Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Aina saa ostetuksi junia samalla mitoituksella kuin Flirt on nyt. Ei Flirtissä käytössä oleva teliväli ole mikään Flirtin yksinoikeus niin, ettei kukaan muu saa tehdä junia, joissa on sama teliväli.Tuo on aika outoa että koko rata olisi speksattu vain Flirteille. Mitä tehdään esim 50 vuoden päästä kun Flirtit on viety romuttamoon eikä uusia saa?
Sikäli kun muistan, Kehäradan ero valtion muuhun rataverkkoon on suuremmat nousukaltevuudet. Kyllä sieltä menee läpi mikä vaan kalusto, mutta jotta voidaan noudattaa jotain haluttua aikataulua, täytyy olla vetovoimaa riittävästi, ettei nousujen ajoaika pitene.Kun ottaa huomioon että pendolinon vaunut ovat lyhyempiä kuin perinteisten kaukojunien vaunut niin ihmettelen tosissaan miksi se ei mahtuisi kulkemaan.
Sinänsä on kyllä huvittavaa, ettei ole kauan siitä, kun jonkun silmäätekevän Kehäratapuheissa esitettiin hyödyksi se, että sitten pikajunatkin pääsevät lentokentälle. Ja näillä eväillä miljardeja jaetaan.
Ei tässä mielestäni mitään provokatiivista ole. Mutta se virhe minusta on, että ei Helsingin kantakaupungin asuntojen hintoja voi alentaa rakentamalla lisää. Koska alue on rakennettu täyteen jo. Asia on vain niin, että kantakaupunkiin ei mahdu niin paljon asukkaita kuin on halukkaita, siksi hinnat nousevat.Väittäisin (hieman provokatiivisesti) että hypoteettisen uuden lähiliikenneradan merkitys Helsingille ja Suomelle olisi lähinnä siinä, että se tarjoaa purkautumisväylän Helsingissä työssä käyvien ihmisten asutukselle tilanteessa, jossa asuntojen hinnat ovat karanneet käsistä Kehä III:n sisällä. Jos kohtuuhintaisia asuntoja olisi tarjolla, eivät ihmiset muuttaisi kauas lähijunaratojen varteen, pahimmillaan kymmenien kilometrien päähän. Ja kohtuuhintaisia asuntoja olisi tarjolla, jos maanomistajat eivät panttaisi maitaan, rakennusliikkeet pyrkisi säännöstelemään tarjontaa ja jos kaavoitus pelaisi. Mutta eihän rakennusalan intressissä ole luoda ylitarjontaa, joka laskisi hintatasoa. Paljon mukavampi säännellä tarjontaa, keriä hyvät voitot ja samalla luoda kysyntää suurille infrarakennusprojekteille. Mutta tämä siis hieman provokaatiivisesti.
Mutta voidaan tietenkin kysyä, miksi niitä halukkaita on enemmän. Voisi kuvitella, että vaikka siksi, että muualla asuminen on niin paljon huonompaa, koska muualta on niin huonot yhteydet kantakaupunkiin, jonne kaikki tahtovat. Kantakaupungin haluttavuutta suhteessa muihin alueisiin voitaisiin siten vähentää tekemällä muualle parempaa asumista. Mutta millä tavoin parempaa? Tarjoamalla muualla samoja palveluita kuin kantakaupungissa vai tekemällä parempia yhteyksiä kantakaupunkiin?
Pisara on tuota jälkimmäistä. Siis lähtökohtana on, että kaikki haluavat kuitenkin kantakaupunkiin, eikä muita paikkoja voi tehdä sellaisiksi, että niistä ei enää haluttaisi kantakaupunkiin. Kantakaupungin asuntojen kysynä alenee ja jossain lähijuna-aseman vieressä kysyntä nousee, koska sieltä pääsee melkein yhtä helposti keskustan kauppoihin, ravintoloihin, palveluihin ja työpaikoille.
Mutta: Helsinkihän on laajentamassa kantakaupunkia entisille satama-alueille. Sitä ovat janonneet rakennusliikkeet, jotka tekevät touhulla ylivoimaisesti suurimman tilin, mutta myös monet poliitikot, jotka tietenkään eivät tee asialla tiliä.
En nyt määritellyt, mitä tarkoitin Töölön metrolla. Tarkoitin tässä vertauksessa sitä, että tehdään Pisara joka kiertää suunnilleen reitin Töölö–Keskusta–Hakaniemi tai sellainen tunneli, joka vie Pasilasta Töölön kautta Kampin kääntöraiteelle ja yhtyy sitten metrorataan Kampin länsipuolella. Jos näillä molemmilla olisi sama määrä asemia siten, että metrolla osa on nykyisiä asemia, tietenkin on halvempaa rakentaa lyhyempi tunneli ja vähemmän uusia asemia.Miksi ihmeessä kahdeksan kilometrin tunnelijunarata kolmella maanalaisella asemalla maksaisi tuplat sen mitä viiden kilometrin metrorata neljällä maanalaiselle asemalla?
Ikävä kyllä Helsinkiin saapuville junille tarjolla oleva raidekapasiteetti ei lisäänny sillä, että vain Pasilan eteläpuolelle tulee lisää raiteita. Kun kaikki raiteet ja junat tulevat Pasilan kautta, Pasilan läpi ei ala kulkea yhtään enemmän junia, vaikka Linnunlauluun rakennettaisiin sata lisäraidetta. Jos olet eri mieltä, selitä, miten Pasilan välityskyky kasvaa lisäämällä raiteita Pasilan eteläpuolelle. Siis mieti asia ja selitä itse, älä perusta siihen, että joku on jossain väittänyt jotain.Ikävä kyllä pelkät operointimuutokset eivät riitä lisäämään riittävästi Helsingin aseman kapasiteettia. Siksi Pisara on välttämätön osa rataverkon parannustöitä.
Ja mitä tulee operointimuutoksiin, lukisit edes Pisaran vuoden 2006 selvityksen Helsingin raiteiston kapasiteettiongelmien syistä. Ne ovat nimenomaan operoinnin aiheuttamia ongelmia. Sellaisen operoinnin, että junia ajetaan raiteilta toisille, jolloin yksi juna varaa vähintään kaksi raidetta tai enemmän, jos juna ajaa useampien raiteiden poikki.
Pisara poistaa näitä kapasiteettia vieviä operointeja, koska Pisaran kanssa ei voi enää ajaa raiteilta toisille. On pakko joko olla tekemättä niitä asioita joiden vuoksi nyt ajetaan raiteelta toiselle tai sitten ne asiat siirretään junareittien toiseen päähän, mikä on mainitussa selvityksessä selostettukin. Mikään, toistan, mikään asia ei estä siirtämästä näitä operointeja pois Helsingistä myös ilman Pisaraa. Ja silloin saadaan sama kapasiteettietu kuin Pisaran kanssa.
Mutta niinhän se on, että usko siirtää vaikka vuoria. Ja estää näkemästä totuuden.
Antero