Pisararata

Jos kehärata/pisararata tekee jonkun kiepin, ja linjatunnus on koko matkalla sama, niin veikkaan että 70% matkustajista valitsee väärän junan. Ainoa tapa jotenkin hanskata on säilyttää nykyiset linjat esim E=keskusta-Espoo, M=keskusta-Myyrmäki-lentoasema, I=keskusta-Tikkurila-lentoasema ja K=keskusta-Kerava. Sama juna joutuu siis matkansa aikana käyttämään 4 erilaista reittikilpeä.

Luonnollisestikaan juna ei kulkisi koko matkaa samalla tunnuksella mutta ei siinä myöskään neljää tunnusta tarvita. Kaksi on jo riittävästi.
 
Luonnollisestikaan juna ei kulkisi koko matkaa samalla tunnuksella mutta ei siinä myöskään neljää tunnusta tarvita. Kaksi on jo riittävästi.

Silloin eksymisvaara iskee nimenomaan Pasilan asemalla. Jos linjatunukset ovat esim A =rantaradan haara keskustan ja Hakaniemen kautta kiertäen lentokentälle ja B = pääradan haara päinvastoin, niin Pasilasta kohti keskustaa kulkee kaksi A:ta ja kaksi B:tä ja Pasilasta poispäin myös kaksi A:ta ja kaksi B:tä. Pelkkä määränpääkyltti linjatunnuksen lisäksi ei riitä, koska Pasilasta menisi silloinkin kaksi A:ta Espooseen ja kaksi A:ta lentokentälle, mutta eri suuntiin. Jos olet ulkopaikkakuntalainen ja haluat päästä vain Pasilasta Hakaniemeen niin ota niistä sitten selvää millä niistä pääsee suorinta reittiä.

t. Rainer
 
Jos nyt olis pakko esim neuvoa rautalangasta jollekin millä kolmosella pääsee esim Hakaniemen torilta Olympialaiturille, niin hommasta ei tulisi yhtään mitään.
"Mene 3B:llä siihen suuntaan, jonka pysäkkikilvessä lukee Eira Kauppatori."

Meniköhän tuokaan oikein? Ainakin 3B ratikan määränpäätietona matkalla etelään lukee minusta nyt Kaivopuisto eikä Kauppatori. Mutta onko kaikki pysäkkikilvet päivitetty?
 
Viimeksi muokattu:
Jos olet ulkopaikkakuntalainen ja haluat päästä vain Pasilasta Hakaniemeen niin ota niistä sitten selvää millä niistä pääsee suorinta reittiä.

Se kyllä selviää aseman opasteilla. Täysin linjatunnuksista riippumatta oikea laituri täytyy silti löytää jollain keinoin. Ja Hakaniemeen pääsee Pasilasta ainoastaan yhdeltä laiturilta; siltä, jonka kyltissä lukee Hakaniemi - Keskusta. Ja siinä toisessa lukee Töölö - Keskusta. Sieltä ei pääse Hakaniemeen. Pasilan Pisara-junien on joka tapauksessa pakko tulla juuri tietyille laitureille.

En silti kannata, että Pisaralla ajettaisiin junia ristiin Kehäradan ja muiden ratojen välillä, vaan Kehäradan junien tulisi pysyä Kehäradalla.
 
Jos kehärata/pisararata tekee jonkun kiepin, ja linjatunnus on koko matkalla sama, niin veikkaan että 70% matkustajista valitsee väärän junan. Ainoa tapa jotenkin hanskata on säilyttää nykyiset linjat esim E=keskusta-Espoo, M=keskusta-Myyrmäki-lentoasema, I=keskusta-Tikkurila-lentoasema ja K=keskusta-Kerava.

Tästä tuli muuten offtopicina mieleeni, että tuo M-junan tunnus on hämäävä, varsinkin jos se jossain vaiheessa tulee risteämään metron kanssa. (vertaa metron oranssi M ja M-junan oranssi M) :)
 
Jos kehärata/pisararata tekee jonkun kiepin, ja linjatunnus on koko matkalla sama, niin veikkaan että 70% matkustajista valitsee väärän junan. Ainoa tapa jotenkin hanskata on säilyttää nykyiset linjat esim E=keskusta-Espoo, M=keskusta-Myyrmäki-lentoasema, I=keskusta-Tikkurila-lentoasema ja K=keskusta-Kerava. Sama juna joutuu siis matkansa aikana käyttämään 4 erilaista reittikilpeä. Jos haluaa matkustaa esim Töölöstä Korsoon niin mistä matkustaja voi oikein tietää mihin junaan hänen pitää nousta?

