Jos oltaisiin rehellisiä ja selitettäisiin että se auttaa lähiliikennettä Helsingissä, olisin valmis hyväksymään sen paljon helpommin.
Paljon puhuttu poliittinen realismi ei vain tahdo sallia myymistä tämän tyyppisellä argumentilla. RHK ei ollut Pisarasta lainkaan kiinnostunut ennen kuin siitä tehtiin näennäisen valtakunnallinen hanke. Perusteluna ilmeisesti se, että RHK (nyk. Liikenneviraston ratapuoli) oli jossain linjattu vain valtakunnalliseksi toimijaksi. Typeräähän tämä on, mutta ihan oikeasti valtakunnalliselle tasolle asti erottelu valtion ja Helsingin ratoihin ja niiden tarkoituksiin elää vahvana.
Minä voin nyt kuitenkin tässä sanoa, että Pisaralla on sekä seudullisesti että Helsingin kaupungille ilmeisiä hyötyjä. Valtakunnallisia hyötyjä on lähinnä sen verran kuin yleensä valtakunnan rataverkon parantamisella pääkaupunkiseudulla on. Rahallista arvoa voisi ehkä hahmotella yrittämällä muodostaa vaihtoehtoisen investointiskenaarion, jolla ratkaistaan vastaavat toiminnalliset ongelmat.
Seudullisen ja valtakunnallisen jaotteluun vaikutusmielessä sanon vielä sen, että nykyään Liikenneviraston puolesta liikennettä ohjaava VR priorisoi aina kaukoliikenteen lähiliikenteen edelle häiriötilanteissa. Jahka tämä järjestely puretaan, ratakapasiteetti saattaa kaukoliikenteen kannalta käydä yllättävän ahtaaksi. Purkamiseen johtaisi esimerkiksi lähiliikenteen kilpailutus, koska eri operaattoreita on kohdeltava tasapuolisesti.