Jos nyt puhutaan vaihtoehdoista Pisaralle, niin haluaisin nähdä jonkinlaisen metro-juna integraatioehdotuksen joka ei ole keppihevonen megalomaanisella metrolaajennukselle, vaan ratkaisi suurinpiirtein olemassa olevien asemien yhteydet ja kapasiteettiongelman. Aikani kuluksi rustaisin oheisen kuvan, vaatinee vähän selittelyä:
Oliko tässä ajatuksessa nyt tarjolla lisää vuoroja nykyiselle metroradalle? Sellainenhan ei ole mahdollista, jos asemat todellakin lyhennetään, sillä 4-vaunuisilla junilla loppuu henkilökuljetuskapasiteetti Rautatieaseman itäpuolella.
Oikeastaan koko sopan ongelma on epätasapaino Kaivokadun itä- ja länsipuolen kesken. Länsiväylän varressa on suunnilleen yhtä paljon porukkaa kuin Itäväylän ja metron varrella, mutta Länsiväylän varressa on enemmän työpaikkoja ja siten porukan matkat suuntautuvat muuallekin kuin kohti kantakaupunkia. Olen tosin ollut sillä kannalla, että länsimetron rakentaminen sekä sitä seuraava maankäytön tehostaminen voisivat tasapainottaa tilannetta. HSL:n ennusteet eivät kyllä sellaista näytä, ja jos taustalla ovat rakenteelliset erot, niin voivat ne ennusteet olla oikeassakin.
Mutta nyt kyllä tuli ekaa kertaa fiilis, että Vepsäläisen tekniikkayhtenäistämisvisiossa saattaa olla sittenkin jotain järkeä:
Metron ja junien integrointi on minusta kylläkin ajatus, joka on parempi unohtaa. Vaikka metromiehet ovat unelmoineet junaratojen muuttamisesta metroradoiksi, he toimivat itse kaiken aikaa tätä mahdollisuutta vastaan. Kuljettajattomuus, junakokojen lyhentäminen, 2+2 muovipenkit ja 80 km/h nopeus eivät oikein istu nykyisen lähiliikenteen konseptiin. Puhumattakaan siitä, että ainakin Pisaran kanssa selitetään, että junaradoille olisi löydettävä lisää kapasiteettia. Ei siihen oikein istu ajatus kapasiteetin vähentämisestä, mitä taas puuhataan metrossa.
Eli tilanne on niin, että paikallisjunilla voisi hoitaa kevyesti metron kysynnän mutta metrojunilla ei voi hoitaa lähiliikennettä. Joten ainoa toiminnalliseti mahdollinen yhdistäminen olisi ajaa metrojunat loppuun ja muuttaa metrorata ilmajohdolle ja 55 cm laitureille. Nykyisten asemien pituus kävisi vielä kahdelle Sm-rungolle, mutta lyhennetylle laiturille menee vain yksi 60-metrinen runko (Sm5:kin on vain 75 m pitkä). Kyllä se ehkä riittäisi jonnekin Tapiolaan, mutta sittenkin tulee ongelmaksi se, mihin se yksinäinen runko ruuhka-aikana ajaisi. Missään ei ole varaa tuhlata yhtä vuoroväliä tällaiseen minijunaan. Lännen lyhyillä asemilla siis suljetaan tämäkin kehitysmahdollisuus pois, vaikka 30 vuoden kuluttua tapahtuisikin sellainen ihme, että asennetasolla järkeistäminen kävisikin mahdolliseksi.
Antero