- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Ja miksi sen pitisi olla vain 6500 joukkoliikennematkustaa enemmän/vrk? Olen esittänyt perustelut miksi se voisi olla 5-10 kertaa enemmän.Sulla on varmaan lähde tuolle?
Miten voi mennä liukuportailla väärään suuntaan?Yli kaksi minuuttia ei silti ole mitenkään merkityksetön aika. Ja liukuportaista on hyötyä vain jos ne sattuvat viemään oikeaan suuntaan - muutenhan joutuu ihan omin jaloin kävelemään vielä takaisin sen matkan, minkä portaat kuljettivat väärään suuntaan.
Pisaran joka asemalla on ilmeisesti liukuportaat 2 suuntaan. Jos on vahingossa valinnut väärän poistumisreitin niin oppii varmaan seuraavan kerran mennä oikeaa.
Päärautatieaseman laitureilta pääsee ulos vain yhteen suuntaan. Jos on istunut viimeisessä vaunussa kun juna saapuu ja on menossa vakika Kansallismuseon tai Oopperan suuntaan, niin tulee kanssa junamitallisen verran ylimääräistä kävelyä.
Minä olen kököttänyt. Reittiopas ei huomioi ruuhka-aikoja. se ilmoittaa 16 minuuttia Pasilasta Oopperaan ja 18 minuuttia oopperasta Pasilaan. On se tietenkin vähemmän kuin 30 mutta jos Pasilansilta on tukossa niin silloin vaunulta kestää 10-15 minuuttia ylittää pelkkä silta. Oikea reitti vetää raitiotie Pasilasta Töölöön päin on Savonkatua ja Nordensköldinkatua pitkin mutta sellaista ei ole missään suunnitelmissa. Lisäksi nykyisen seiskan vuoroväli on niin harva (9-12 min) että jos vaihdot eivät osu nappiin ja on ruuhka, niin voi mennä 40 minuuttia määränpäähän saapumiseen.Heh... Et sitten ole koskaan kokeillut tuota väliä? En ole ikinä siinä puolta tuntia kököttänyt, edes sillä kerralla kun ensimmäinen vaunu hajosi ja piti vaihtaa toiseen. Reittiopaskin ilmoittaa ajaksi varttitunnin.
Jos se rakennetaan light-rail standardein ja maanpäällisenä tai lähellä kadun pintaa esim Haagasta Meilahteen asti niin halvemmaksi tulisi. Kallein osuus olisi merenalainen Katajanokasta Laajasaloon, mutta sillekin reitille on vaihtoehtoja.Jos sellaisen metron hinta on 1 miljardi, niin kantakaupungin alle rakentaminen on sitten merkittävästi pellon alle rakentamista halvempaa. Mitään muuta selitystä en keksi sille, että se olisi halvempi kuin Länsimetro tai Kehärata.
Matkustajamäärät sisä-suomesta lentokentälle eivät ole niin suuret että kannattaisi rakentaa erikseen mitään uutta yli 20 km pitkää tunnelirataa kehäradan lisäksi ainakaan kovin pitkään aikaan.Olen ymmärtänyt, että lentokentän kautta olisi tarkoitus vetää nopeat raiteet. Silloin asuinalueiden ohittaminen olisi vain plussaa, kun ei siellä kuitenkaan pysähdyttäisi. Lisäksi, kaikella kunnioituksella, epäilen asiantuntemustasi väittää, ettei esim. Tampereen keskustasta suoraan lentokentälle kulkeva juna lisäisi joukkoliikennematkustusta "juuri ollenkaan".
t. Rainer