voi muuttaa, ainakin typerä ytv:n tunnus jää pois. Väritys paljastaa kuitenkin yhden asian: värityksestä on virallisesti siis sovittu jo 10.1.2008. Tässä vaiheessa on ollut takuulla jo selvillä myös tulevan "joukkoliikennetoimiston" väritys, eli mielestäni uusien junien värityksestä voidaan vetää seuraava johtopäätös: uusien junien väri lienee myös uuden "joukkoliikennetoimiston" (tai mikä konttori hyvänsä) väri. Otaksuvatko muut samaa? Onko muuten nimestä tietoa,offtopic-kysymyksenä?

Ei millekään ihmeelliselle raideintegraatiolle ole tarvetta, junat ovat junia ja metrot metroja, ongelma ei ole se, että niitä ei ole integroitu, vaan se, että niitä kumpiakin on liian vähän (reittejä/linjoja). En koe ongelmaksi sitä,että meillä on nykydat+kehärata+pisara ja sen lisäksi metrot. Tietysti pohtimisen arvoista olisi, voisivatko pisaran junat käyttää rautatientorin metroasemaa, koska raideleveys sama, mutta enpä usko, eikös laiturikorkeus ole ongelma joka tapauksessa?
 
Ei millekään ihmeelliselle raideintegraatiolle ole tarvetta

Menemättä nyt siihen, onko metron ja junien todellinen integraatio tarpeellista, niin markkinoinnin tasolla ne olisi syytä brändätä yhden tuotemerkin alle, kuten yleensä Euroopassa on laita. Siitä on täällä jo keskusteltukin.
 
Ulkovärityksestä minulle palaa mieleen seikkailu nivelraitiovaunujen harmaan ”huomiovärin” kanssa. Asiasta piti tapella pari vuosikymmentä kunnes epäonnistunut väritys myönnettiin.
Nivelraitiovaunujen alkuperäine oranssi-harmaa väritys oli mielestäni sangen onnistunut, ja vaunut todellakin huomasi paremmin, joten niiden maalaaminen uudelleen vihreiksi vain haittaasi liikenneturvallisuutta.

Tämäkin juna on kuin mustavalkofilmistä. Ja molemmissa ”väreissä” eli mustassa ja valkoisessa kura ja lika näkyvät heti. Värimaailma tulee ajatella päinvastoin kuin nyt. Vihreän ja sinisen tulee olla hallitsevat värit, joita koristellaan mustilla tai valkoisilla yksityiskohdilla.
Valkoinen on todella hankala pitää puhtaana. Autoilupiireissä on huomattu että likatahrat näkyvät huomattavasti vaikeamin metallihohto-hopeassa.

Itse lisäisin vihreän hallitsevaksi väriksi, kun sininen on Jokeribussien myötä omittu bussikalustoon. Sininen olisi koristeena, ja jossain voi kulkea vaikka musta, harmaa ja valkoinen yhdistelmäraita. Vai pelottaako mielleyhtymä entiseen piristävään Espoon auton väritykseen?
Sopisi nykyään itse asiassa ottaa mallia enemmänkin vanhan ajan busseista.

t. Rainer
 
Nivelraitiovaunujen alkuperäine oranssi-harmaa väritys oli mielestäni sangen onnistunut, ja vaunut todellakin huomasi paremmin, joten niiden maalaaminen uudelleen vihreiksi vain haittaasi liikenneturvallisuutta.
Oranssi raita erottuu toki paremmin kuin harmaa. Mutta erottumisessa liikenteessä merkittävää ei ole väri itsessään, vaan väriytksen poikkeaminen muusta liikenneympäristön värimaailmasta.

Kadut ovat aika täynnä punaista eli melkein oranssia, sillä se on suosittu autoväri. Sen sijaan vihreän ja keltaisen yhdistelmä on harvinaista. Pidänkin alkuperäiseen Helsingin vaunujen väritykseen perustunutta suunnitelmaa alhaalla olevan keltaisen kassa parempana kuin tätä, mihin päädyttiin. Variossakin kritisoin sitä, että keltainen eli huomioväri on jätetty lähes täysin pois.

Antero
 
Tästä nivelvaunujen harmaa-oranssista maalauksesta on oltu montaa mieltä. Muuan taidekriitikko sanoi sen värityksen tuovan hänelle mieleen 'auringonlaskun smog-pilven takana'. Hän piti koko väriyhdistelmää tämän takia ratikan ympäritöystävälliselle imagolle haitallisena.
 
