Pääte- ja väliaikapysäkeiltä etuajassa lähtevät bussit

Niinpä. Yksinkertaista siihen asti, kunnes laskulle tarvitaan maksaja. Lippujen hinnat on ihan riittävän korkeita jo nyt, ja bussiliikenteen kustannukset kasvavat reippaalla tahdilla ilman palkkahyppyäkin.
 
Vs: Yhtenäinen väritys

Kukas sitten ajaa sitä bussia? Tässä on vähän se ongelma, että kun bussin puikkoihin tuntuu nyt jo kelpaavan niin paljon sellaista sakkia, joiden ajotaito ja kielitaito eivät alkuunkaan riitä ko. tehtävään, niin jos tiukka linja pakottaisi nykyiset kilometritehtaalle, niin voi vain kuvitella, millainen olisi niiden uusien, nykyisetkin rimat alittavien, ammattitaito.

En nyt näe että tässä kannattaisi ylipäätään pohtia tällaisia yksityiskohtia. On nyt vain ihan selvää, että bussiyhtiössä kuljettajan on suoritettava tehtävät yhtiön määräysten mukaan. Totta kai asia pitää hoitaa riittävällä koulutuksella, mutta jollei siltikään mene kaaliin, ei millään yhtiöllä yksinkertaisesti ole varaa pitää palveluksessaan kuljettajia, jotka eivät tuota yhtiölle rahaa. Tai jos pitää, sitten se yhtiö menee konkurssiin, ja markkinat valtaavat ne yhtiöt, jotka homman osaavat. Se on koko tämän kilpailutuksen idea: osaavat yhtiöt ja kuljettajat menestyvät. Loput hakeutuvat sopivammalle alalle

---------- Viesti lisätty kello 15:31 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 15:30 ----------

Niinpä. Yksinkertaista siihen asti, kunnes laskulle tarvitaan maksaja. Lippujen hinnat on ihan riittävän korkeita jo nyt, ja bussiliikenteen kustannukset kasvavat reippaalla tahdilla ilman palkkahyppyäkin.

Sitten kannattaa alkaa rakentaa lisää ratikkalinjoja. Bussien kustannuskehitys on mitä on, ja hinta määrää sen markkina-aseman joukkoliikennemuotojen joukossa.
 
Vs: Yhtenäinen väritys

Painotin vielä tuota jos sanaa tuossa :)

Toisaalta, mitä se pelkän liikennöitsijän sakottaminen auttaa? Jos liikennöitsijä saa sakot, mitä se kuljettajaa kiinnostaa? Siitä pitäisi myös kuljettajaa alkaa rankaisemaan, pelkästään liikennöitsijän sakottaminen ei tuo asiaan mitään muutosta. Miten sitten kuljettajaa tästä voisi rankaista, niin että meneee asia perillä? Sitä en tiedä. Joku kuljettaja voi kertoa, jos tietää sopivantavan, ja jos haluaa tämän kertoa.

Yksi ihan tosielämässäkin käytetty (raitioliikenteessä) ja omallekin kohdalle sattunut keino: Autoissa/vaunuissa on gps:ään tai muuhun sopivaan tekniikkaan perustuva järjestelmä, joka välittää tiedon kunkin vuoron sijainnista sekä liikennöitsijän työnjohtoon, että myös kyseisen vuoron kuljettajalle. Työnjohto seuraa vuorojen aikataulussa pysymistä osana työtään ja puuttuu tarvittaessa asiaan soittamalla radiolla tai vastaavalla viestivälineellä myöhässä tai etuajassa ajavaan autoon.

Jos sama kuljettaja ajaa toistuvasti etuajassa tai selvästi muita kuljettajia hiljempaa jollain linjalla, voidaan kuljettaja ottaa puhutteluun tai äärimmillään antaa varoitus. Jos taas jatkuvaa etuajassa tai myöhässä ajamista esiintyy useammalla kuljettajalla, on liikennöitsijän tehtävä välittää tietoa aikataulusuunnitteluun havaituista ongelmista.