Mikäli olisi kaksi linjaa, olisi Töölössä ollessaan matkustajalla vaihtoehtoina junat länteen (Espoo (E), Lentokentälle (K)) ja itään (Keravalle K, Lentokentälle (E)). Näistä vain yksi menee loogisesti Korsoon. Tämä ei ole yhtään sen vaikeampaa kuin mennä Tikkurilasta Korsoon K-junalla, vain ja ainoastaan oikea suunta on valittava aseman näyttöjen kertoman määränpäätekstien avulla. Töölöstä Korsoon ei ainakaan minun logiikallani eroa tuosta mitenkään.

Hahmottelin linjoja tietokoneella ja tulin siihen tulokseen, ettei 3BT kaivokadulla -tyyppisiä linjatunnusongelmia syntyisi kuin Pasilan asemalla. Sielläkin on varsin selkeä laiturijako ja hyvä matkustajainformaatio laitureilla. Tällöin homma menisi näin:

Laituri A ja B:

E Huopalahti - Espoo
E Helsinki - Lentokenttä

K Huopalahti - Lentokenttä
K Helsinki - Kerava

Laituri C ja D:

K Tikkurila - Kerava
K Helsinki - Lentokenttä

E Tikkurila - Lentokenttä
E Helsinki - Espoo

Koska laiturit A, B, C ja D ovat fyysisesti täysin eri laiturit, uskoisin homman pelittävän näinkin. (Vastaavasti neljän linjatunnuksen yksi yhtenäinen linja on melkoinen soppa sekin). Oikeastaan kyseessä olisivat Pasilan kaksi eri asemaa, läntinen (A,B) ja itäinen (C,D). Näin erottelemalla ongelmia ei ainakaan olisi, linjakarttaankin itäisen ja läntisen aseman välille olisi helppo piirtää kävely-yhteys. Onhan matka läntisimmältä laiturilta itäisimmälle tosiasiassa melko pitkä kun otetaan liukuportaat yms. mukaan.

Sanoisin kyllä että 70% ehdotuksesi on matkustajien rajua aliarviointia.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tästä tuli muuten offtopicina mieleeni, että tuo M-junan tunnus on hämäävä, varsinkin jos se jossain vaiheessa tulee risteämään metron kanssa. (vertaa metron oranssi M ja M-junan oranssi M) :)

Saa nähdä, mitkä ovat kirjaimet tulevaisuudessa, mutta nykyinen systeemi ei (totuttuun tapaan) ole looginen. Suunnitteluyksikössä ei yksinkertaisesti osata erottaa näitä toisistaan.

Jos yhtään lanttu leikkaisi, metrolinjat saisivat tunnukset M1 (MM-RL) ja M2 (VS-RL) erotukseksi M-junasta. Lisäksi poikkeusliikenteeseen tunnukset M3 ja M4. Sitten voisi metromiehet jälleen paukutella henkseleitä ja hokea, kuonka hieno ja moderni kahden linjan verkosto täällä onkaan.
 
Eikö linjanimeäminen olisi yksinkertaisinta tehdä yhteen suuntaan:
- K Kerava - Pisara - Espoo
- E Espoo - Pisara - Kerava
- I Lentokenttä - Tikkurila - Pisara - Myyrmäki - Lentokenttä
- M Lentokenttä - Myyrmäki - Pisara - Tikkurila - Lentokenttä.

Kirjaimet ei paljoa maksa.
 
Tästä tuli muuten offtopicina mieleeni, että tuo M-junan tunnus on hämäävä, varsinkin jos se jossain vaiheessa tulee risteämään metron kanssa. (vertaa metron oranssi M ja M-junan oranssi M) :)

Sitähän se tietysti on. Olen muutama vuosi sitten jopa antanut asiasta palautteen VR:lle mutta vastaus ei ollut kovin mieltä ylentävä. Toivoisin kuitenkin että miettisivät kantansa uudelleen viimeistään sitten kun Kehärata valmistuu.