Oranssi raita erottuu toki paremmin kuin harmaa. Mutta erottumisessa liikenteessä merkittävää ei ole väri itsessään, vaan väriytksen poikkeaminen muusta liikenneympäristön värimaailmasta.

Kadut ovat aika täynnä punaista eli melkein oranssia, sillä se on suosittu autoväri.
Oranssit autot ovat melko harvinaisia. Lähinnä tulee mieleen Huoneistokeskuksen autot, sekä paloautot, mutta eiköhän paloautotkin ole oransseja juuri siksi että ne erottuisivat?

Sen sijaan vihreän ja keltaisen yhdistelmä on harvinaista. Pidänkin alkuperäiseen Helsingin vaunujen väritykseen perustunutta suunnitelmaa alhaalla olevan keltaisen kassa parempana kuin tätä, mihin päädyttiin. Variossakin kritisoin sitä, että keltainen eli huomioväri on jätetty lähes täysin pois.
Raitiovaunujen nykyinen väritys on varsinkin syys-lokakuun aikaan kuin maastoväri. Se on kyllä kaunis väri, mutta vaikea havaita. Varioiden kokonaan tummanvihreä väri on vielä vaikeampi havaita.

Hape sanoi:
Tästä nivelvaunujen harmaa-oranssista maalauksesta on oltu montaa mieltä. Muuan taidekriitikko sanoi sen värityksen tuovan hänelle mieleen 'auringonlaskun smog-pilven takana'. Hän piti koko väriyhdistelmää tämän takia ratikan ympäritöystävälliselle imagolle haitallisena.
Alkuperäinen oranssiharmaa väri ja raitojen sijoittelu oli huolella valittu, ja edusti nykyaikaista, mutta silti ajatonta kulkuneuvodesiginia parhaimillaan.

t. Rainer
 
Alkuperäinen oranssiharmaa väri ja raitojen sijoittelu oli huolella valittu, ja edusti nykyaikaista, mutta silti ajatonta kulkuneuvodesiginia parhaimillaan.
Samaa mieltä!

Nr-vaunujen alkuperäinen muotoilu ja alkuperäinen oranssi-harmaa (porkkana) väritys kuuluvat yhteen. Ne on suunniteltu yhtä aikaa ja ovat ammattilaisten käsialaa. Nykyinen väritys on toki myös hieno, mutta laadittu laitoksen sisällä ja uhan alla.

[Hieman ohi ketjusta, ei jatketa tässä sen enempää]
 
Alkuperäinen oranssiharmaa väri ja raitojen sijoittelu oli huolella valittu, ja edusti nykyaikaista, mutta silti ajatonta kulkuneuvodesiginia parhaimillaan.
Compact kielsi jatkamasta, mutta jatkan kumminkin. :cool:

Makuasioista ei pidä kiistellä, sillä niihin ei ole olemassa yhtä ratkaisua. Minun makuni mukaan likaisenharmaa on ruma väri raitiovaunulle. Eikä minun silmääni piristä yksi oranssi raita. Ihan taatusti on ollut ammattimuotoilija suunnittelemassa Sm5:n YTV-värityksenkin, mutta silti täältä löytyi heti monta, joiden maku ei ole sama kuin sen suunnittelijan.

Katselin kaupungilla eilen ja tänään autojen nykyväritystä, ja totesin erilaisten harmaiden tai hopeanvärin olevan hallitseva. Siitä harmaudesta ei todellakaan erotu harmaa raitiovaunu kovin hyvin, sen sijaan "maastovärinen" vihreäkeltainen oli todellakin täysin poikkeava kaupunkiympäristön värimaailmassa.

Kesällä on kaupungissakin vihreätä enemmän, mutta silloin taas keltainen erottuu. Joten jos turvallisuutta ajattelee, harmaa oranssilla raidalla jää kyllä heikommaksi kuin keltainen ja vihreä. Tämä siis ei ole makuasia, kuten se, että minä pidän keltavihreästä muutenkin.