Helsingin seudulla nykyisin käytössä olevan Helmi-järjestelmän Thorebin IT-radion työnjohdon seurantanäyttö näyttää tältä ja vanhempien ajoneuvolaitteiden kuljettajanäyttö tältä.

Viestivälineenä voidaan käyttää gsm-puhelimia tai monipuolisempaa (ja helpompaa) toiminnallisuutta haluttaessa esim. TETRA-tekniikkaan perustuvia radiojärjestelmiä. Radiolaitteita valmistaa mm. Cassidian.
 
En mä ole Elmo eri mieltä sun kanssa tuosta itse asiasta. Tottakai ne bussikuskit pitää saada ruotuun ja tietysti aikataulua pitää noudattaa, välipisteineen jne. Mutta monet on kovapäisiä, ei päänsilittely ja kiltit ohjeet johda toivottuun lopputulokseen. Tässä on vielä erityispiirteenä se, että moni bussikuski ei taida edes ymmärtää niitä ohjeita.

Pitää olla sanktioita. Mutta millaisia ne sanktiot sitten voisivat olla? Tosiasia nyt vaan on, että bussikuskeista on kovasti pulaa, minkä vuoksi töihin otetaan ketä satutaan saamaan. Moni pärjää hyvin mutta liian moni pärjää huonosti. Ei liikennöitsijällä ole varaa heittää nykyisiä pihalle, kun tilalle ei ole saatavissa juuri muuta kuin näitä huonosti pärjääviä.

Eli ei ole kovin rakentavaa sanoa, että jos lähdet etuajassa, saat kenkää. Sellainen kun ei vaan käytännössä toimi. Mutta mitenkäs tämä asia nyt sitten ratkaistaisiin? Miten me saadaan bussikuskit
- pysähtymään jalkakäytävän reunaan niin ettei matkustajan tarvitse astua kadulle välissä
- pysähtymään pysäkille kun matkustaja on painanut pysähtyy-nappia
- pysähtymään pysäkille, jolta matkustaja haluaa kyytiin, myös silloin kun pysäkillä on jo jonkun muun linjan auto
- noudattamaan aikataulua välipisteineen
- noudattamaan nopeusrajoituksia
- ajamaan turvallisesti
- olemaan ajamatta reunakivien ja keskikorokkeiden päältä

Jokainen näistä vaatimuksista on minusta kovasti kohtuullinen. Mutta vaikka hyvin harvoin bussia käytän, niin kaikkia näitä tilanteita on sattunut kohdalle, joitakin jopa säännöllisesti. Euroopan parasta joukkoliikennettä?
 
Tässä on vielä erityispiirteenä se, että moni bussikuski ei taida edes ymmärtää niitä ohjeita.
Meillä on nykyään kaikki tärkeimmät työhönopastusohjeet yms. useimmilla mahdollisilla kuljettajien äidinkielillä (ainakin suomi, ruotsi, englanti, viro, venäjä, arabia, taitaa olla hepreaakin). Lisäksi työhönopastusmentoreina on vastaavasti kokeneimpia heidän maanmiehiään(-naisiaan), joten ei pitäisi olla ainakaan kielen ymmärryksestä kiinni.
 
Monen mainitun ongelman voisi lievittää, myös muun liikenteen turvallisuutta parantaen siirtämällä bussipysäkit järjestään ajokaistalle pois syvennyksistä. Samalla parannetaan bussimatkustajan mukavuutta, kun bussi heiluu sivulta toiselle vähemmän.
 
