Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Eikös tältä pohjalta parhaat numerot nouse asemattomasta Pisara-radasta?
Muistutan tästä visiosta, joka on edelleen hieno: http://jlf.fi/f20/2159-pohjoinen-metrolinja-vs-pisara/index15.html#post53451Jos nyt haluttaisiin rakentaa kerralla kunnolla, niin Pisarassa rakennettaisiin Töölön metro lähijunilla ja paluusilmukalla. Se tarkoittaisi linjausta Huopalahdesta, pitäisi selvittää mitä kautta, mutta jokatapauksessa niin, että loppulinja olisi tyyliä: Meilahti, Töölö, Kamppi, tarpeeksi etelään, mahdollisesti pari väliasemaa ja Pasilaan Sörnäisten kautta. Hinta olisi vähintään tuplat tai triplat nykyisestä, mutta onko se sitten niin paljon rahaa siitä, ettei tarvitse kuulla enää höpinöitä Viikin metrosta tai muistakaan tunneleista. Tuon jälkeen ei millään simulaattorilla löytyisi enää uusia kannattavia tunnelilinjauksia Helsingin alle. Se olisi siinä, valmis.
Miten olisi tällainen laajennettu Pisara-vaihtoehto:
Pääradan suunnasta tultaessa rata kaartuisi vasemmalle tunneliin:
- Käpylän uusi asema olisi tunnelissa (n. Käpyläntien ja Koskelantien risteyksessä).
- Rata kaartuisi Itä-Pasilan alta
- Pasilassa asema olisi poikittain nykyisen aseman alla, suunnitellun metroaseman kohdalla
- Rata jatkuu Meilahteen, jossa asema olisi metroasemalle kaavaillulla paikalla.
- Seuraava asema olisi Ooppera, nykyisen Pisara-suunnitelman mukaisesti.
- Kamppi, asema olisi suunnitellun metroaseman paikalla.
- Keskustan asema olisi vähän suunnitellusta Pisara-aseman paikkasta kaakkoon.
- Hakaniemen asema olisi sille suunnitellulla paikalla.
- Aleksiskiven- ja Sturenkadun risteykseen tulisi uusi Alppilan asema
- Rata nousisi maan pinnalle ennen Ratapihatien siltaa ja kulkisi nykyisen satamaradan reittiä alaratapihalle.
- Länsisuunnan kaupunkirata-asema olisi alaratapihalla, laiturit nykyisen aseman suuntaisesti.
- Alppilan aseman ja Pasilan "poikittaisasema" voidaan yhdistää tunnelilla, jolloin keskustan alueella voi ajaa rangaslinjaa.
Edut:
- Tämä laajennettu Pisara olisi varmaan edullisempi kuin Töölön metro ja suppea Pisara yhdessä.
- Kaupunkirataliikenne on erotettu kokonaan muusta junaliikenteestä.
- Kaupunkiradan junilta parempi "jakelu" koko Helsingin niemelle.
- Pasilan nykyisellä asemalla saadaan lisää laitureita kaukoliikenteen ja pitkänmatkan lähiliikenteen käyttöön.
- Töölön ja Kallion "asuntoalueilta" on paremmat yhteydet Espoon ja Vantaan työpaikka-alueille.
- Vaikka junamatkan kesto Helsingin keskustaan kasvaisi useampien asemien johdosta, sitä kompensoisi lyhyempi kävelymatka perillä.
Nykyisessä suunnitelmassa tunneliasemia oli: Pisara 3 kpl, Töölön metro (välillä Espa-Käpylä) 7 kpl
Tässä vaihtoehdossa tunneliasemia on 8 kpl. Juna-asemat on tosin metroasemia pidempiä, joten myös kalliinpia.
Laajennttu Pisara mahdollistaisi raideliikenteen jatkokehityksen:
1) Lentokenttäyhteys
- Isompi Pisara-lenkki antaa tilaa lentokenttäyhteydelle Helsinki-Käpylä välille.
- Pääradan kaukoliikenne voi käyttää Helsinki-Käpylä välillä kahta itäisintä raidetta.
- Nykyiset kaukoliikenneraiteet Helsinki-Käpylä välillä varataan lehtokenttäyhteydelle.
- Lehtokenttäyhteys erkanee pääradalta Tuusulantien suuntaan.
- Helsingissä lentokentän suunta käyttäisi keskimmäisiä lähinnä asemaan olevia laitureita.
- Osa kaukojunista ja pitkänmatkan lähijunista kulkisi siis lentokentän kautta ja osa nykyistä päärataa.
2) Pikaraitiotie Pakilan suuntaan
- Kaksi läntisintä junaraidetta Helsingistä Nordenskiöldinkadulle saakka korvataan raitiotieradoilla.
- Nordenskiöldinkadun kohdalta raitiotie kääntyy alaratapihalle.
