Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Kukas sitten ajaa sitä bussia? Tässä on vähän se ongelma, että kun bussin puikkoihin tuntuu nyt jo kelpaavan niin paljon sellaista sakkia, joiden ajotaito ja kielitaito eivät alkuunkaan riitä ko. tehtävään, niin jos tiukka linja pakottaisi nykyiset kilometritehtaalle, niin voi vain kuvitella, millainen olisi niiden uusien, nykyisetkin rimat alittavien, ammattitaito.
Niinpä. Yksinkertaista siihen asti, kunnes laskulle tarvitaan maksaja. Lippujen hinnat on ihan riittävän korkeita jo nyt, ja bussiliikenteen kustannukset kasvavat reippaalla tahdilla ilman palkkahyppyäkin.
Painotin vielä tuota jos sanaa tuossa
Toisaalta, mitä se pelkän liikennöitsijän sakottaminen auttaa? Jos liikennöitsijä saa sakot, mitä se kuljettajaa kiinnostaa? Siitä pitäisi myös kuljettajaa alkaa rankaisemaan, pelkästään liikennöitsijän sakottaminen ei tuo asiaan mitään muutosta. Miten sitten kuljettajaa tästä voisi rankaista, niin että meneee asia perillä? Sitä en tiedä. Joku kuljettaja voi kertoa, jos tietää sopivantavan, ja jos haluaa tämän kertoa.
Meillä on nykyään kaikki tärkeimmät työhönopastusohjeet yms. useimmilla mahdollisilla kuljettajien äidinkielillä (ainakin suomi, ruotsi, englanti, viro, venäjä, arabia, taitaa olla hepreaakin). Lisäksi työhönopastusmentoreina on vastaavasti kokeneimpia heidän maanmiehiään(-naisiaan), joten ei pitäisi olla ainakaan kielen ymmärryksestä kiinni.Tässä on vielä erityispiirteenä se, että moni bussikuski ei taida edes ymmärtää niitä ohjeita.
Kuljettajien koulutus ja asenne. Myös suunnittelemalla pysäkit niin, että tällainen on todella mahdollista. Toisin sanoen ei liian lyhyt pysäkki ja sellainen että sinne voi ajaa bussin suoraksi. Aivan liian paljon on pysäkkejä, jotka ovat suoraan sanoen aika kelvottomia. Tai sitten on nämä korotetut ratikkapysäkit, joita ei ole suunniteltu toimimaan yhdessä esim. bussin ulospäin aukevien ovien kanssa.Mutta mitenkäs tämä asia nyt sitten ratkaistaisiin? Miten me saadaan bussikuskit
- pysähtymään jalkakäytävän reunaan niin ettei matkustajan tarvitse astua kadulle välissä
Sa se! Itsellänikin joskus on mennyt pysäkin ohi. Tämä on perin valitettavaa, toki. Pahoittelut ja anteeksipyyntö on silloin ilmanmuuta paikallaan. Mutta, mitä asialle voi tehdä on ainakin varustaa bussit riitävällä äänimerkillä (se vanha "PING" oli minusta paras, ei mikään "pimpelipompeli") ja mahdollisimman näkyvä merkkivalo kojelautaan. Jossain bussimalleissa se on aika huonosti näkyvä, varsinkin auringonpaisteella.- pysähtymään pysäkille kun matkustaja on painanut pysähtyy-nappia
Loput edellyttävät oikeaa asennetta, riittävää kalustotuntemusta ja ajotaitoa. Olemme bussinkuljettajia, ei rahtareita. Tarkoitan asenteella myös esimerkiksi sellaisen asian tiedostamista, että bussilla ei peruutella moottoritiellä (tai muutenkaan peruutella), bussilla ei voi tehdä u-käännöstä kapealla tiellä/kadulla, vain muutamia esimerkkejä mainitakseni.- pysähtymään pysäkille, jolta matkustaja haluaa kyytiin, myös silloin kun pysäkillä on jo jonkun muun linjan auto
- noudattamaan aikataulua välipisteineen
- noudattamaan nopeusrajoituksia
- ajamaan turvallisesti
- olemaan ajamatta reunakivien ja keskikorokkeiden päältä
Eli ei ole kovin rakentavaa sanoa, että jos lähdet etuajassa, saat kenkää. Sellainen kun ei vaan käytännössä toimi. Mutta mitenkäs tämä asia nyt sitten ratkaistaisiin?
Minkähän takia tässäkin aikataulussa http://aikataulut.hsl.fi/linjat/fi/h73_73n.html on samanlainen tähti kaikkien väliaikojen perässä eikä sen merkitystä edes selitetä millään tavalla. Ainakin reilu vuosi sitten vielä ainoa noudatettava väliaika oli Malmin asemalla Ala-Tikkurilan suuntaan mentäessä – eikä siinäkään N-vuoroilla.
Minusta tämä "miten HSL saa kuskit kuriin"-ihmettely on tolkuton, kysymys minusta on että miten HSL saa bussiyhtiöiden sikariportaat kuriin.
Koala: missä yhtiöissä tiedät annettavan vain kartta käteen ja linjalle? Joskus muinoin ehkäpä oli, mutta nykyään liikenneyhtiöt ovat ottaneet linjan, jonka mukaan tuoretta kuljettajaa ei päästetä yksin linja ilman perusteellista työhönohjausta. Jokaisella yhtiöllä lienee mm. laatu-(ja ympäristö)sertifikaatit, joita auditoidaan säännöllisesti; nämä edellyttävät mm. pätevän ja riittävän hyvän työhönohjauskoulutuksen olemassaoloa. Myöskään perehdyttäjäksi ei pääse kuka vaan. Näin oli jo muinoin HKL:n bussiliikenneyksikössä kun siellä aloitin työt linja-autonkuljettajana vuonna 1991 ja näin on myös nykyisessä yhtiössäni, sekä niissä, joissa olen ollut määräaikaisessa työsuhteessa.
Olitko tullut suoraan kurssilta vai olitko ns. vanha kuski? Eli siis kokemusta jo HSL-/YTV-/HKL-liikenteessä työskentelystä?Viime vuoden alussa Nobinalla näin kouluttajaani työharjoitteluni aikana vain ensimmäisenä päivänä. Seuraavaksi kuulin hänestä, kun kuuden viikon jälkeen pyysin sähköpostitse todistusta suoritetusta harjoittelusta. Yhden varsinaisen koulutuspäivän jälkeen istuin neljä päivää muiden kuljettajien kyydissä reittejä opiskellen, seuraavalla viikolla ajoin maanantaina ns. kummikuljettajan kanssa ja tiistaista alkaen täysin omatoimisesti.