Niin, lisäraidettahan tarvitaan vasta Keravalta eteenpäin, koska sinne asti junat ajavat samaa nopeutta. Tämä hanke liittyy myös ratapihan ahtauteen. Viikko sitten meille esiteltiin koulussa, kuinka tuon päärautatieaseman ratapihan käyttö oikein suunnitellaan, ja ongelma lähtee siitä, että asemalle saapuvat ja sieltä lähtevät vuorot tulevat annettuina, suunnittelijan tehtäväksi jää löytää jokaiselle tulevalle rungolle jokin sopiva vuoro, missä se voi jatkaa asemalta pois. (tai siirtää se Ilmalaan, tietenkin) Kun sopivaa lähtöä ei välttämättä ole heti kohdalla, on runkoja jonkin verran seisotettava. Mutta lähtevät ja tulevat vuorot tulevat annettuina, koska pääradan kapasiteetti on täysin käytössä ja sekaliikenteessä. Aikatauluslotteihin ei voi oikein tehdä muutoksia ilman, että koko järjestelmä suunnitellaan uusiksi. Jos kolmas raide Keravalta eteenpäin toteutuu, saadaan lisävapautta aikataulusuunnitteluun, jolloin voidaan aikataulut ehkä tehdä niin, että kaikki Helsinkiin tulevat lähijunarungot ovat "läpiajavia", siis jatkavat suoraan Helsingistä eteenpäin.
Tässä näkyy perusongelma: jos ratakapasiteetti käytetään täysimääräisesti, niin silloin laitureiden käyttö on tehotonta, jos taas optimoidaan laiturien käyttö, niin ratakapasiteettiä ei voi käyttää tehokkaasti. Tai jos kumpaakin yritetään yhtä aikaa, niin silloin aikatauluista tulee joustamattomia, eikä niitä voida sopeuttaa kysyntään. Ja niin edelleen... Minkä tahansa yksittäisen osan voi optimoida, mutta "sotku" täytyy siivota aina johonkin toiseen osaan.
Minun nähdäkseni yleisesti on vain kaksi järkevää vaihtoehtoa: joko liikennöintikuvio on äärimmäisen simppeli, kuten metrolla, eikä se koskaan muutu, jolloin rataa ja asemia voidaan käyttää maksimaalisen tehokkaasti, tai sitten mitään järjestelmän osaa ei pyritä käyttämään hyvin lähellä sen teoreettista maksimia, tavoitellaan vaikka 80% käyttöastetta. Kun joka osajärjestelmässä on hieman pelivaraa, niin sovittelemalla päästäneen melko lähelle kokonaisoptimia. Aika harvoin kokonaisoptimi on minkään yksittäisen osan optimi.