Asenne on kaikkein tärkein ominaisuus ammatin hyvään harjoittamiseen

Mutta mitenkäs tämä asia nyt sitten ratkaistaisiin? Miten me saadaan bussikuskit
- pysähtymään jalkakäytävän reunaan niin ettei matkustajan tarvitse astua kadulle välissä
Kuljettajien koulutus ja asenne. Myös suunnittelemalla pysäkit niin, että tällainen on todella mahdollista. Toisin sanoen ei liian lyhyt pysäkki ja sellainen että sinne voi ajaa bussin suoraksi. Aivan liian paljon on pysäkkejä, jotka ovat suoraan sanoen aika kelvottomia. Tai sitten on nämä korotetut ratikkapysäkit, joita ei ole suunniteltu toimimaan yhdessä esim. bussin ulospäin aukevien ovien kanssa.

- pysähtymään pysäkille kun matkustaja on painanut pysähtyy-nappia
Sa se! Itsellänikin joskus on mennyt pysäkin ohi. Tämä on perin valitettavaa, toki. Pahoittelut ja anteeksipyyntö on silloin ilmanmuuta paikallaan. Mutta, mitä asialle voi tehdä on ainakin varustaa bussit riitävällä äänimerkillä (se vanha "PING" oli minusta paras, ei mikään "pimpelipompeli") ja mahdollisimman näkyvä merkkivalo kojelautaan. Jossain bussimalleissa se on aika huonosti näkyvä, varsinkin auringonpaisteella.


- pysähtymään pysäkille, jolta matkustaja haluaa kyytiin, myös silloin kun pysäkillä on jo jonkun muun linjan auto
- noudattamaan aikataulua välipisteineen
- noudattamaan nopeusrajoituksia
- ajamaan turvallisesti
- olemaan ajamatta reunakivien ja keskikorokkeiden päältä
Loput edellyttävät oikeaa asennetta, riittävää kalustotuntemusta ja ajotaitoa. Olemme bussinkuljettajia, ei rahtareita. Tarkoitan asenteella myös esimerkiksi sellaisen asian tiedostamista, että bussilla ei peruutella moottoritiellä (tai muutenkaan peruutella), bussilla ei voi tehdä u-käännöstä kapealla tiellä/kadulla, vain muutamia esimerkkejä mainitakseni.

Me olemme arvokuljettajia, joilla on kallein mahdollinen lasti kyydissämme, ihmisiä.
 
Minkähän takia tässäkin aikataulussa http://aikataulut.hsl.fi/linjat/fi/h73_73n.html on samanlainen tähti kaikkien väliaikojen perässä eikä sen merkitystä edes selitetä millään tavalla. Ainakin reilu vuosi sitten vielä ainoa noudatettava väliaika oli Malmin asemalla Ala-Tikkurilan suuntaan mentäessä – eikä siinäkään N-vuoroilla. Samanlaiset selitteettömät tähdet löytyvät esimerkiksi linjan 66A aikataulusta, vaikka Rautatientorilla on nykyään molempiin suuntiin väliaika.

Pysäkkiaikatauluistakaan ei oikein helposti saa selvää, http://aikataulut.hsl.fi/pysakit/fi/1381105.html . Tässä kerrotaan aikojen olevan arvioituja ohitusaikoja, kuitenkin osa noista on oikeastaan lähtöaikoja, osa väliaikoja, joita ennen auto ei saa ohittaa pysäkki ja vain 73N ajat varsinaisesti arvioituja ohitusaikoja, joita ennen saa ajaa.

Varsin harvoin näen bussien ohittavan väliaikoja etuajassa. Ehkäpä ihmiset vaan eivät ymmärrä, että arvioidut ajat ovat arvioituja, eivätkä autot varsinaisesti ole etuajassa tai myöhässä niihin nähden, kun kerran aikatauluakaan ei oikeastaan ole. Vähänkin tiheämpään ajavilla linjoilla taas on helppo jäädä vuoroväliin nähden niin paljon jälkeen, että päivittäisistä matkustajista, etenkin junilta ym. vaihtajista voi väliaikapysäkillä näyttää, että ajetaan 2 min etuajassa vaikka oltaisiinkin 9 myöhässä.

