Pisararata

Ja huomioikaa myös, että tämä ei sulje pois Pisaraa tulevaisuudessa, jos sille tarvetta tulee vaikka 50 vuoden päästä.

Ei teoriassa. Käytännössä se saisi aikaan toisen metrolinjan rakentamisen, jonka jälkeen Pisaraa ei enää tulisi. Kokonaistilanne kuitenkin on mielestäni parempi Pisaran kuin toisen metrolinjan kanssa, joten siksi Pisaraa hidastavia hankkeita ei kannata toteuttaa. Toinen näistä hankkeista rakennetaan varmasti seuraavan 20 vuoden aikana, ja minä kannatan sitä, joka on laajan olemassaolevan metroverkon, so. lähijunaverkon, laajennusta.
 
Ei teoriassa. Käytännössä se saisi aikaan toisen metrolinjan rakentamisen, jonka jälkeen Pisaraa ei enää tulisi.

Jaa-a... Epäilen hieman Töölön metron tulevaisuutta. Kaikkihan on kiinni siitä, mitä päätöksiä Töölön suunnan joukkoliikenteestä tehdään lähitulevaisuudessa. Jos päädytään raitioliikenteen lisäämiseen ja kehittämiseen, poistuu tarve raskaalle raideliikenteelle. Lisäksi olen tullut siihen uskoon, että Töölön metron tulevaisuus riippuu aika pitkälti lentokentän radasta. Jos suora sellainen saadaan, ei metrolle pahemmin enää löydy perusteita. Isolle Pisaralle löytynee tulevaisuudessa enemmän halua kuin tynkämetrolle.
 
Koska se vaatisi kokonaan uusien syöttöyhteyksien perustamista. Hesarilla kun ei kulje kuin 8, 53 ja 70T sekä jokunen Keravan ja Porvoon bussi. Oopperalle ja Hakaniemeen taas tulee missä tahansa raideliikenneskenaariossa merkittävästi ratikka- ja bussiliikennettä, jotka toimivat siinä sivussa asemien syöttöliikenteenä. Ja Hesarilla itsellään ei radan kohdalla ole mitään sellaista kysyntää, mikä perustelisi linjojen viemistä sinne. Syöttöliikenne sinne siis olisi todellakin vain syöttöliikennettä.
On siellä 23 ja/tai Toisen linjan kiskot ihan vieressä. Ei se tosin minusta kyllä Pisaraan auta.
 
RHK alkaa rakentaa Pisaraa Kehäradan valmistuttua ja Ruoholahti-Matinkylä louhintojen jälkeen. Tärkeää on nyt se kuinka monta asemaa tulee ja mihin ne tarkkaan sijoittuvat uloskäynteineen.

Pisara ja Töölön metro ei ole toisiaan poissulkevia, kuten ei myöskään lentokenttärata. Pisaralla on muutama kilometri yhteistä matkaa Töölön metron kanssa, mutta lähijunaradat ja metroradat palvelevat täysin eri alueita. Töölön metroa on kaavailtu haaroitettavan jopa kolmeen eri suuntaan, kahteen ainakin. Töölön metron tekniikka ja kalusto voi ihan hyvin olla eri kuin itä-länsi suunnan.
 
RHK alkaa rakentaa Pisaraa Kehäradan valmistuttua ja Ruoholahti-Matinkylä louhintojen jälkeen. Tärkeää on nyt se kuinka monta asemaa tulee ja mihin ne tarkkaan sijoittuvat uloskäynteineen.
Tässä olet sikäli oikeassa, että louhinta-alalla on kova tarve keksiä uusia louhintaurakoita maailmanloppuun asti. Nythän tämä touhu menee niin, että konekanta ja kapasiteetti on ensin käytössä Marjaradalla ja sitten sen suunnitellaan olevan käytössä Espoon metrossa. (Sivumennen sanoen, Espoon metron valmistumisaikataulun määrää tämä eikä mitkään valitukset.) Mutta sen jälkeen tuleva 150 M€:n vuositasolla pyörivä urakka on vielä auki. Jotta jokin urakka toteutuisi, ehdolla on oltava noin 3 vaihtoehtoa. Lentoradasta ryhdyttiin puhumaan nyt, koska siitä saadaan hyvin yksi mahdollinen louhintakohde. Ja kyllä se keskustatunnelikin sieltä kohta taas pulpahtaa pinnalle kellumaan. :)

