Joukkoliikenteen nousujen määrän kasvu 3800 nousulla tarkoittaa vuorokautisten nousejan määrän kasvua 25 000 - 28 000 nousulla.
Raide-Jokerin hankearvioinnissa aamun huipputunnin ja koko vuorokauden suhdeluku on ollut luokkaa 6,5 - 7,1.
Ehkä palataan puhumaan aidoista aitoina ja aidan seipäistä aidan seipäinä.
Raide-Jokerin raportissa kerrotaan sivulla 14 että joukkoliikennematkojen määrä nousee pk-seudulla kanssa "vain" 5300 matkalla. Miten tuohon lukuun ollaan päästy jos Raide-jokerilla kulkisi v 2035 82.000 matkustajaa vuorokaudessa kun bussi-Jokerilla kulkisi 45.000 (taulukko sivu 11)? Tietysti jos Raide-jokeria ei rakennettaisi, niin osa matkustajista kulkisi muilla bussilinjoilla, ja osa autolla, kevyellä liikenteellä tai junalla + metrolla keskustan kautta esim. Jokerihan ei kulje keskustan kautta jossa ruuhkat ja pysäköintipaikkojen puute estävät pintaliikennettä, joten sen mahdollisuudet lisätä matkustajia ovat pienemmät kuin raskaan raideliikenteen yhteydellä keskusta-alueella jollainen Pisara on. Pisaran kohdalla ei ole vaihtoehtoista tapaa lisätä matkoja omalla autolla tai bussilla keskustaan, ainoastaan metron avulla pystyttäisiin matkojen lisäämiseen. Pisaran rakentamatta jättäminen jättää keskustaan tulevien matkojen määrän suurin piirtein nykyiselleen, seudun sisällä vain matkat lähiöiden välillä lisääntyvät ja kuten tunnetusti, niiden osuus omalla autolla ovat suuremmat kuin matkat lähiöistä keskustaan.
Sen haluaisin tietää mistä ovat Pisara-raportin
http://portal.liikennevirasto.fi/po...viointi ratasuunnitelmavaiheessa 12.11.14.pdf eri asemien matkustajalukuennusteet sivulla 31 otettu. Ovako ne teoreetisia matkustajamääriä minkä asemat pystyvät nielemään vai mistä ennusteet on otettu? Lisäksi kummastuttaa väite Töölön asemasta sivulla 29:
pisara-raportti sanoi:
Töölön asema palvelee lähinnä alueelle alkavaa ja sinne päättyvää matkustusta. Töölön asema
palvelee lisäksi Olympiastadionin ja muiden Töölönlahden suurten yleisötapahtumien
kävijöitä. Töölön aseman käyttäjämäärä on noin neljänneksen Hakaniemen kysynnästä vastaten
suuruusluokkana Kauniaisten aseman tulevaa käyttöä. Asema tulee olemaan Pisaran
asemista hiljaisin 24 000 päivittäisellä käyttäjällään.
Meinasi lentää aamukahvit paidalle kun sitä verrataan Kauniaisten asemaan .
Tietävätkö herrat ja rouvat jotka ovat raportin laatineet että koko Kauniaisissa asuu 9000 asukasta ja sitä palvele 2 asemaa (Kauniaisten aseman lisäksi Koivuhovi palvelee Kauniaisten länsiosaa), ja että koko Kauniaisiin ei ole suuniteltu lisää asutusta mikä nostaisi aseman matkustajamääriä. Kauniaisten katuverkko lisäksi on rakennettu hevosliikenteen aikakautena ja aiotaan sellaiseksi jättää, eli sinne ei haluta läpiajoliikennettä Espoosta joka voisi lisätä aseman käyttäjämääriä.
En kirjoittaisi tästä ellei koko raportista olisi ainesta varsinaiseksi uutisankaksi, joka paljastaa raportin laatijoiden tietämättömyyden.
