Minä jaan reitin varrella olevat pysäkit (en siis päätepysäkkejä) kolmeen kastiin.
1. Ajantasauspysäkit, eli pysäkit, joita ei saa ohittaa ennen tiettyä kellonlyömää. HelB:llä Koskelan varikolla koskee vain linjaa 730(P), jossa ajantasaus suoritetaan Korson asemalla. (Toisaalta, en tiedä vP17 tilanteesta mitään, koska itse en sitä aja.)
2. Välipistepysäkit, eli pysäkit, joiden viitteellinen ohitusaika on merkitty vuorokirjaan. Näitä on linjasta riippuen 0-3 Koskelan varikolla, esimerkiksi linjalla h21V niitä on 0, kun taas linjalla h56 niitä on 2 (Joukolan puisto ja Metsäläntie) ja linjalla h69 niitä on 3 (Pasilan asema, Käpylä - tarkkaa pysäkkinimeä ei ole mainittu - ja Pukinmäen asema).
3. Muut pysäkit, joiden viitteellistä ohitusaikaa kuljettaja ei edes tiedä.
Esimerkkinä tässä ketjussa on jo mainittu Koskelasta ajettavista linjoista 70(T), joilla Malmin asemalla on vain välipisteaika (toinen on Annalassa pysäkillä Valtimontie). Se, että kuljettaja jää sinne odottamaan, on kuljettajan tarjoamaa ylimääräistä palvelua, jota ei ole pakko tehdä. Siitä saa mennä eteenpäin heti mikäli haluaa. Linjan pysäkin toimivuuden vuoksi, miettien mitkä kaikki muut linjat samalla pysäkillä pysähtyvät, voisi jopa suositella, että sinne ei jäädä odottamaan - pysäkki nimittäin toimii linjojen 519(A) ja 520 ajantasauspysäkkinä, jolloin peräkkäin voi seistä parikin autoa ja linjan h69 pitäisi vielä päästä sille pysähtymään, mikä voi olla todellinen ongelma - etelän suuntaan pysäkki on sen verran lyhyt, että sinne ei kunnolla mahdu kolmatta autoa, pohjoiseen mahtuu, mikäli Nobinan autoa ei ole parkissa ennen pysäkkiä.
Ymmärrän hyvin sen, että ihmiset haluavat, että auto ei ohita pysäkkiä ennen pysäkkiaikatauluun merkittyä aikaa. Mutta suurimmalla osalla pysäkeistä kuljettajalla ei ole harmainta aavistusta pysäkkiaikataulun mukaisesta ohitusajasta - eikä vuorokirjaan painettu aika aina täsmää pysäkkiaikataulun kanssa. Esimerkkinä linjalta 730 Helsinkiä päin, kun eilen vaihdoin kyseiselle linjalle Valtimontien pysäkillä: Vuorokirjassa lukee pysäkin välipisteajaksi 19:10, joka on myös virallinen vaihtoaika perjantaina siinä pysäkillä (muina arkipäivinä muistelisin, että kyseinen vaihto tehdään vasta Rautatientorilla), mutta pysäkkiaikataulussa ohitusajaksi on merkitty 19:13! Vaihto tapahtui 19:11.
Mikäli oikeasti halutaan, että auto ei pysäkkiä ohita pysäkkiaikatauluun nähden etuajassa, pitää pysäkkiaikataulujen aikoja rukata alaspäin. Mielummin auto saa tulla jokusen minuutin siihen nähden myöhässä, kuin vastaavasti minuutteja etuajassa.
Joskus ajoajat tietylle pysäkille ovat niin, että vaikka painaisi tuhatta ja sataa, ei etuajassa pysäkille kerkeä - ja seuraavalla lähdöllä voi olla tilanne aivan päinvastainen, saa hidastella minkä kehtaa ja etuajassa ollaan kuitenkin. Näin kävi minulle talvella linjalla h77 Jakomäestä, ajelin kaikessa rauhassa Valtimontielle vaihtoon, muutamalla pysäkillä jouduin pysähtymään. Ei tainnut Jakomäentiellä vauhti missään vaiheessa nousta yli 30:n, paitsi 6:n ja 10:n välisessä alamäessä, moottoritiellä ei yli 70:n, mutta vaihtoon tulin 8 minuuttia etuajassa. Entä jos olisin ajanut suurinta sallittua nopeutta, paljonko olisin ollutkaan etuajassa? Toisaalta samalla linjalla olen jokusen kerran joutunut tilanteeseen, että vaihtoon tullaan vuorokirjaan painetusta muutaman minuutin myöhässä, vaikka kaikilla pysäkeillä ei ole tarvinnut edes pysähtyä ja liikenne on sujunut normaalisti, eikä ajo-aikakaan ole normaalia lyhyempi.
Siihen, mihin aikaan tietylle pysäkille pääsee on kiinni niin monesta eri tekijästä, että näen minuutin tarkkuudella ajon käytännössä mahdottomana toteuttaa. Siksi katsonkin, että parempi kiristää pysäkkiaikatauluihin merkkityjä ohitusaikoja tarpeeksi, että on käytännössä mahdotonta ohittaa pysäkkiä etuajassa - paljon mielummin vaikka viisi minuuttia aikatauluun merkitystä myöhässä, kuin minuuttiakaan ennen.