Liikennevirasto arvioi Keskustan aseman käyttäjämääräksi v. 2035 43000/vrk, joten kovin monta 4-hissin ryhmää ei tarvittaisi kaikkienkaan kuljettamiseen.
Tuo vuorokauden käyttäjämäärä sinänsä ei ole kovin arvokas tieto, koska kapasiteetin määrää ensinnäkin ruuhkatunti, ja silläkin se tulee pulsseissa. Kapasiteetti täytyy siis arvioida siitä, kuinka monta matkustajaa ruuhkatuntina maksimissaan junasta purkautuu. Ja tosiaan vielä kahden suunnan junasta yhtä aikaa. Siksi täytyy katsoa linjojen kuormitusprofiilia. Tarkistamatta muistelen, että lähijunien maksimikuorma on ennen Pasilaa, ja päärautatieasemalle jatkaa siitä noin 60 %. Ja siitä sitten arvioin, että kun toisaalta Pisara tuottaa myös ihan uusia matkoja Töölöstä ja (vähäisemmässä määrin) Hakaniemestä keskusta-asemalle ja toisaalta taas hitunen keskustan kuormitusta siirtyy Töölöön ja Hakaniemeen (mutta suurempi osa Pasilan kuormitusta, väittäisin), keskusta-asemalle tosiaan tulisi noin puolikas junallinen.
Tuosta vuorokauden käyttäjämäärästä jos arvioidaan, että ruuhkatunti on 10 % siitä (aika usein käytetty nyrkkisääntö), saadaan 5 minuutin välein 358 matkustajan pulssi. Se on toki alempi kuin arvioni 600 matkustajasta. Täytyisi ainakin tietää, ovatko lähijunat keskimääräistä ruuhkapainotteisempia. Lisäksi kapasiteetti pitää mitoittaa ruuhkaisimman linjan mukaan.
Ja tietenkin täytyy muistaa sekin, ettei Pisaran kanssa ole syytä tehdä lyhennettyjen metroasemien virhettä, vaan ottaa huomioon riittävästi kasvua. Kapasiteettia ei tule mitoittaa yhden 20 vuoden päähän tehdyn ennusteen mukaan, vaan moni eri skenaario huomioon ottaen. Jos asemat rakennetaan joka tapauksessa 230-metrisille junille, tulee aseman välityskyky mitoittaa sen mukaan (ottaen siis huomioon linjojen kuormitusprofiilit).
Liukuportaissa on juuri se hyvä puoli, että ne paremmin toimivat kuormituksen vaihdellessa, koska jonoutuminen hidastaa käyttäjien matkaa vain vähän. Hississä taas pitää odottaa se hissin koko edestakainen kierros, vaikkakin monella hissillä lähdöt toki porrastunevat vähän itsestään.
---------- Viestit yhdistetty klo 17:58 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:55 ----------
Esim. neljän hissin ryhmässä voisi näin olla lähtö 20 sekunnin välein, ja kapasiteettia olisi 3800-5900 matkustajaa tunnissa per suunta, näin teoriapohjalta arvioiden.
Eli jos junien kuormitus on 4300 matkustajaa tunnissa ja hissillä olisi sama kapasiteetti, se tarkoittaisi, että viimeiseksi hisseille tulevat ihmiset joutuisivat odottamaan useita minuutteja. Jos se kaksi junaa tulee yhtä aikaa, viimeiset odottavat 5 minuuttia. Se on jo ihan sietämätön odotus. Hissien kapasiteetti on siis pakko mitoittaa paljon isommaksi kuin junien tuntikuormitus.
---------- Viestit yhdistetty klo 18:00 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:55 ----------
Täytyy muistaa, että tuo 600 ihmistä jakautuu useaan suuntaan, jolloin yhdellä isolla hissiasemalla riittäisi kapasiteettia luokkaa 200 per hyväksyttävä odotusaika.
Tätä muuten en ymmärtänyt. Vaikka asemalta lähtee ihmisiä moneen suuntaan, ei se aseman hissien kokonaismäärää muuta. Ihan sama määrä hissejä tarvitaan, olivatpa ne yhdessä ryppäässä tai sitten aseman eri suunnissa.