HSL maksaa puolet jäsenkuntiensa alueelle tehtävästä joukkoliikenneinfrasta.
Toihan oli mielenkiintoista kuulla, olen ollut siinä uskossa, että kaupungit rakentavat ja maksavat kokonaan itse infransa. Maksaako HSL myös puolet esim. Jätkäsaaren ratikasta? Se ei ainakaan näy kslk:n esityslistoissa eikä valtuuston perustamissuunnitelmassa.
Käytännössä nämä rahat, jotka ikään kuin ovat HSL:n, ovat tietysti jäsenkunnista lähtöisin, eli siinä mielessä tämä ei toki muuta käytännön tilannetta mihinkään. Korkeintaan alkaa pahimmassa tapauksessa syntyä omituisia lehmänkauppoja tyyliin "okei, tehdään sitten se metro Östersundomiin, kunhan suostutte unohtamaan Tölön metron 25 vuodeksi".
Miten infrahankkeiden jyvitys toteutuu, eli jos Helsinkiin tehdään 100 Me hanke, josta kaupunki maksaa 50 Me, niin kerääkö HSL omat 50 Me kokonaan Helsingiltä vai kaikilta jäsenkunnilta, ja jos, niin missä suhteessa?
Joukkoliikenteen liikennöintikustannusten jaosta on KSV:n mukaan sovittu niin, että teoriassa jokainen maksaa oman kuntansa asukkaiden matkat, ts. jos nelosen ratikan matkustajista 1% on keravalaisia, niin ko. linjan liikennöintikustannuksista 1% tulee Keravan kaupungila. En tiedä, miten tuota sitten käytännössä arvioidaan, tuskin ainakaan linjoittain. Ehkä kulkumuodoittain (juna/metro/rv/seutubussit/kunkin kunnan sisäiset bussit)?
Käytännössä se tarkoittaa, että kunnat eivät yksin voi päättää infran rakentamisesta alueelleen, vaan hankkeet on tehtävä yhteisymmärryksessä HSL:n kanssa.
Kyllä kai kaikki hankkeet käytännössä on joka tapauksessa tehtävä edes jonkinlaisessa yhteisymmärryksessä tai vähintään jonkun laihan kompromissin lopputuloksena. Jos käytäntö jatkossa osoittaa, että HSL yllättäen on hyvin eri linjoilla kuin jokin sen jäsenkunta jostain tietyn jäsenkunnan alueella olevasta hankkeesta, niin lopputuloksestahan voi ainakin teoriassa tulla vaikka miten surkuhupaisa.
HSL ilmoittaa, että kiva kun rakensitte metrotunnelin Tapiolasta Suurpeltoon, mutta ei me ruveta siellä ajamaan, kun sen voi hoitaa bussillakin. Tai HSL sanoo, että me ruvetaan sitten ajamaan trollikoita Helsingissä ensi vuonna ja kaupunki vastaa, että senkus ajatte, mutta ajolankoja ette saa kaupunkikuvallisista syistä tehdä eikä me niistä mitään makseta eikä varsinkaan makseta mitään 15% trolliekstraa liikennöintikustannuksissa. Tai vastaavaa. Kruunuvuoren vesiliikenteestäkin saisi hauskan esimerkin, kun pistettäisiin alueen arkkitehdit ja HSL:n liikennesuunnittelijat saman pöydän ääreen.
En usko, että kukaan kuvittelee, että tällaisiin tilanteisiin ollaan oikeasti menossa. Aluksi uudet roolit ja uusi yhteistyö varmaan hakee muotoaan, mutta eiköhän se yhteinen sävel loppujen lopuksi löydy niin kuin on tähänkin asti aina lopulta löytynyt.