edelliseen junaan kerkiää vain jos Pisaran kiertäminen kestää yli kahdeksan minuuttia. Kauanko se kestäisi?
Pisaran kiertäminen kestäisi 10 minuuttia + todennäköisesti n. minuutin tasausaika Helsingissä.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
edelliseen junaan kerkiää vain jos Pisaran kiertäminen kestää yli kahdeksan minuuttia. Kauanko se kestäisi?
Kyllä kai se ruuhka-aikana on ihan aktiivisessa käytössä?Myös Vuosaaressa on aseman takana puolenvaihtopaikka varattuna. Nykyisellä vuorovälillä se ei ole aktiivisessa käytössä.
OK, tuntuu vähän pitkältä, mutta nyt kun asiaa ajattelen niin tuo on suurinpiirtein sama kuin Tikkurila - Pukinmäki väli I-junalla, ja siihen menee aikataulun mukaan 9 minuuttia. Eli 5 min vuorovälillä toiseen suuntaan menevä juna tulisi suurinpiirtein samaan aikaan Pasilaan, ei kerkiä vaihtaa, eli vaihtava säästäisi 5 minuuttia menemällä seuraavaan junaan. 4 min vuorovälillä ja 10 minuutin kiertoajalla aikaa vaihtoon olisi 2 minuuttia, joka ei oikein riitä, joten vaihtaja säästäisi 4 minuuttia, toisaalta jos kiertoaika on 11 minuuttia niin voisi säästää 8 minuuttia.Pisaran kiertäminen kestäisi 10 minuuttia + todennäköisesti n. minuutin tasausaika Helsingissä.
Lähdetään siitä, että raide ja laituri A ovat tulevien junien ja B lähtevien. Silloin se menee näin:Kahden vuorovälin ajan seisominen olisi junille hiukan hankalaa. Junan saapuessa hetkellä 0 (saapuvien junien vuorovälin kerrannaisina), se varaa yhden laiturin. Hetkellä 1 saapuu toinen juna. Hetkellä 2 saapuu kolmas juna, mutta ensimmänen ei ole lähtenyt, koska sehän seisoo kaksi vuoroväliä. Eli tosiasiassa seistään alle 2 vuoroväliä. Siten puolenvaihtoaikakaan ei ole kokonaista vuoroväliä.
En ole seurannut, mitä kaikkea Vuosaaressa tehdään. Foorumin metrokuljettajat osannevat selittää. Itse olen nähnyt puolenvaihtoa sekä ennen että jälkeen aseman. Oma proseduurinsa on junien lyhentäminen ja kerääminen varikolle meneväksi roikaksi.Eikös Vuosaaressa yleensä tehdä juuri näin?
Tietenkin vuorotarjonta hajaantuu, jos sitä jaetaan. Mutta onhan nytkin vuorotarjonta Huopalahden länsipuolella enintään puolet siitä, mitä se on itäpuolella.Kyse on enemmän vuorotarjonnan hajaantumisesta. Lähijunien vuoroväli ei ole aivan niin loistava, että palvelutarjontaa hirveästi olisi varaa hajauttaa. Käytännössä A-junaa vastaavan junan vuoroväliksi muodostuisi 20 minuuttia kumpaakin reittiä. Se ei runkolinjalle olisi kovinkaan kummoinen saavutus.
Avainkysymys on, mikä on Pasilan ja Pisaran kysynnän suhde. Asiaa voi pohtia myös siltä kannalta, onko älykästä tunkea kaikkia vuoroja Huopalahti–Pasila -välille muodostuvaan pullonkaulaan. Siitä syntyy väkisin kuormitetuin osuus, joka saattaa mitoittaa tarjotun kapasiteetin turhan suureksi muulle verkolle.
Avainkysymys on, mikä on Pasilan ja Pisaran kysynnän suhde. Asiaa voi pohtia myös siltä kannalta, onko älykästä tunkea kaikkia vuoroja Huopalahti–Pasila -välille muodostuvaan pullonkaulaan. Siitä syntyy väkisin kuormitetuin osuus, joka saattaa mitoittaa tarjotun kapasiteetin turhan suureksi muulle verkolle.
HKL-liikelaitoksen johtokunnan esityslista sanoi:Helsingin päärautatieaseman ja Pasilan aseman kuormitukseen vaikuttaa vähentävästi, mikäli kaupunkiradat tai osa niistä muutetaan liikennöitäviksi metrolla. Selvityksessä ”Pääkaupunkiraiteita - raideverkon kehittämisen ideoita Helsingin seudulle, HKL C: 3/2009” arvioitiin karkeahkolla tasolla Leppävaaran kaupunkiradan, Kehäradan ja pääradan kaupunkiraiteiden muuttamista metroradoiksi. ...
Pitkälti samaa porukkaahan tulee olemaan myös Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän palveluksessa.Lausunto vahvistaa edelleen käsitystäni siitä, että HKL:n puuhastelukioskin poistaminen suunnittelutoiminnan parista ei todellakaan tule liian aikaisin.
Lausunto vahvistaa edelleen käsitystäni siitä, että HKL:n puuhastelukioskin poistaminen suunnittelutoiminnan parista ei todellakaan tule liian aikaisin.
Pitkälti samaa porukkaahan tulee olemaan myös Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän palveluksessa.
Pitkälti samaa porukkaahan tulee olemaan myös Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän palveluksessa.
Jatkossa Helsingin kannan määrittelee KSV yksin, tosin sitä varten osa HKL:n suunnitteluyksikön henkilökunnasta siirtyy töihin KSV:lle eikä HSL:ään.
Oikeastaan tämä keskustelu kuuluisi varmaankin toiseen ketjuun, mutten löytänyt sopivaa, joten:Mutta HSL:n rooli on erilainen kuin HKL:n...
Ei pelkästään saata, vaan sen kuuluu ottaa. HSL:llä on kaksi tehtävää: toimia joukkoliikenteen tilaajana sekä tehdä seudun liikennejärjestelmäsuunnitelmat (LJS).HSL toki saattaa ottaa seudullisen koordinoijan roolin liikennehankkeista päätettäessä, mutta vielä ei voi tietää, käykö niin.