Seisontaraiteet Helsingin aseman ja Linnunlaulun välillä kyllä ratkaisisivat suuren osan Helsingin aseman ongelmista, Mutta ikävä kyllä tilaa ei vaan ole riittävästi ilman että Ravintola Kaisaniemi puretaan ja Tokoinlahtea täytetään. Kevyen liikenteen väylän poistaminen radan itäpuolelta on epärealistinen ajatus.
Mihin tarvitaan seisotusraiteita Linnunlaulussa? Miksi junia pitäisi seisottaa Linnunlaulussa Ilmalan sijaan? Miten Linnunlaulussa seisovien junien huolto, kuten siivoukset, vesitykset, vessojen tyhjennys, ravintoloiden huolto jne. hoidetaan Linnunlaulussa, että junia kannattaa seisottaa siinä? Entä miehitykset? Rakennetaanko Töölönlahden rannalle sosiaalitilat ja parkkipaikka ja sieltä sitten hyppii henkilöstö raiteiden yli keskellä seisoviin juniin?
Kuten Ville O. Turunen jo asiantuntemusta ja ymmärtämistä ilmaisevassa viestissään totesi, Pasilaan ja sieltä Helsinkiin tulee 4 kaukoliikenteen raidetta ja Ilmalaan menee 2 raidetta. Kaikilla on tällä hetkellä 5 minuutin vuorovälimahdollisuus, joten puolet junista voidaan ajaa Ilmalaan/Ilmalasta ja puolet olisi oltava sellaisia, joita ei käytetä välissä ilmalassa. Ja jo nykyään ollaan siinä tilanteessa, että säännöllisen tuntitahdin junat eivät käy Ilmalassa eivätkä tarvitse Ilmalan yhteyttä.
Ratakapasiteetin tarve on loppujen lopuksi yksinekrtainen laskettava, jossa päättyvien raiteiden ja linjaraiteiden suhde riippuu seisonta-ajasta päättyvällä raiteella. Mitä lyhyempi aika seistään, sen vähemmän raiteita ja raiteenvaihtoja tarvitaan ja sitä luotettavammin liikenne toimii. Myös häiriötilanteiden selvittäminen on helpompaa, koska asema toimii yksinkertaisemmin ja raiteista löytyy käyttämättömiä välejä, joihin aikataulustaan poikkeavasti kulkevia junia voidaan ottaa.
Mutta sitä asiaa ei korjaa mikään, jos lähteväksi merkitty juna on jumissa jossain satojen kilometrien päässä, eikä korvaavaa kalustoa ole. Sillä kokonaisuudessaan rautatieliikenne toimii sekvenssiperiaatteella, missä tärkeintä on tiettyjen asioiden tapahtuminen peräkkäisessä järjestyksessä. Kellolla ei ole silloin tavallaan mitään merkitystä. Ja jos kellosta jäädään jälkeen, helpointa on ottaa sitä kiinni siten, ettei sotketa järjestystä vaan yritetään toimia nopeammin kuin normaalisti. Käytännön elämässä toki on asioita, jotka toisaalta toimivat riippumatta järjestysestä mutta toisaalta eivät myöskään suuremmin vaikuta järjestykseen. Esim. Venäjän junat tulevat yleensä ajallaan Suomen verkon sekoiluista huolimatta, mutta niillä onkin oma kalustokiertonsa, jonka kanssa ne elävät omaa elämäänsä ja tarvitsevat vain ne vapaat kapasiteettivälinsä.
Katso nyt vielä
tämä kuva ja mieti, miten kaukoliikennettä hyödyttää Pisara, joka vaikuttaa vihreiden ja oranssien raiteiden liikenteeseen jostain Pasian eteläpuolelta alkaen.
Selvitä nyt, miten jossain Keski- tai Pohjois-Suomessa esiintyvät junaliikenteen ongelmat ratkaistaan Pisaralla Helsingissä? Millä tavoin Pisara vaikuttaa katkenneen kiskon korjaamiseen, rikkoutuneen sähköveturin hinaamiseen pois linjalta, tuulen kaatamien puiden raivaamiseen tai ajojohdon sähkövikaan siellä jossain Suomessa?
Antero