- Liittynyt
- 16 Kesäkuu 2006
- Viestit
- 359
VR Oy on valinnut seisottamisen Helsingissä, koska se on sille taloudellisesti edullisempaa. Aamuruuhkan jälkeen ruuhkavuorot jäävät odottamaan Helsinkiin, koska iltaruuhkan suunta on Helsingistä pois. Jos Helsinki olisi monen muun kaupungin keskusta-aseman tapainen eli ettei siellä ole ylimääräisiä pysäköintiraiteita, junat olisi pakko ajaa Helsingistä pois. Nyt VR Oy vain säästää tuon ajamisen ja sanoo, ettei kapasiteetti riitä, jos se ei riitä pysäköintiin Helsingissä.
Hieman tietoa seisottamisesta. Aamuruuhkan jälkeen suurin osa kalustosta siirretään ilmalan varikolle, useimmat 5-yksikön pötköissä kuljettajatarpeen minimoinniksi. Osa kalustosta jää linnunlaulun seisontaraiteille, ja osa laituriin odottamaan iltaruuhkaa. Se miksi kalustoa seisotetaan laitureilla, johtuu vain ja ainoastaan siitä, että kuljettajatarve yritetään minimoida. Esim laituriin aamuruuhkan jälkeen jäävä junayksikkö toimii lisärunkona iltaruuhkaa varten. Kun se odottaa valmiina laiturin eteläpäässä, niin ei tarvita ylimääräistä henkilöä kasaamaan iltaruuhkaan pidempää junaa, vaan se tapahtuu siten, että jokin vuorossa oleva juna kytkeytyy siihen matkustajien poistuttua junasta. Näin kaksi asiaa hoituu yhden henkilön toimesta. Mikäli jokaiselle iltaruuhkan junalla tarvittaisiin erillinen kasaus, se vaatisi lisätyövoimaa, eli eiköhän jokainen firma yritä päästä niin vähällä miehityksellä kuin mahdollista.
Tämä on kai yritystalouden yksi peruslähtökohta. Junan siirtäminen turhan takia pois ja takaisin ei tuo minkäänlaista lisäarvoa taloudellisessa mielessä. Jo nyt joudutaan tekemään turhia siirtoajoja, raidekapasiteetin takia. Eli näitä helsinki-ilmala välisiä siirtoajoja. Osa kalustosta käy toki huollossa, mutta suuri osa vain odottaa klo 10-14 välisen ajan iltaruuhkaa.
Siirtoajot ovat siis pakon sanelema asia. Ja tästä päästäänkin siihen, eli niihin kaluston seisottamisiin esim Keravalla, Kirkkonummella jne. Osa kalustosta varmaan mahtuisikin seisomaan näillä pääteasemilla, mutta ei millään kaikki. Siirtoajoa esim kirkkonummelta ilmalaan tulee melkoinen matka, ja se varaa raidekapasiteettiakin, ja myös kuljettajakapasiteettia. Nykyisinhän helsinki-ilmala väli ei häiritse varsinaista junaliikennettä, muuta kuin linnunlaulun vaihteiden kohdalla, alle minuutin ajan. Eikä matka-aika helsingistä ilmalaankaan olen järin pitkä. Se olisi sitten eri asia, mikäli Keravalla ja Kirkkonummelle perustettaisiin isot säilytysraiteistot.