Aivan, mutta rinnakkaisen raiteen avulla laituri voidaan saada tyhjäksi. Nyt vain ratapiha ei ole symmetrinen, mikä rajoittaa rinnakkaisten raiteiden hyväksikäyttöä.
Teoriassa kyllä. Tarkoitin kuitenkin sitä, että juna ei välttämättä pääse heti pois laiturilta, vaikka kulkutie olisi vapaa. Junalle on varattu 10-15min aikaa laiturilla, johon kuuluu toki tietty varmuusmarginaali, eli pelivara. Käytännössä esim Ilmalaan peruutettaessa, konduktööri joutuu ensin tarkistamaan onko juna varmasti tyhjä matkustajista. Varsin usein ihmisiä nukkuu junassa, keskellä päivääkin, vaikka juna olisi jo ajat sitten saapunut Helsingin päärautatieasemalle. Tai sitten joku voi olla vielä wc:ssä asioillaan, eikä ole halukas tulemaan ulos. Tähän on hyvä olla varattuna aikaa, jo kävelyyn menee aikaa, koska vaunut on tarkistettava sisältä. Teoriassahan juna voisi peruuttaa Ilmalaan 5min jälkeen saapumisen, mutta se tarkoittaisi sitä, että ihmisiä pitäisi suorastaan alkaa häätämään äkkiä ulos junasta, mikä ei ole kovin hyvää asiakaspalvelua. Luulisin, että tämä on aika yleiseurooppalainen malli, ja ihmiset ovat tottuneet siihen, että Helsingin pääteasemalla junasta ei ole niin kiire ulos.
Tottakai tietyssä tilanteessa rinnakkaisesta raiteesta on apua. Pari vaihdekujaa lisää olisi tervetullut asia ratapihalle. Melkoinen remontti olisi edessä, taitaisi olla parempi rakentaa koko ratapiha uudelleen. Mutta sitten siihen kapasiteettiasiaan. Eli en millään jaksa uskoa, että linjakapasiteetti tuplaantuisi, ei, ei mitenkään. Itse arvioisin, että uusilla vaihdekujilla saataisiin vähennettyä häiriöitä, ja purettua sumia paremmin.
Kuitenkin aikataulusuunnittelulla voidaan välttää junien kohtaamiset linnunlaulussa. Varsinkin, kun kaukojunat saapuvat Helsinkiin hieman ennen tasaa, ja lähtevät tasatunnin jälkeen. Kohtaamiset tapahtuvat siis jossain ihan muualla. Tottakai häiriötilanteissa junat saattavat hyvinkin kohdata linnunlaulussa, ja lisäraiteet/vaihteet tätä kautta parantaisivat häiriönsietokykyä.
Laiturikapasiteetin määrää käytännössä se, mikä on junan seisonta-aika laiturilla. Ja se on juuri tämä 10-15min, eikä se johdu siitä, etteikö junalla olisi tilaa päästä pois. Vaan siitä, että tarkistamiset, kävelyt, asiakaspalvelu, siivous, veturinvaihto, yms asiat vievät aikaa. Käytännössä yhden laiturin kaukojunakapasiteetti on 3 junaa tunnissa. Näille 4-10 raiteille otetaan kuitenkin välillä R/H/Z -junia. Esim jos Z-juna saapuu Helsinkiin 19-yli tasan, niin se lähtee 41-yli takaisin Lahteen, seisonta-aikana 22min. Toki juna voisi lähteä ennemminkin, mutta kun sitä ennen ei aikataulun mukaan lähde R/H/Z-junia. Tai itseasiassa R lähtee 19-yli, eli juuri silloin kun Z saapuu, ja taas H:n lähtöaika on vasta 48-yli.
Tosin veturinvaihdoissa olen pikku hiljaa kallistunut siihen ajatukseen, että ohjausvaunut vähentäisivät seisonta-aikaa, näissä lyhyen matkan IC-2:ssa. Pitkän matkan junathan täytyy kuitenkin käyttää jo senkin vuoksi Ilmalassa, että saadaan vessat tyhjiksi ja vesisäiliöt täytettyä, matka on pidempi ja käyttöaste suurempi.
On monimutkainen palapeli, johon on vaikea sanoa tyhjentävää mielipidettä. Eikä ollut tarkoitus mitenkään torpedoida ajatuksiasi, vaan enemmänkin tuoda esille joitain sudenkuoppia.