Vantaalla tilanne on mennyt ihan hulluksi, kun esim. linjoilta 71 ja 72 on poistettu Tikkurilan ja Korson väliltä kaikki väliajat. Vaikkapa Koivukylästä linjalla 71 matkaavan pitää olla varsinainen asiantuntija arvioidakseen, koska on mentävä pysäkille. Nopea vuoro tulee alle puolessa tunnissa nyt, kun Peijaksen väliaika ei enää rajoita vauhtia. Hidas vuoro voi ajaa Korsosta 45 minuuttia (kuljettaja ei kiirehdi, Kulomäentiellä ruuhkaa, koululaisia paljon kyydissä).

Käsittääkseni HSL ei tiedä, ovatko väliajat hyvä juttu vai huono juttu. Lisäksi ei tiedetä, pitääkö niitten olla löysiä vai kireitä. Hyvien väliaikojen suunnittelu on aika hankalaa, pitää tietää matkustajavirrat aika hyvin, ettei esim. tasata juuri ennen tärkeitä poisjääntipysäkkejä. Terminaaleissa pitäisi olla väliajat, mutta joka paikassa ei mahdu oikein odottelemaan, joten niittenkin pitäisi olla tapauskohtaisesti suunniteltuja. Jossain voisi edes kokeilla väliaikojen reilua lisäämistä ja aikataulunmukaiseen kulkuun pyrkimistä. Toki pitää valita liikenteellisesti yksinkertainen linja ja tarvittaessa parantaa sujuvuutta ongelmakohdissa. Paras vaihtoehto voisi olla vähän löysä aikataulu, jota tasataan sen verran usein, etteivät matkustajat hermostu.
 
Eli ei ole kovin rakentavaa sanoa, että jos lähdet etuajassa, saat kenkää. Sellainen kun ei vaan käytännössä toimi. Mutta mitenkäs tämä asia nyt sitten ratkaistaisiin?

No totta kai on käytettävä kaikki muut keinot ensin. Poispotkiminen ei ole koulutusta. Kärjistin vain vähän sitä, kun yritin sanoa, että bussiyhtiön tehtävä on pitää kuljettajat tekemässä työtä yhtiölle mielekkäästi (joka toivottavasti samalla tarkoittaa HSL:lle mielekästä ja matkustajalle mielekästä) ja että kyllä siihen keinot on. Ja että pitkällä aikavälillä syytä on pitää töissä vain sellaisia, jotka pystyvät tekemään yhtiölle rahaakin. Jos joku kuljettaja ei kaikesta koulutuksesta ja varoittelusta huolimatta pysty aikatauluissa pysymiseen, on se yhtiölle vain tappiota. Ja HSL:n sakkojen on syytä olla sellaisia, että tulee vaikka halvemmaksi pitää ne kuljettajat syljeskelemässä kattoon kuin ajamassa bussia.

Ja itse en todellakaan tiedä, mitä ne keinot käytännössä voisivat olla. En silti usko väitettä, ettei niitä olisi. Koska jollei mitään muuta keinoa ole, aina on se työntekijöiden valitseminen niin, että osaavat työnsä tehdä niin kuin kuuluukin.
 
Minkähän takia tässäkin aikataulussa http://aikataulut.hsl.fi/linjat/fi/h73_73n.html on samanlainen tähti kaikkien väliaikojen perässä eikä sen merkitystä edes selitetä millään tavalla. Ainakin reilu vuosi sitten vielä ainoa noudatettava väliaika oli Malmin asemalla Ala-Tikkurilan suuntaan mentäessä – eikä siinäkään N-vuoroilla.

Heitetään nyt tähän vielä että on vieläkin, mutta ainoastaan Ala-Tikkurilan suuntaan linjalla h73. N-vuoroilla ei ole väliaikaa.