Antero
 
Antero, olen kanssasi samaa mieltä.
Jos se keltainen olisi kirkkaampi sävy kuin nykyinen, vaikkapa kadmiuminkeltainne, niin se erottuisi paremmin, ja vielä keltainen vyöhyke vaunun helmaan olisi todella loistavaa.
Ja mitä paikallisjunien väritykseen tulee, niin YTV'llä on brändinä sininen-vihreä. Sitä soisi olevan junassa enemmän kuin vain ohut raita ikkunoiden päällä. Ja se musta/grafiitinharmaa on todella raskas sävy, mitkäköhän fiilikset saa kun näkee sen kaamoksen keskellä, ei ainakaan iloiset. Toivoisin jotain iloisempaa.
Mutta makuasioista on turha kiistellä, makuja on yhtä monta kuin keskustelijoitakin. Ja kaikki ovat oikeassa.
 
Junakalustoyhtiössäkin on mielenkiinnolla seurattu kommentointejanne Sm5:stä. Valitettavasti heidän sivuille lisätyt kuvat eivät anna aivan oikeaa kuvaa junan värityksestä, mutta nyt olen saanut muutaman kuvan lisää joissa junayksikkö on sijoitettu rataverkolle ja todellinen väritys tulee ehkä paremmin esiin. En ehtinyt eilen lisäämään kuvia vielä tänne, mutta pyrin tekemään sen lähipäivinä. Kiitos kuitenkin tähän mennessä kirjoittamistanne kommenteista.

Muistutettakoon, että projektijohtaja Matti Vesanen on tulossa Suomen rautatiehistoriallisen seuran (SRHS) kerhoiltaan 7. huhtikuuta kertomaan projektin etenemisestä. Paikkana VR:n kokouskeskus Helsingin rautatieasemalla ja kerhoilta alkaa kello 18:00. Myös uudet SRHS:n toiminnasta kiinnostuneet ovat tervetulleita paikalle kuuntelemaan ja liittymään jäseniksi.
 
Junakalustoyhtiössäkin on mielenkiinnolla seurattu kommentointejanne Sm5:stä. Valitettavasti heidän sivuille lisätyt kuvat eivät anna aivan oikeaa kuvaa junan värityksestä, mutta nyt olen saanut muutaman kuvan lisää joissa junayksikkö on sijoitettu rataverkolle ja todellinen väritys tulee ehkä paremmin esiin.

Millainen se todellinen väritys sitten on? Tuo harmaa perusväri on kyllä aika kauhean epitaksiaali, sellaista ei taida olla missään muualla. Internetin ihmeellisestä maailmasta löytyy minun mielestäni tsiljardi parempaa väriyhdistelmää. YTV:n sininen ja vihreä (Jokeribussi) olisi ihan hyvä perusväriyhdistelmä junallekin.
 
YTV:n sininen ja vihreä (Jokeribussi) olisi ihan hyvä perusväriyhdistelmä junallekin.
Niinpä. Miksi joukkoliikenteestä pitäisi tehdä eri brändi kumipyörille ja raideliikenteelle? Joukkoliikenteen pitäisi olla yksi yhtenäinen palveluverkko joka on sujuvasti käytettävissä teknisistä ratkaisuista riippumatta. Asiakasta ei kiinnosta matkustaa metrolla tai bussilla, vaan päästä perille.

Antero
 
Miksi joukkoliikenteestä pitäisi tehdä eri brändi kumipyörille ja raideliikenteelle?

No vaikka siksi, että niitä operoi ihan eri yhtiöt. Samanlailla kuin meillä on Veolilla, Concordialla yms. ovat värinsä bussien kyljissä. Siis ihan oikeasti, ei sitä peruskaduntallaajaa kiinnosta minkä väriset teipit siinä junan kyljessä on. Pääasia että perille pääsee, ja mielellään aikataulussa. Vr:n sopimus lähiliikenteen hoidosta on kuitenkin voimassa vuoteen 2017. Joten niin kauan saamme lähijunissa vr:n konduktöörejä nähdä, onneksi.
 
Joukkoliikenteen kulkuneuvojen värityspolitiikassa voisimme ottaa mallia vaikkapa Tukholmasta. Siellä ovat kaikki raideliikenteen vaunut maalattu samoin värisävyin sini-valkoisiksi. Samoin ovat kaikki bussit, alihankkijasta huolimatta, puna-valkoisia. Joukkoliikenteeseen on luotu yhtenäinen brändi, jota on helppo markkinoida.
 
Takaisin
Ylös