Tuiskun ja vaihteiden kanssa on niin, että tuiskulla vaihteita ei pitäisi lämmittää sähköllä lainkaan, koska lämmitys muuttaa kevyen ja pöllyävän eli helposti harjattavan puuterilumen kosteaksi ja kiinteäksi nuoskaksi. Kun lunta pyryttää, vaihteita pitää vain puhdistaa jatkuvasti. Helpointa se on koneharjoilla, joita voittoa tavoittelevaksi yhtiöksi muuttunut VR-Yhtymä Oy innokkaasti romutti joutavina noin 10 vuotta sitten. Koneharjaus tulee kuitenkin vaikeaksi, jos ratakapasiteetti on käytetty kaupallisille junavuoroille. Silloin ei ole aikaa ajaa harjalla välissä. Eikä ole aikaa miesharjauksellekaan. Silloin esitänkin kysymyksen siitä, miksi pitää yrittää ajaa minimivuoroväliä ilman pelivaraa? Mitä jos luovuttaisiin tiheän vuorovälin mantrasta ja siirryttäisiin luotettavaan vuoroväliin?
Antero