Väliaikapysäkkien sijoituksissa kyllä kannataisi järkeä käyttää. Nythän on ongelmia myös esimerkiksi Malmin seudulla, aseman terminaalissa, kun väliaikapysäkit ovat h73:lla Ala-Tikkurilan suuntaan, sekä 519:llä ja 520:lla molempiin suuntiin. Itäkeskuksen suuntaan on pahin kohta, siitä juuri nipinnapin mahtuu bussi edes ohi kun 519 tai 520 on odottamassa. Muutama sellainen viisas kuski on nähty että on jäänyt sinne taakse odottamaan aikaa, eikä ole ajanut pysäkille, jolloin h70T, h73, h69 ja h78 voivat ajaa pysäkillä ilman ongelmia. Lentoaseman suuntaan ei tilanne ole niin paha, vasemmalla riittää tilaa ohittaa, paitsi jos h77A on odottamassa väliaikaansa. h73 Ala-Tikkurilan suuntaan ajaa yleensä h76A:n taakse, ja aika usein on tilanne se, että molemmat lähtevät samaa aikaan. Ainoa ongelma on se että h73:n perä on usein suojatien päällä.

h54 Malmin novan vieressä Pikkalantiellä Itäkeskuksen suuntaan. Ainoa linja mikä pysähtyy siinä on 76A. Usein, JOS h54 jää odottamaan väliaikaansa, ei 76A mahdu ajamaan pysäkille ollenkaan, johtuen tien sivussa olevista h69:n, h79:n ja 512(A):n autoista, joten joko kuljettaja ajaa auton niin, että keski- ja takaovi jää autojen väliseen rakoon ja päästää matkustajat suoraan tielle, tämä on turvallisuus riski, jos h54 tai joko lähtöaikaa odottavista lähtisi vahingossa liikkeelle. Pitäjänmäen suuntaan taas h54 jää odottamaan todella pahaan paikkaan, kun pysäkkiä käyttää myös h76B ja h77A + ohiajaa vielä h69, h79 ja 512(A). Tilaa kyllä olisi, mutta jostain syystä h54:n kuljettajat eivät voi ajaa pidemmälle odottamaan.

Lisää ongelmakohtia löytyy myös. Ongelmia ovat juurikin huonot paikat + sitten kuljettajat, jotka eivät väliaikoja tottele. Esimerkkinä nyt olen ottanut h54:n koska tämä tapahtuu minulle sanotaanko 4/5 kerroista, mitä h54:llä kuljen. Tietysti kaikilla yhtiöillä on ongelmia noissa kuljettajan "tottelemattomuuksissa".
 
Tässä keskustelussa on jännä kuvio että puhutaan HSL:stä ja kurittomista kuljettajista, ihan kuin kukaan ei muistaisi mitä kaikkea siinä välissä on. Tämä kuriton pahiskuljettaja joka paahtaa etuajassa saattaa tehdä sen yksinkertaisesti siksi että työhönperehdytyksessä on valtavia eroja ja hän ei yksinkertaisesti edes tiedä mistään välipisteajoista mitään koska niistä ei hänelle ole kerrottu eikä niitä tietoja ole välttämättä kohtuullisen helposti saatavilla.

Esim. HelBillä uudet kuljettajat opettelevat talon tapoja ja HSL:n systeemejä kaksi ekaa työviikkoa ihan koulutyyppisesti ja joissain toisissa firmoissa annetaan kartta tassuun ja toivotetaan onnea.

Minusta tämä "miten HSL saa kuskit kuriin"-ihmettely on tolkuton, kysymys minusta on että miten HSL saa bussiyhtiöiden sikariportaat kuriin. Kyllä se kuljettaja sääntöjä noudattaa jos hänelle tehdään ne selväksi.

Jos ei noudata niin siihen keinot löytyy kyllä.
 
