Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Totta. Mutta halusin kärjistää, koska asia näyttä erilaiselta riippuen siitä, miten se esitetään.Ei nyt sentään. Hankearvioinnin mukaanhan Pisara pienentää matkavaivaa ja lisää joukkoliikenteen käyttöä. Hyödyt eivät vain ole yhtä suuria kuin hankkeen arvioidut kustannukset.
Kun on laskettu, että miljoona päivittäistä joukkoliikennematkaa voi lisääntyä 0,0065 miljoonalla matkalla, se on oikeasti ei mitään.
Luvut, joilla tuo lisäys lasketaan, ovat suunnilleen sata kertaa epätarkempia, kuin saatu tulos. Siksi en pidä rehellisenä antaa kuvaa, että aivan varmasti Pisara lisää joukkoliikenteen käyttöä, koska menetelmän tarkkuuden puitteissa se todennäköisesti voi yhtä hyvin vähentää joukkoliikenteen käyttöä.
Eli jos olisi vuorenvarmaa, että todellakin miljoona päivittäistä matkaa lisääntyisi 0,0065 miljoonalla, niin onhan sekin tietenkin lisäys, mutta silloinkin täysin merkityksetön kokonaisuuden kannalta. Vaikka Pasilan eteläpuolelle matkustavien lähijunan käyttäjien määrään (114.000 nousijaa ja poistujaa) verrattuna luku onkin merkittävämpi, joskaa ei suuri.
Palvelutason kanssa on myös totta, että se vähentää matkan vaivaa – mutta vain niiltä, joiden määränpää sattuu Pisaran asemien suhteen sopivasti. Yhtä totta on myöskin sanoa, että Pisara lisää matkavaivaa ja heikentää palvelutasoa, koska näin tapahtuu niille, joiden on ollut helppo kulkea määränpäähänsä Rautatieaseman lähijunaraiteilta. Lyheneviä ja piteneviä matkoja on havainnollistettu hankearvion sivun 36 kuvissa.
Laskelman tarkkuudella voittajien ja häviäjien summa jää voittajien puolelle. Mutta epäilen, että se voi jäädä myös häviäjien puolelle laskennan tarkkuuden puitteissa.
LiVi:n raportin herkkyystarkasteluista (sivu 53) saa jotain osviittaa siitä, miten tarkka tulos on, ja miten se muuttuu kun joitain lähtötietoja muutetaan. Herkkyystarkasteluita ei kuitenkaan ole tehty muutamien menetelmään liittyvien hyvin karkeiden vakioiden arvojen muutoksista. Mutta ei myöskään suurten investointikustannusten aiheuttamien matkalippujen hinnankorotusten vaikutuksesta, koska HSL toi ne julki vasta silloin, kun LiVi:n hankearviointi oli jo tehty.
Hinnankorotusten vaikutusta ei liene huomioitu myöskään HLJ 2015 -luonnoksessa, johon Pisaran lisäksi listattiin Kivenlahden metro. HSL:n arvio pääasiassa Matinkylän metron vaikutuksesta joukkoliikenteen kustannuksiin oli noin 65 M€/vuosi. Sen perusteella Pisara ja Kivenlahden metro yhdessä toisivat noin 150 M€/vuosi lisää korotuspaineita. Kaikkiaan näistä kolmesta tulisi ehkä tarve korottaa HSL:n lipunhintoja noin 70 %. Tämän suuruusluokan hinnankorotukset voivat hyvinkin kääntää liikennemallin kulkutapamuutoket negatiivisiksi. Mutta sitä siis ei ole laskettu.
Antero