- Käyttämällä hyväksi vanhoja ratapiha-alueita Ilmalassa ja Pasilassa, läntisiä kaupunkiraiteita sekä satamarataa saataisiin muulta liikenteeltä erotettua pikaraitiotietä Metsäläntieltä Kiasmalle ja Porkkalankadulle.
- Pikaraitiotieosuudella pysäkit ovat metroasemamaisia "asemia": hissit laiturille, liput ostettava ennen laiturille menoa.
- Pikaraitiotieosuudella olisi 8 "asemaa".
- Radan eteläosassa raitiovaunut voisivat siirtyä katuverkkoon joko Kiasman kulmalta Mannerheimintielle Erottajan suuntaan tai Ruoholahdessa. Linjat voisivat olla vaikka Jätkäsaari-Kiasma-Maunula-Paloheinä ja Erottaja-Kiasma-Maunula-Patola.
A-, M-, K- ja I-junille kaavailtu Pisararata kuljettaa matkustajia 2020-luvulla kolmelle uudelle maanalaiselle juna-asemalle: Töölöön, Hakaniemeen sekä Forumin alle sijoittuvalle Keskustan asemalle. Koska nämä junat kuljettavat valtaosan lähiliikenteen matkustajista, Helsingin päärautatieaseman lasketaan menettävän noin 70 prosenttia ruuhka-aikojen matkustajavirroista. Lähde:vartti
En tiedä kannattaako tuolainen onhan metro jo ja ollut kätevää kun kaikki junat aina samassa paikassa.
En tiedä kannattaako tuolainen onhan metro jo ja ollut kätevää kun kaikki junat aina samassa paikassa.
Nimenomaan vaihdon metroon pitäisi helpottua, kun Pisaran keskusta-asema on lähempänä metrolaituria kuin lähiliikenteen nykyiset laiturit ja lisäksi tulee vaihtomahdollisuus Hakaniemeen. Aika pitkiä liukuporras/käytäväreittejä vaihto maan alla keskustassa silti kulkee.
Onkohan Pisaran suunnittelussa tutkittu kunnolla hissien käyttämistä todella massiivisten liukuportaiden sijasta? Keskustan asemalle on muistaakseni piirretty pitkiä liukuportaita kolmeen eri suuntaan.
Hissejä on käytössä ainakin Lontoon metrossa usealla asemalla liukuportaiden sijasta (esim. Queensway, Gloucester Road). Matkustajat saadaan hisseihin tehokkaasti läpivirtausperiaatteella: toisesta päästä ulos ja toisesta sisään. Varatienä on toki perinteiset portaat.
Hissien kapasiteetti tuskin on riittävä (edes) pisaran tarpeisiin. Jos perustellaan että Helsingin ratapihan kapasiteetti on loppu ja siksi tarvitaan pisara niin olisi aika typerää rakentaa pisaran kapasiteetille pullonkaula hissien muodossa.
Eritasoratkaisut paluusilmukkaan tuntuvat niitä mielessä pyöritellessä ihan kosmisen isolta projektilta.
Ratkaisuja kritisoitiin ihan aiheesta aiemmissa viesteissä, joten ehdotan vielä parempaa:Pisaran järjestelmäratkaisusta tulisi vahvempi, jos jompikumpi tai molemmat seuraavista mahdollisuuksista saataisiin lisätyksi budjettiin:
1. Paluusilmukkalinjat: Huopalahden suunnasta juna takaisin Huopalahden suuntaan, ja Tikkurilan suunnasta juna takaisin Tikkurilan suuntaan. (Tämän ansiosta Espoon ja Keravan linjat voisivat olla erilliset, ja Kehäradan kiertoaika pitenisi 2 tuntiin.)
2. Nopeat vaihtoyhteydet yli laiturin Pasilassa: Huopalahden suunnasta Tikkurilan suuntaan, ja Tikkurilan suunnasta Huopalahden suuntaan.
Jos taas tarkoitus on kääntää kaikki junat takaisin tulosuuntaansa, en ymmärrä sen pointtia. Mikä sen hyöty olisi?
2. Nopeat vaihtoyhteydet yli laiturin Pasilassa: Huopalahden suunnasta Tikkurilan suuntaan, ja Tikkurilan suunnasta Huopalahden suuntaan.
Edullisin toteutus on, kuten Janihyvärisen viestissä oli, Helsingin aseman liikenteen järkeistäminen. Pisara ei ole yhteiskuntataloudellisesti kannattava nykytilanteeseen eli Helsingin pääteasemaan nähden, joten kaikki lisäjärjestelyt vain tekevät Pisarasta vielä enemmän kannattamattoman.Lisäyksillä lienee useita toteuttamisvaihtoehtoja Pasilassa. Mikä on edullisin toteutus, ja onko se yhteiskuntataloudellisesti kannattava?