Antero
 
Pisara ja Töölön metro ei ole toisiaan poissulkevia, kuten ei myöskään lentokenttärata. Pisaralla on muutama kilometri yhteistä matkaa Töölön metron kanssa, mutta lähijunaradat ja metroradat palvelevat täysin eri alueita. Töölön metroa on kaavailtu haaroitettavan jopa kolmeen eri suuntaan, kahteen ainakin. Töölön metron tekniikka ja kalusto voi ihan hyvin olla eri kuin itä-länsi suunnan.

Tässä kannattaa kuitenkin pitää mielessä vuodenvaihteessa tapahtunut organisaatiomuutos. Metroahan Helsingissä suunnitteli lähinnä HKL:n suunnitteluyksikkö, jonka väki on vuoden alusta uudessa HSL:ssa. HSL voi tietysti toivoa metroa sinne sun tänne, mutta joutuu käytännössä tyytymään siihen, mitä Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto suvaitsee suunnitella ja toteuttaa. Infran kuitenkin maksavat ja toteuttavat kaupungit itse, ei HSL.

Helsingin KSV:ssa tuo Töölön metro ei käsittääkseni ole kovin korkeassa huudossa. Pisaraa pidetään tärkeänä, ja Töölön metrolle kaavailtiin Laajasalon joukkoliikenneselvityksen yhteydessä pikaratikkakalustoa, ts. Santahaminan pikaratikka jatkaisi Katajanokalta Töölön kautta Pasilaan tunnelissa. (Toki tätä voidaan kutsua metroksi ja maalata vaunut oranssiksi.)

Itse pidän Pisaraa järkevänä hankkeena siksi, että se jakelee junamatkustajat muualle kuin nykyisille päätepysäkeille Töölönlahdelle ja Kaisaniemeen. Alppilan asema on myös myönteinen käänne. Vielä järkevämpänä pitäisin sitä, että Pisara lähtisi jo Huopalahdesta, jolloin asemat olisi Ruskeasuolla ja Tullinpuomissa. Sen sijaan Töölön metrolle en löydä oikein mitään perusteita.
 
Niin, ei ole mitenkään yllättävää, että louhintafirmoilla tai niiden taustalla oleville suvuilla, on kytköksensä hallintokoneistoon.

Itse kannatan myös keskustatunnelia, mutta vasta sitten rakennettavaksi, kun pääkaupunkiseudun joukkoliikenneraideverkosto on rakennettu melkein valmiiksi, silloin myös autokanta on muuttunut saasteettomiin menopeleihin, vasta sitten nähdään keskustatunnelin tarve ja mahdolliset muuttuneet linjaukset. Itä- ja Länsiväylän yhdistäminen on tärkeä tavoite, eikä sitä voi tehdä maanpäällisin eritasoristeyksin kuten esim. Hakamäentie.

KSV pitää Pisarasta, koska se on tavallaan valtion lahja pääkaupunkiseudulle. Pisaran ja Töölön metro on kuitenkin syytä optimoida, esim. kustannusten säästämiseksi Pisaran ja Töölön metron tunnelit ja luolat voisi louhia samaan aikaan.

On mahdollista että Laajasalon linjasto nivotaan Töölön metroon, mutta tosin nyt on suunniteltu Liisankadulle, ja metron tuli kulkea Kauppatorin, Espan, Erottan ja Kampin kautta Töölöön.

Pisara tulee kulkemaan Pasilan kautta.

Töölön metro on väylä jolla yhdistetään Kamppi, Töölö ja Pasila mahdollisesti kolmeen raideväylähaaraan muualle Helsinkiin ja pääkaupunkisedulle. Se ei ole mikään hukkaputki.

Vaikka kirjoitan Töölön "metrosta" tarkoitan, että kalusto ja tekniikka voi olla eri kuin Oranssissa muskelissa.