Koala: missä yhtiöissä tiedät annettavan vain kartta käteen ja linjalle? Joskus muinoin ehkäpä oli, mutta nykyään liikenneyhtiöt ovat ottaneet linjan, jonka mukaan tuoretta kuljettajaa ei päästetä yksin linja ilman perusteellista työhönohjausta. Jokaisella yhtiöllä lienee mm. laatu-(ja ympäristö)sertifikaatit, joita auditoidaan säännöllisesti; nämä edellyttävät mm. pätevän ja riittävän hyvän työhönohjauskoulutuksen olemassaoloa. Myöskään perehdyttäjäksi ei pääse kuka vaan. Näin oli jo muinoin HKL:n bussiliikenneyksikössä kun siellä aloitin työt linja-autonkuljettajana vuonna 1991 ja näin on myös nykyisessä yhtiössäni, sekä niissä, joissa olen ollut määräaikaisessa työsuhteessa.
 
Minusta tämä "miten HSL saa kuskit kuriin"-ihmettely on tolkuton, kysymys minusta on että miten HSL saa bussiyhtiöiden sikariportaat kuriin.

Riippumatta siitä, onko siinä sikariportaassa ongelmia vai ei, vastaus tähän on helppo. Sikariporras kuuntelee taloudellisten kannustimien kieltä. HSL:n täytyy vain muuttaa laatuvaatimuksensa kilpailutuspisteiksi ja sakoiksi, niin sikariporras kyllä kuuntelee. Tai jollei kuuntele, ei niillä kohta ole firmaa jota johtaa. Isoissa firmoissa yleensä ennen konkurssia tai poislähtöä omistajat vaihtavat johdon. Pienemmät menevät myyntiin.
 
Koala: missä yhtiöissä tiedät annettavan vain kartta käteen ja linjalle? Joskus muinoin ehkäpä oli, mutta nykyään liikenneyhtiöt ovat ottaneet linjan, jonka mukaan tuoretta kuljettajaa ei päästetä yksin linja ilman perusteellista työhönohjausta. Jokaisella yhtiöllä lienee mm. laatu-(ja ympäristö)sertifikaatit, joita auditoidaan säännöllisesti; nämä edellyttävät mm. pätevän ja riittävän hyvän työhönohjauskoulutuksen olemassaoloa. Myöskään perehdyttäjäksi ei pääse kuka vaan. Näin oli jo muinoin HKL:n bussiliikenneyksikössä kun siellä aloitin työt linja-autonkuljettajana vuonna 1991 ja näin on myös nykyisessä yhtiössäni, sekä niissä, joissa olen ollut määräaikaisessa työsuhteessa.

Viime vuoden alussa Nobinalla näin kouluttajaani työharjoitteluni aikana vain ensimmäisenä päivänä. Seuraavaksi kuulin hänestä, kun kuuden viikon jälkeen pyysin sähköpostitse todistusta suoritetusta harjoittelusta. Yhden varsinaisen koulutuspäivän jälkeen istuin neljä päivää muiden kuljettajien kyydissä reittejä opiskellen, seuraavalla viikolla ajoin maanantaina ns. kummikuljettajan kanssa ja tiistaista alkaen täysin omatoimisesti.
 
Viime vuoden alussa Nobinalla näin kouluttajaani työharjoitteluni aikana vain ensimmäisenä päivänä. Seuraavaksi kuulin hänestä, kun kuuden viikon jälkeen pyysin sähköpostitse todistusta suoritetusta harjoittelusta. Yhden varsinaisen koulutuspäivän jälkeen istuin neljä päivää muiden kuljettajien kyydissä reittejä opiskellen, seuraavalla viikolla ajoin maanantaina ns. kummikuljettajan kanssa ja tiistaista alkaen täysin omatoimisesti.
Olitko tullut suoraan kurssilta vai olitko ns. vanha kuski? Eli siis kokemusta jo HSL-/YTV-/HKL-liikenteessä työskentelystä?
 
Takaisin
Ylös