Mikko Laaksonen
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,789
Ne on pakko sotkea, jos haluaa ymmärtää VR:n tekemiä ratkaisuja. Realiteetti kun on, että ay-politiikka vaikutti vahvasti junien miehityskysymykseen.
Ay-politiikka on toki realiteetti.
Mutta se ei ole paikallisjunaliikenteen olennainen kustannustekijä.
Paikallisjunaliikenteen ongelmana on ollut jo pitkään, että siitä on tullut kustannusongelmien "syntipukki" jolle on sälytetty sille kuulumattomia kustannuksia.
Joka tapauksessa, sama politiikka on edelleen pääsyy, miksi VR Oy:n toimintaa ei saada rationalisoitua vieläkään kunnolla. Ennen kaikkea se on tärkein syy siihen, miksi VR Oy:n monopolia ei pureta.
Toki tilanne on jo rajusti muuttunut siitä, mitä se vielä 1970-80-luvuilla oli.
Dm9-junilla ja Dv12-vetureilla 80-luvulla harrastettu paikallisliikenne ei ollut luonteeltaan niin kiivastahtista, etteikö junille voitu järjestää pääteasemilla riittäviä kääntöaikoja.
Eiköhän liene joka tapauksessa selvää, että 1980-luvun paikallisliikenteen järjestämistavat eivät olleet taloudellisia.
Kiivastahtisuus on taloudellisesti järjestetyn joukkoliikenteen keskeinen ominaisuus. Henkilöstö ja kalusto eivät seiso turhia, vaan ovat hyötykäytössä.
Pitkät kääntöajat lisäävät olennaisesti sekä henkilöstön että kaluston tarvetta suhteessa liikenteeseen.
On selvää, että Dm9 - kalustolla ajoajaltaan 55 min Turku - Uusikaupunki - radalla olisi päästy 2 h kierrosaikaan, johon ei Dv12 - kalustolla päästä.
Dm9-junalla käytännössä vain kahden tai kolmen vaunun kokoonpano onnistui järkevästi. Yhdellä vaunulla ajaminen olisi ilmeisen hankalaa ja neljän vaunun kokoonpano vaatisi mielellään jo kaksi konduktööriä.
Yhden vaunun kokoinen juna ei kannata oikein missään olosuhteissa.
Porkkanoista olisi saatu koottua kokoonpanoja välillä 2 - 9 vaunua.
Konduktöörien tarve riippuu lippujärjestelmästä ja ovien turvallisuusratkaisusta.
Viimeksi muokannut moderaattori: