Esim. suurnopeusrata Ouluun on päätettiin rakentaa Matti Vanhasen pääministerikaudella, vaikka aiemmin vähintään 200 km/h liikennöitävän radan kaavailtiin päättyvän Seinäjoelle.
Se mikään suurnopeusrata ole.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Esim. suurnopeusrata Ouluun on päätettiin rakentaa Matti Vanhasen pääministerikaudella, vaikka aiemmin vähintään 200 km/h liikennöitävän radan kaavailtiin päättyvän Seinäjoelle.
Vanhasen toisen hallituksen liikennepoliittisella selonteolla tehtiin Matinkylän metro, Kehärata, Vaasan radan sähköistys ja Kemijärven radan sähköistys. Liikenneministerikin oli keskustalainen. Metron valtionosuus oli nimellisesti 240 M€, Kehäradan taisi olla 500 M€, nuo kumpikin sähköistys siellä maaseudulla 15 + 15 M€. Valtakunnallista metrossa ja Kehäradassa on vain valtio maksajana, muuten kumpikin on Helsingin seudun kaupunkikehityshankkeita. Siitä en osaa sanoa, miten valtakunnallisia nuo vähän liikennöityjen ratojen sähköistykset olivat. Ehkä sitä oli ainakin Kemijärvi, koska sähköistyksen syynä on yksi Helsingistä lähtevä junapari vuorokaudessa. Valtakunnallista siis se, että junallinen hesalaisia matkustaa Kemijärvelle hiihtelemään.Mitä nyt muistelee Keskustan hallitusvuosien aikana aloitettuja hankkeita, niin kyllä vahva paino on ollut valtakunnan tason hankkeissa. Niitä vain tehdään Keskustan valtakaudella enemmän suurten kaupunkiseutujen ulkopuolella eli keskisuurten kaupunkien ympäristöissä ja kaupunkien välisten maantie- ja rautatieyhteyksien kehittämisessä.
Tuo Kemijärven radan sähköistys on kansa yksi kummajainen, kun on etelässä tärkeämpiäkin ratoja odottamassa?Vanhasen toisen hallituksen liikennepoliittisella selonteolla tehtiin Matinkylän metro, Kehärata, Vaasan radan sähköistys ja Kemijärven radan sähköistys. Liikenneministerikin oli keskustalainen. Metron valtionosuus oli nimellisesti 240 M€, Kehäradan taisi olla 500 M€, nuo kumpikin sähköistys siellä maaseudulla 15 + 15 M€. Valtakunnallista metrossa ja Kehäradassa on vain valtio maksajana, muuten kumpikin on Helsingin seudun kaupunkikehityshankkeita. Siitä en osaa sanoa, miten valtakunnallisia nuo vähän liikennöityjen ratojen sähköistykset olivat. Ehkä sitä oli ainakin Kemijärvi, koska sähköistyksen syynä on yksi Helsingistä lähtevä junapari vuorokaudessa. Valtakunnallista siis se, että junallinen hesalaisia matkustaa Kemijärvelle hiihtelemään.
"Suurnopeusrata" Seinäjoelta Ouluun on sitten siltarumpupolitiikkaa viimeisen päälle. Lentäen olisit jo perillä ja paljon halvemmalla kuin VR:n monopolihinnoilla. Tuon hankkeen rinnalla Kivenlahden metro näyttää rahasampolta.
^ Vähän epäilen, että noiden luettelemiesi tienristeysten välillä olisi niin paljoa liikennettä, että se perustelisi radan nopeusluokan noston. Ilman Helsinkiä radan liikennöinti hoituisi kiskobusseilla, mutta luultavasti olisi kannattavampaa myydä rata romuraudaksi ja ajaa ihan vaan busseilla.
koko E18 moottoritiehanke Loviisasta itärajalle?
^ Vähän epäilen, että noiden luettelemiesi tienristeysten välillä olisi niin paljoa liikennettä, että se perustelisi radan nopeusluokan noston. Ilman Helsinkiä radan liikennöinti hoituisi kiskobusseilla, mutta luultavasti olisi kannattavampaa myydä rata romuraudaksi ja ajaa ihan vaan busseilla.
IC 55:tä (lähtöaika Hki 16:06) jonkin verran perjantaisin käyttäneenä voin vahvistaa, että kyseinen juna on juurikin perjantaisin toistuvasti loppuun myyty - ainakin reitin eteläisimmän etapin osalta.En ole aikoihin ostanut lippua viime tinkaan, mutta joitakin vuosia sitten oli tilanne se, että joihinkin perjantain juniin pohjoisen suuntaan ei enää saman viikon keskiviikkona saanut lippua kuin tuurilla. Ja puhutaan kuitenkin jopa 15-vaunuisista junista.
Mun ymmärtääkseni liikenne-infrahankkeen ei tarvitse olla kansainvälinen saadaakseen EU-tukea. Esim Budapestin uusin metrolinja on saanut EU-tukea ja aika suuren osankin.Eikös tämä ollut jokin EU-huipputähtihanke? Tällaisessa huippusfäärissä leijailee stadin apulaiskapunginjohtaja Penttilä perustellessaan Pisaraa sillä, että se on suora jatke Via Balticalle sekä osa reittiä Tukholmasta Venäjälle. Ja siksi EU-tukea saadaan Pisaralle 20 %:n rahoitusosuudella. Lähde: HBL:n juttu perjantaina 14.11. otsikolla "Centrumslingan kostar minst 956 miljoner".
Mutta selvää on, että pohjoisen junayhteydet ovat erittäin tärkeitä käyttäjilleen, enkä näe Seinäjoki - Oulu -radan tasonnostoa millään tavoin tarpeettomana.
Minä vähän epäilen että et ole ikinä matkustanut junalla Ouluun.