Metrotunnelin ja rataa ylittävien siltojen mitoitusohje on 4,2 metriä vapaata tilaa kiskon yläpinnasta. RHK:n radalla vastaava tila kaluston kannalta on 5,6 metriä, ja siitä ylöspäin on sitten virroittimen ja ajojohdon tila sekä tilaa ajojohdon ripustukselle.
Tuota 5,6 metriä ei kuitenkaan mikään VR:n lähiliikenteen kalusto käytä. Matkustajavaunuista ainoastaan 2-kerrosvaunut haukkaavat lähes 5,6 metriä.
Todellisuudessa metrotunnelit louhitaan ja on louhittu Helsingissäkin korkeammiksi kuin 4,2 metriä. Tunnelit louhitaan laajoiksi mm. hätäpoistumisteiden sekä ilmanpaineen hallinnan vuoksi. Mutta korkeus on tämä rajoittava tekijä ajaa junakalustolla tämän hetkisellä metroradalla. Sitähän tämä ei mitenkään estä, että louhitaan korkea tunneli ja varustetaan se ilmajohdolla.
Tuo korjaantuisi ilman louhimistakin uusimalla lähijunakaluston virroittimet niin, että niiden painetta ajolankaa vasten voidaan säätää ajossa.
Viimeksi muokannut moderaattori: