Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Vs: Runkoverkkoon kuulumattomien ratojen tulevaisuus
Suomessa yksittäinen ihminen käyttää ajastaan noin 1,2 tuntia päivässä liikkumiseen. Hän liikkuu pääasiassa kävellen, pyörällä, joukkoliikenteessä tai autolla. Liikuttu matka riippuu siitä, millä matka tehdään. Ne on tilastoitu erikseen kultakin kulkutavalta. Keskimäärin autolla tehtiin 32 km matkaa henkeä kohden vuorokaudessa, joukkoliikenteellä 6,1. Kaikkiaan vuorokaudessa liikuttiin 42 km.
Henkeä kohden liikenteeseen käytetty aika tai matka ei edes voi 5,5-kertaistua, sillä vuorokausi ei pitene eikä ihmisen vuorokaudessa töihin, vapaa-aikaan ja nukkumiseen käyttämät ajat juuri voi muuttua.
Tiedot ovat Valtakunnallisesta henkilöliikennetutkimuksesta, jonka jo aiemmin sanoin löytyvän Internetistä. Osoite on tässä ( http://www.hlt.fi/ ), jos sitä ei itse löydä.
Antero
Henkilöliikenteen kokonaissuorite ja matkojen määrä henkilöä kohden ovat aivan eri asiat. Kokonaissuorite kasvaa esimerkiksi sen vuoksi, että väestö kasvaa.Vuodesta 1960 henkilöliikenteen suorite on noin 5,5 -kertaistunut.
Lähde: http://www.tiehallinto.fi/pls/wwwedit/docs/10730.PDF
Suomessa yksittäinen ihminen käyttää ajastaan noin 1,2 tuntia päivässä liikkumiseen. Hän liikkuu pääasiassa kävellen, pyörällä, joukkoliikenteessä tai autolla. Liikuttu matka riippuu siitä, millä matka tehdään. Ne on tilastoitu erikseen kultakin kulkutavalta. Keskimäärin autolla tehtiin 32 km matkaa henkeä kohden vuorokaudessa, joukkoliikenteellä 6,1. Kaikkiaan vuorokaudessa liikuttiin 42 km.
Henkeä kohden liikenteeseen käytetty aika tai matka ei edes voi 5,5-kertaistua, sillä vuorokausi ei pitene eikä ihmisen vuorokaudessa töihin, vapaa-aikaan ja nukkumiseen käyttämät ajat juuri voi muuttua.
Tiedot ovat Valtakunnallisesta henkilöliikennetutkimuksesta, jonka jo aiemmin sanoin löytyvän Internetistä. Osoite on tässä ( http://www.hlt.fi/ ), jos sitä ei itse löydä.
Antero