Mitä Pisaran linjatunnuksiin tulee niin kirjaimet uhkaavat todellakin loppua kesken jos jotain tolkkua halutaan saada aikaan, joten ne tarvitsisivat ennemin jotain lisänumeroita tai vastaavaa kertomaan mihin suuntaan juna kiertää jne.

t. Rainer
 
Tästä tuli muuten offtopicina mieleeni, että tuo M-junan tunnus on hämäävä, varsinkin jos se jossain vaiheessa tulee risteämään metron kanssa. (vertaa metron oranssi M ja M-junan oranssi M) :)

Mulla on jostain epämääräinen mielikuva, että se olisi jopa tarkoituksella samankaltainen metron tunnuksen kanssa, ikään kuin odottamassa sitä, että Martinlaakson rata muutetaan alkuperäisen suunnitelman mukaisesti metroradaksi. Saattaa olla urbaanilegendaa tosin tämä.
 
M-tunnus juontaa siitä ajasta, kun Martinlaakson rata avattiin. M niin kuin Martinlaakso. Kun jatko Vantaankoskelle avattiin, ei M enää ole merkannut mitään. Tosin onhan Martinlaakson rata erittäin metromainen, mutta soisi silti metron itseisarvoksi muuttuneen tunnuksen olevan jotain M-junasta eroavaa.
 
Mulla on jostain epämääräinen mielikuva, että se olisi jopa tarkoituksella samankaltainen metron tunnuksen kanssa, ikään kuin odottamassa sitä, että Martinlaakson rata muutetaan alkuperäisen suunnitelman mukaisesti metroradaksi. Saattaa olla urbaanilegendaa tosin tämä.
On urbaanilegenda.

M-tunnus juontaa siitä ajasta, kun Martinlaakson rata avattiin. M niin kuin Martinlaakso. Kun jatko Vantaankoskelle avattiin, ei M enää ole merkannut mitään. Tosin onhan Martinlaakson rata erittäin metromainen, mutta soisi silti metron itseisarvoksi muuttuneen tunnuksen olevan jotain M-junasta eroavaa.

Siis metronko pitää muuttaa tunnusta että M-juna saisi säilyttää? Ehdotuksia?

Lisäksi lähijunien tunnusvärit otettiin käyttöön vasta joskus 1980-90-luvulla, tarkkaan en muista milloin, mutta joka tapauksessa useita vuosia metroliikenteen alkamisen jälkeen, ja M-junalle annettiin jostain syystä kanssa oranssi väri, mutta vähän haaleampi kuin metron oranssi. Joka tapauksessa VR:llä ei olla koskaan välitetty siitä että ulkopaikkakuntalainen voi luulla M-junaa metroksi.

Selityksiä on annettu mm että kirjaimen vaihtamista esim V:hen ei onnistu koska se on "virkajunan" eli tyhjävaunujunan tunnus, ja muita vapaita kirjaimia jotka erottuvat kunnolla kuulutuksissa ei ole, ja se tyypillisin selitys on, että mikäänhän ei kuitenkin parane vaihtamalla. Kehäradan myötä M-juna toivottavasti siirtyy historiaan kun se yhdistetään I:hin.

t. Rainer
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tai oikeastaan P:hen, koska Kehäradan junat kulkevat myös Hiekkaharjuun. Virallinen työnimihän on ollut MP-juna.

P-juna Hiekkaharjuun on elänyt ja kuollut. Nykymaailma ei tunne enää P-junaa. Ei, vaikka nykyisten I-junien pääteasemaksi laitettaisiin Hiekkaharju, niin tunnut pysyisi I:nä. P-junaa ei ole olemassa. P ei ole enää yhtäkuin Hiekkaharju. P-tunnusta voidaan käyttää vaikkapa jossain aivan uudessa junayhteydessä, jos niin halutaan, P-kirjain ei ole millään tavalla enää sidoksissa Hiekkaharjuun. Anteeksi nihilismi, mutta näin on...
 
P-tunnusta voidaan käyttää vaikkapa jossain aivan uudessa junayhteydessä, jos niin halutaan, P-kirjain ei ole millään tavalla enää sidoksissa Hiekkaharjuun.
Olet muuten oikeassa. Taisi olla 6.7.2008, kun viimeksi tuolla kirjaimella on ajettu kaupallisia lähtöjä Helsingin lähiliikenteessä. Huopalahden näyttötaulussa ilmoitettiin ko. juna. Kyseessä oli hengelliseen tapahtumaan liittynyt tilattu junayhteys Leppävaaran ja Helsingin välillä.
 
Takaisin
Ylös