Pullonkaula siellä! Eiku tuolla! Eiku täällä! Eiku tossa....
On aivan oikein perusteltu Helsingin ratapihan ja erityisesti Helsinki C:n olevan tukossa, vaikka uudistukset ratapihalle tehtäisiin.
Helsingin asemaa ei voi maan päällä laajentaa purkamatta Kansallisteatteria, Sanomataloa, Kiasmaa ja Musiikkitaloa. Mutta miksi ylipäätään etenkin lähi- ja taajamaliikenteen junat pitäisi ajaa Töölönlahdelle ja Kaisaniemen puistoon?
Nappasin em. mainitusta lehdestä nämä
grafiikat, joista selviää, että pullonkaula on Helsinki C ja Pasilan pohjoispuoli, ei itse Pasilan asema. Tosin mielestäni Pisaralle tulisi Pasilassa tehdä maanalainen asema - jotta lentorata voi ajaa maan päälle Pasilassa. Kertaluokkaa kolme on halvempaa rakentaa Pisaralle tunneliasema Pasilaan kuin lentroradalle tunneliasema Pasilaan.
Pisara on välttämätön ei vain nyt mutta myös tulevaisuudessa.
Miten toteutetaan muun muassa:
* Kehäradan sujuva liikenne
* Espoon kaupunkirata junavuoroineen
* Lohjan kaupunkirata junavuoroineen
* ELSA-rata junavuoroineen
* HELI-rata junavuoroineen niin paikallis- kuin kaukoliikenteessä
* Kaukoliikenteen lisävuorojen lisääminen
* Taajamajunaliikenteen lisävuorojen lisääminen
* Lentorata junavuoroineen
* Pietarin junaliikenteen kasvu
* Mahdollinen Karkkila-Forssa-Pori rata junavuoroineen
Ilman Pisaraa?
Koko maan junaliikenteen kehittäminen on jumissa. Ensimmäiset elvytystoimet ovat Pisara, Riksun kolmioraide sekä lisäraiteet pääradalle Riksuun asti sekä Rantaradalle Kauklahteen asti.
Kun nyt Helsingin keskustasta liikennöidään kolmella haaralle muualle Suomeen, tulee haaroja tulevaisuudessa tuplat lisää. Näille kaikille tulee sekä Pisara-, taajama- että kaukoliikennettä.
Helsinki C on pussinperä joka ei kestä yhtäkään uutta junavuoroa ilman Pisaraa.
Puretaanko Kansallisteatteri vai Töölönlahden alueen rakennukset?
Tai mitä jos laitettaisiin rautateiden metromainen/S-tog/Tunnelbana -liikenne Pisaraan?