Kaukoliikenteen lentokenttärataa ei rakenneta ainakaan 40 vuoteen. Siihen haluaa sanoa osansa koko Uusimaa mutta myös Häme ja Savo ja laajemminkin koko Suomi. Siihen vaikuttaa myös Pietariin menevä rata sekä Rail Baltica. Lentokenttärata saattaa siirtyä jopa Hämeenlinnanväylän länsipuolelle Nurmijärven kautta Riihimäelle.
 
Töölön metron tekniikka ja kalusto voi ihan hyvin olla eri kuin itä-länsi suunnan.

Myös toteutustapa Töölön metrolla voi olla ihan hyvin eri kuin olemassa olevan metron. Kyllä maan päällä tilaa saadaan, jos niin vain halutaan. Ja joo, tuon "metron" voi maalata oranssiksi, mutta maalaisin sen mielummin johonkin nätimpään kuosiin, vaikka vihervoittoiseen. Räikeä oranssi kulkemassa kaupungilla kyljet ravassa ja loskassa? Enpä tiedä.

Lähijunat ja metro palvelevat vain sen takia eri alueita, koska ne ovat eri alueille rakennetut. Ei kai muuten ehdotettaisi lähijunaratojen muuttamista metroradoiksi? Tulevatkin lähijunahaarat sekä mahdolliset ratikkametrot voi myös haaroittaa palvelemaan valittuja alueita, mutta tämän voi tehdä järjellä ja ottaen huomioon kulloisenkin alueen tarpeet.
 
Lähijunaratoja ei muuteta metroradoiksi, tai pikaratikkaradoiksi.

Töölössä mennään maan alle.

Näitä tulevia haaroja ja haaroituksia varten on perusteltua rakentaa Töölöön ja Pasilaan metro(ratikka)tunneli.

Täällä on myös useasti todettu, kuinka Pasilasta on tulossa uusi tiiviin ja korkean rakentamisen keskus.
 
Kuitenkin HKL halusi ilmeisesti tosissaan tutkia kaupunkiratojen muuttamista metroksi. Toivottavasti se oli vain vitsi.

Ihan yhtä perusteltua on rakentaa Töölöön joukkoliikennekatu näitä haaroituksia varten. Tärkeintä on palvella ihmisiä siellä, missä he ovat ja minne he haluavat. Ja tämä pätee myös Pasilassa. Olkoon kuinka tiivistä ja korkeata tahansa, suunnitelmissa voidaan ottaa joukkoliikennekin huomioon.
 
Se olisi sen verran suuri remontti, ettei siihen ole tarkoituksenmukaista ryhtyä vuosikymmeniin. Sen sijaan HKL/HSL voisi ryhtyä operaattoriksi RHK:n radoille.
 
Kuitenkin HKL halusi ilmeisesti tosissaan tutkia kaupunkiratojen muuttamista metroksi. Toivottavasti se oli vain vitsi.

Liekö taustalla VR:n paikallisjunien liikennöinnistä nyhtämä hinta. Tekniseltä näkökantilta on vaikea ymmärtää, mitä virroituksen ja laiturien muuttamisella saavutettaisiin. Nythän Sm5-kalustoa on tilattu suht suuri määrä. Voihan ne tietysti maalata oransseiksi, jos se rauhoittaa mieltä.
 
Infran kuitenkin maksavat ja toteuttavat kaupungit itse, ei HSL.

HSL maksaa puolet jäsenkuntiensa alueelle tehtävästä joukkoliikenneinfrasta. Käytännössä se tarkoittaa, että kunnat eivät yksin voi päättää infran rakentamisesta alueelleen, vaan hankkeet on tehtävä yhteisymmärryksessä HSL:n kanssa.
 
Kuitenkin HKL halusi ilmeisesti tosissaan tutkia kaupunkiratojen muuttamista metroksi. Toivottavasti se oli vain vitsi.
Halvimmillaan kaupunkiradat saa muutettua metroksi lisäämällä ne nykyiseen metrokarttaan. Alkaisi Helsingin metroverkostokin näyttämään jo niin edustavalta, että metrointoilu voisi laantua.
 
Takaisin
Ylös