Eniten kuitenkin ihmetyttää miksi Töölön aseman jolla on liukuportaat kummassakin päässä ettei se ole missään pussinperässä, ja isoja työpaikkakeskittymiä läheisyydessä (monet sairaaalat ym) ja tuleva uusi jäähalli eivät voisi nostaa päivittäisiä matkustajamääriä 30.000 yli. Nykyisin alueella iltaisin pidettääviin tilasuuksiin tullaan omalla autolla, varsinkin jos tullaan naapurikunnista, koska joukkoliikentellä sinne pääsee huonosti.
Tämän raportin matkustajamäärien ennustamisen perusteet ja se miten on saatu joukkoliikennematkojen kokonaismäärän nousuksi "vain" 6500 pitää kirjoittaa auki koska muuten se ei kerro päätöksentekijöille mitään.
EDIT:
Kun lukee raporttia lisää niin paljastuu lisää kummallisuuksia:
Verratkaa
pisara-raportti sivu 42 ylhäällä: sanoi:
"Kokonaisuudessaan henkilöautoliikenteen ajokilometrit vuodessa alenevat noin 7,5 miljoonaa
ajoneuvokilometriä"
tähän
sama sivu alhaalla: sanoi:
Tieliikenteen ajosuoritteen vähenemä on Pisararadan myötä
noin 7,5 miljoonaa kilometriä vuorokaudessa,..
eli kummin päin laitetaan? 7.5 milliä vuorokaudessa on liikaa mutta vuodessa tosi vähän, jos jakaa 365:llä niin vähentäisi 20.000 km
pisara-raportti sivu 46 sanoi:
Kaikkien Helsingin seudulla tehtävien joukkoliikennematkojen ovelta ovelle
-keskinopeus kasvaa arvosta 27,8 km/h arvoon 28,1 km/h.
Tähänkö oivalliseen johtopäätökseen perustuu matkustajamäärien kasvu 6500:lla? Siis jos tikkurialaisten ja myyrmäkeläisten ja leppävaaralaisten joukkoliikennematkat keskeisiin paikkoihoin helsingin keskustaa lyhenevät 10 minuutilla niin nurmijärveläisten samana pysyminen kumoaa Pisaran hyödyt. Tätä kutsutaan "happamia nuo pihlajamarjat" päättelyksi.
pisara-raportti sivu 52 (herkkyystarkastelu) sanoi:
Ratalenkin matka-aika:
Ratalenkin matka-ajan nopeuttaminen yhdellä minuutilla lisää käyttäjähyötyjä noin 28 % perustarkasteluun nähden. Tämä johtuu siitä, että erustarkastelussa
Pisararata voi jopa hieman pidentää joidenkin junamatkustajien matka-aikoja Helsingin ydinkeskustaan, kun taas tässä herkkyystarkastelussa tällaisia matkaaikahaittoja kokevien matkustajien määrä on huomattavasti vähäisempi, mikä heijastuu
suoraan käyttäjähyötyjen määrään. Nopeutus tuo suuret hyödyt, koska muutos kohdistuu isoon matkustajamäärään.
Joukkoliikenteen kysyntä reagoi verrattain herkästi ratalenkin ajoajan nopeuttamiseen, koska Helsingin ja Pasilan välinen kysyntä on erityisen herkkä matka-ajan
muutoksille.
Kokonaishyödyt yhteensä ovat noin 17 % suuremmat kuin perustarkastelussa.
Nyt junilta kestää 5 minuuttia Pasilasta päärautatieasemalle. Jos tätä matka-aikaa lyhennettäisiin minuutilla joka olisi teknisesti mahdollista, pitäisi junamatkustuksen silloinkin räjähtää nousuun! Tai toisin päin, kasvattaako minuutin pidennys halua jäädä junasta pois Pasilassa ja kulkea loppumatka bussilla tai raitiovaunulla? No eipä taida? Valitettavasti raportin laaatijat ovat tainneet suorittaa loppututkinnon jostain yliopistoista eli heiltä ei voi ottaa enää diplomia pois.
t. Rainer