Käytännössä metroasemavarauksen hyödyksi jäänee, että sillä säästetään pysäköintiluolan louhiminen Itä-Pasilan kallioon.
Ja jos maailmasta loppuu öljy ja yksityisautoilu, niin metroperinteen mukaisesti luolasta saa kössihallin.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Käytännössä metroasemavarauksen hyödyksi jäänee, että sillä säästetään pysäköintiluolan louhiminen Itä-Pasilan kallioon.
Olenkin miettinyt miksi niitä asemia olemmattomille junille tehdään, mutta nyt selvisi: kössisalaliitto!Ja jos maailmasta loppuu öljy ja yksityisautoilu, niin metroperinteen mukaisesti luolasta saa kössihallin.
Asema tehdään mahdollisimman ylös, jotta siirtymäaika metroaseman ja Pasilan aseman rautatielaitureiden välillä pysyisi jollain lailla kohtuullisena, vaikka kestäneekin yli 5 minuuttia.
Töölön metron alustavasta yleissuunnitelmasta, jonka sivulla 58 on selitetty ns. pinta-aseman kulkuaikoja.Mistä sinä tuon 5 minuuttia vetäisit? Hatustako?
Rautatientorin metroasemalta Kaivokadun ratikkapysäkille menee noin kaksi minuuttia. Saman verran kestää vaihto Rautatientorin busseihin vähän pysäkin paikasta riippuen. A-junien laitureilta menee Kaivokadun ratikkapysäkille noin 3 minuuttia ja K-junien laiturilta vähän reilut 3 minuuttia.
Ottaen huomioon liukuportaiden ajan sekä liikennevalokierron ajan väitän, että olet väärässä. Pitääpä käydä joku kerta testaamassa.
Tietysti rullaportaissa harppomalla, punaisia päin kävelemällä ym voi olla mahdollistakin, mutta silloin tuskin saadaan tilastokelpoisia lukuja.
Ja Kaivokadun ratikkapysäkille pääsee ilman liikennevaloja.
Juuri näin. Ja siksi vaihdot ovat niin vastenmielisiä. Meikäläisessä järjestelmässä kun aikaa on vaihtoon varattava vuoroväli + oletettava myöhässäoloaika + varma kävelyaika. Sanotaan nyt vaikka, että olet menossa elokuviin, josta ei voi myöhästyä. Joukkoliikennematka on suunniteltava silloin sen mukaan, mikä lähes varmasti toteutuu.Olennaisempaa kuin se että montako minuuttia menee eri kävelynopeuksilla menee on se kuinka paljon siihen pitää varata aikaa.
Juuri näin. Ja siksi vaihdot ovat niin vastenmielisiä. Meikäläisessä järjestelmässä kun aikaa on vaihtoon varattava vuoroväli + oletettava myöhässäoloaika + varma kävelyaika. Sanotaan nyt vaikka, että olet menossa elokuviin, josta ei voi myöhästyä. Joukkoliikennematka on suunniteltava silloin sen mukaan, mikä lähes varmasti toteutuu.
Pasilassa junalinjojen välillä vaihtaminen vie aikaa siksi että:Olennaisempaa kuin se että montako minuuttia menee eri kävelynopeuksilla menee on se kuinka paljon siihen pitää varata aikaa. Esimerkiksi I ja M junat on Pasilassa muistaakseni synkronisoitu niin että aikaa vaihtoon noin viisi minuuttia eikä siinä kyllä ole yhtään liikaa matkustajan näkökulmasta.
Jos joutuu vaihtamaan Pasilassa metroon, käytännössä pääset metrojunaan samassa ajassa kun olisit Pisaralla jo perillä. Eihän se 11 minuuttia nyt niin pitkä lisäaika ole? Ei elämä siihen lopu, mutta kuitenkin perustellaan miljardimetroja minuutin osilla.
Kyllä. Ne houkuttelevat käyttämään autoa. Sillä kävely ei todellakaan ole joukkoliikenteen palvelun vaihtoehto, vaan oma auto.Tiheän vuorovälin yhteydet ja pitkätkin kävelyt ovat muuten matka-ajan toteutumisvarmuuden kannalta hyvin houkuttelevia.
Juuri siksi keskieurooppalainen käytäntö ovat vakiominuuttiaikataulut, aikataulujen luotettavuus ja täsmällisyys sekä vaihtojen synkkaus. Ei tarvitse kävellä kilometriä 12 minuutissa, kun pisin odotusaika on 9 minuuttia (jos et muista yhtä minuuttinumeroa ja toimi sen mukaan) eikä sen jälkeen tarvitse aikatauluja miettiä. Sillä jos on vaihto, se onnistuu käytännössä heti.Tyypillisesti yhteydet, joissa voi kulkea "aikatauluttomasti" pärjäävät tosi hyvin. Vaihdolliset yhteydet, joissa tarvitaan aikatauluja ovat aika hankalia.
Sillä kävely ei todellakaan ole joukkoliikenteen palvelun vaihtoehto, vaan oma auto.
Juuri siksi keskieurooppalainen käytäntö ovat vakiominuuttiaikataulut, aikataulujen luotettavuus ja täsmällisyys sekä vaihtojen synkkaus. Ei tarvitse kävellä kilometriä 12 minuutissa, kun pisin odotusaika on 9 minuuttia (jos et muista yhtä minuuttinumeroa ja toimi sen mukaan) eikä sen jälkeen tarvitse aikatauluja miettiä. Sillä jos on vaihto, se onnistuu käytännössä heti.
Sen sijaan jos 300 m päästä menee bussi kerran tunnissa ja 1 km päästä bussi kerran 5 minuutissa, niin tuo kävely ei kyllä houkuta enää juuri ollenkaan. Silloin tartutaan autoon ja ihmisistä tulee niitä sohvaperunoita, vaikka voisi luulla että kilometrin kävely pitäisi terveenä. Pitäisihän se, mutta kun ei sellaisia matkoja yleensä kävellä kuin erityisestä harrastuneisuudesta.
Saksalaiset on opetettu käyttämään joukkoliikennettä hieman eri tavalla. Saksalaistyppistä joukkoliikennekäyttäytymistä tapaa Suomessa enimmäkseen vain rautateiden varsilla. Koska vain pieni vähemmistö Suomen joukkoliikennematkoista tehdään junalla, kun taas Saksassa osuus saattaa olla n puolet (jos metrot ja pikaraitiotiet ym lasketaan kanssa "juniksi") , niin tapojen muuttaminen täällä katsotaan turhaksi. Suomessa joukkoliikenteen perusyksikkö on bussi, ja muut joustaa niiiden mukaan jos joustaa.Olen myös havainnoinut tuon Anteron mainitseman tasaväliaikataulun etuja eräillä ulkomaanmatkoilla. Saksalainen pilkuntarkkuus voi olla rasittavaa henkisesti, kun sen kanssa joutuu tekemisiin, mutta valittaen on myönnettävä että liikennöintikonseptina se vain yksinkertaisesti toimii. Jos vuoroväli on 10 min täysin täsmällisesti ja ennustettavasti, niin siitä on vaikea pistää enää paremmaksi tihentämällä vuoroväliä. Tällöinhän keskimääräinen odotusaika on 5 min jos pysäkille tullaan satunnaiseen aikaan aikataulua katsomatta. Ei paha