Minä siis edelleen kannatan Pisaraa...
Maunulassa olisi metroasemasta kävelyetäisyydellä ehkä 5 000 asukasta jos sitäkään. Tuosta tulee aamuruuhkatunnissa tuskin yhtä junallista matkustajia. Maunula - Pakilat - Torpparinmäki alueella on noin 20 000 asukasta, mutta jos noi haluaa siirtää liityntäliikenteeseen niin se onnistuu ihan vaan päättämällä bussilinjat Käpylän ja Oulunkylän asemille, eikä sinne Pasilaankaan ole sanottavasti pidempi matka. Itseasiassa linjojen päättäminen Pasilaan ei olisi ehkä edes ihan huono idea, ja se peittoaa minkä tahansa metroaseman jatkoyhteyksissä.
Mannerheimintien ratikan ongelma ei ole pysäkinväli, Töölöntullista pohjoiseen voisi tosin ottaa pari pois. Ongelma on liian kapeat kaistat ja valoetuuksien puute, mikä liittyy osittain risteävään liikenteen määrään (myös ratikat). Kolmosen ja seiskan saa pois Manskulta tekemällä Topeliuksenkadun radan, sen jälkeen siellä on nelonen ja kymppi. Jos ne valoetuudet on niin vaikea asia niin isommat risteykset voi laittaa kuntoon esimerkiksi esimerkiksi verrattaen lyhyillä autotunneleille Runeberginkatu - Hesari ja Reijolankatu - Hartmaninkatu (jälkimmäinen pidempänä versiona kaavarauksena muistaakseni nimellä Paciuksentunneli). Tai voi sen ratikan vetää tunneliinkin jos halutaan, Paciuksenkadun mäestä Töölön metron varauksia Kamppiin esimerkiksi.
Hankalaa ja/tai palaa rahaa? Joo. Mutta utopiaa verrattuna siihen että metrokeiju tuo jostain miljardeja millä edes ne vaatimattomimmat visiot voisi toteuttaa?
Paitsi oranssilla lähijunalla?Minkäköhän takia monissa Euroopan kaupungeissa lähijunat palvelevat nimenomaan siten, että niillä on keskustan alueella harvassa asemia sijoitettuna tärkeisiin pisteisiin? Siksi, että lähijuna ei pysähtele kuten ratikka, mutta oikein sijoitettuna sen avulla voidaan palvella tärkeitä kaupunginosakeskuksia.
Jos Helsinki ei olisi niemi, Helsingin läpi voisi mennä kuten Münchenissä ja Pariisissa lähiliikenteen rata. Koska olemme niemi, on pakko tehdä silmukka.
Voihan ne raiteet erkaantua vaikka Tikkurillassa ja Huopalahdessa, sen rahan kaivaminen siihen mini-Pisaraankin vaan tulee olemaan tuskan takana.Alueiden saavutettavuus paranee, lisää kapasiteettia syntyy pääradalle ja junaliikenteen määrää voidaan selkeästi lisätä, koska raiteita on Helsingissä enemmän vapaana ja kaupunkiradat erkanevat jo Pasilasta.
Metsälässä? Mitä siellä on, huoltoasema ja pari maalikauppaa? Käpylän asemalle muuten saa kävelyreitin jos haluaa.Metrohankkeissa ei ole mitään pöljää, Metro Pasilaan ja edelleen Maunulaan on hanke, jonka rakentamista tulisi kiirehtiä. Metroasemat Metsälässä ja Olympiakylässä (Hakamäentien ja Mäkelänkadun risteys) tukevat alueiden saavutettavuutta ja mahdollistavat bussiliikenteen radikaalin vähentämisen.
Maunulassa olisi metroasemasta kävelyetäisyydellä ehkä 5 000 asukasta jos sitäkään. Tuosta tulee aamuruuhkatunnissa tuskin yhtä junallista matkustajia. Maunula - Pakilat - Torpparinmäki alueella on noin 20 000 asukasta, mutta jos noi haluaa siirtää liityntäliikenteeseen niin se onnistuu ihan vaan päättämällä bussilinjat Käpylän ja Oulunkylän asemille, eikä sinne Pasilaankaan ole sanottavasti pidempi matka. Itseasiassa linjojen päättäminen Pasilaan ei olisi ehkä edes ihan huono idea, ja se peittoaa minkä tahansa metroaseman jatkoyhteyksissä.
Kts. yllä. Lahdentien bussit voi lopettaa saman tien siirtymällä junaliityntään. Matkustajat eivät vaan tätä halua, Vantaalla vastaanotto oli raivokas. Se että junaan vaihdettaisiin Viikissä ja sen nimi olisi metro ei muuta asiaa millään tavalla.Metroasema lähellä Lahdentien loppua mahdollistaisi Rautatientorin lopullisen putsaamisen bussirallista ja kaasutuksesta.
Ja matkustajat ovat ilmeisesti pikakävelijöitä.Pikaraitiotie Oopperalle on utopia, ellei sitä tehdä maanalaisena tai lopeteta nykyisiä katuratikoita, sillä pikaraitiotien on nimensä mukaisesta oltava pika ja se ei voi nilkuttaa tavallisen ratikkaliikenteen seassa, lisäksi pysäkkien määrää on vähennettävä.
Mannerheimintien ratikan ongelma ei ole pysäkinväli, Töölöntullista pohjoiseen voisi tosin ottaa pari pois. Ongelma on liian kapeat kaistat ja valoetuuksien puute, mikä liittyy osittain risteävään liikenteen määrään (myös ratikat). Kolmosen ja seiskan saa pois Manskulta tekemällä Topeliuksenkadun radan, sen jälkeen siellä on nelonen ja kymppi. Jos ne valoetuudet on niin vaikea asia niin isommat risteykset voi laittaa kuntoon esimerkiksi esimerkiksi verrattaen lyhyillä autotunneleille Runeberginkatu - Hesari ja Reijolankatu - Hartmaninkatu (jälkimmäinen pidempänä versiona kaavarauksena muistaakseni nimellä Paciuksentunneli). Tai voi sen ratikan vetää tunneliinkin jos halutaan, Paciuksenkadun mäestä Töölön metron varauksia Kamppiin esimerkiksi.
Hankalaa ja/tai palaa rahaa? Joo. Mutta utopiaa verrattuna siihen että metrokeiju tuo jostain miljardeja millä edes ne vaatimattomimmat visiot voisi toteuttaa?