Jos kehärata/pisararata tekee jonkun kiepin, ja linjatunnus on koko matkalla sama, niin veikkaan että 70% matkustajista valitsee väärän junan. Ainoa tapa jotenkin hanskata on säilyttää nykyiset linjat esim E=keskusta-Espoo, M=keskusta-Myyrmäki-lentoasema, I=keskusta-Tikkurila-lentoasema ja K=keskusta-Kerava. Sama juna joutuu siis matkansa aikana käyttämään 4 erilaista reittikilpeä. Jos haluaa matkustaa esim Töölöstä Korsoon niin mistä matkustaja voi oikein tietää mihin junaan hänen pitää nousta?
Mikäli olisi kaksi linjaa, olisi Töölössä ollessaan matkustajalla vaihtoehtoina junat länteen (Espoo (E), Lentokentälle (K)) ja itään (Keravalle K, Lentokentälle (E)). Näistä vain yksi menee loogisesti Korsoon. Tämä ei ole yhtään sen vaikeampaa kuin mennä Tikkurilasta Korsoon K-junalla, vain ja ainoastaan oikea suunta on valittava aseman näyttöjen kertoman määränpäätekstien avulla. Töölöstä Korsoon ei ainakaan minun logiikallani eroa tuosta mitenkään.
Hahmottelin linjoja tietokoneella ja tulin siihen tulokseen, ettei 3BT kaivokadulla -tyyppisiä linjatunnusongelmia syntyisi kuin Pasilan asemalla. Sielläkin on varsin selkeä laiturijako ja hyvä matkustajainformaatio laitureilla. Tällöin homma menisi näin:
Laituri A ja B:
E Huopalahti - Espoo
E Helsinki - Lentokenttä
K Huopalahti - Lentokenttä
K Helsinki - Kerava
Laituri C ja D:
K Tikkurila - Kerava
K Helsinki - Lentokenttä
E Tikkurila - Lentokenttä
E Helsinki - Espoo
Koska laiturit A, B, C ja D ovat fyysisesti täysin eri laiturit, uskoisin homman pelittävän näinkin. (Vastaavasti neljän linjatunnuksen yksi yhtenäinen linja on melkoinen soppa sekin). Oikeastaan kyseessä olisivat Pasilan kaksi eri asemaa, läntinen (A,B) ja itäinen (C,D). Näin erottelemalla ongelmia ei ainakaan olisi, linjakarttaankin itäisen ja läntisen aseman välille olisi helppo piirtää kävely-yhteys. Onhan matka läntisimmältä laiturilta itäisimmälle tosiasiassa melko pitkä kun otetaan liukuportaat yms. mukaan.
Sanoisin kyllä että 70% ehdotuksesi on matkustajien rajua aliarviointia.